וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג ללפיד במו"מ: אחוז החסימה בבחירות יעלה ל-4

13.3.2013 / 0:02

גורמים ביש עתיד אישרו כי בהסכם מול הליכוד יוכנס הסעיף הקורא להעלאת אחוז החסימה מ-2% ל-4%. יו"ר מרצ תקפה את המהלך ואמרה כי זה "צעד שיימנע יצוג ממיעוטים בחברה"

גורמים ביש עתיד אישרו כי במסגרת המגעים הקואליציוניים מול הליכוד-ביתנו הוסכם אמש (שלישי) כי אחוז החסימה בבחירות לכנסת הבאה יעמוד על 4%, במקום רף של 2% בלבד הנהוג כיום. הדרישה להעלות את אחוז החסימה בבחירות עמדה במרכז המצע של יש עתיד, בטענה שהדבר יאפשר את חיזוק המשילות ויפחית את הסחטנות הקואליציונית.

ישיבת סיעה של יש עתיד בראשות יאיר לפיד, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
לפיד יוכל לזקוף לזכותו הישג נוסף/נועם מושקוביץ

אף שיש עתיד טענה כי היא מתכוונת לפעול על מנת להעלות את רף אחוז החסימה ל-6%, עדיין מדובר בהישג עבורה - אם זה יאושר בכנסת. "מצב בו רסיסי מפלגות מתחרים ביניהם על ליבו של אותו ציבור, גורם במקרים רבים להקצנה, למאבקים פנימיים, לראייה לא-ממלכתית של תפקידי הכנסת והממשלה, ויש לו חלק בהקמתן של ממשלות רחבות ובזבזניות בשל הצורך לחלק נתחי שלטון למפלגות רבות", נכתב במצע של יש עתיד.

"העלאה משמעותית של אחוז החסימה תגרום למפלגות קטנות המייצגות ציבור מסוים (כדוגמת הציבור הערבי או החרדי) להתאחד ביניהן או להתמזג לתוך מפלגות גדולות, מה שיאפשר להן לשרת את הציבור שלהן מתוך הכרה אמיתית בצרכיו, במקום מתוך תחרות פנימית הגורמת בהכרח להקצנה", נכתב.

התיקון לחוק הבחירות לכנסת שמעלה את אחוז החסימה ל-2% התקבל בבמאי 2004, והוא יושם החל מהבחירות לכנסת ה-17. יצוין כי לפני 1992 עמד אחוז החסימה על אחוז אחד בלבד, ובין 1992 ל-2003 היה 1.5%.

נפתלי בנט יוצא ממשרד ראש הממשלה בירושלים לאחר שנפגש שם עם יאיר לפיד ובנימין נתניהו. טלי מאייר
"הוועדה היא כלי לפירוק הריכוזיות", בנט/טלי מאייר

יו"ר מרצ זהבה גלאון התייחסה הערב לעניין העלאת אחוז החסימה, כפי שהוא מסתמן במו"מ בין השותפות הקואליציוניות. "'הפוליטיקה החדשה' היא ביטוי של עריצות הרוב הישנה, שמנסה למנוע ממיעוטים את הסיכוי לגדול ולהפוך לרוב", אמרה גלאון והוסיפה כי "מרצ התנגדה ומתנגדת להעלאת אחוז החסימה. אחוז חסימה של 2.5 מנדטים הוא גבוה דיו. מעבר לכך, צעד כזה ימנע ייצוג למגזרים בחברה הישראלית".

מוקדם יותר דווח כי ישנה מחלוקת חדשה במשא ומתן הקואליציוני. לאחר שבימים האחרונים נדמה היה לכאורה שהמחלוקת העיקרית המעיבה על ההכרזה על קואליציה חדשה היא זהות שר החינוך, כעת מתברר שגם ראשות ועדת הכספים של הכנסת גורמת למחלוקת. אל הוועדה החשובה, השולטת בין היתר בניהול התקציב והמסים, לוטשים עיניים גם בליכוד, גם ביש עתיד – וכעת מתברר שגם בבית היהודי. לדברי גורמים במפלגתו של נפתלי בנט, הדרישה באה על רקע הפרסום שתיק האוצר ניתן ליש עתיד, ועל בסיס הידיעה שבנט הסכים "לוותר" על שר אחד ולהסתפק בשלושה שרים בלבד.

לדברי הגורמים, "כדי לעמוד בהבטחתנו לרפורמות כלכליות ולפירוק הריכוזיות אנו חייבים את היכולת לפרק חסמים בדרך - והוועדה היא כלי לכך". היום כאמור הציפו בבית היהודי את דרישתם החוזרת לקבל לידיהם את הוועדה, זאת לאחר שפנייתם לליכוד בנושא לפני מספר ימים טרם נענתה.

בינתיים לא התקיימו היום כלל דיוני משא ומתן בין הבית היהודי לבין נציגי הליכוד, כאשר מלבד ועדת הכספים במפלגתו של בנט עומדים על כך תיק הבינוי והשיכון יישאר בידיהם בכל מקרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully