וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקרב הבא של ש"ס: זהותם של הרבנים הראשיים

4.3.2013 / 14:41

כוחה של התנועה יורד והיא עשויה להישאר מחוץ לקואליציה אך השפעתה על בחירת הרבנים הראשיים עדיין רבה. כעת היא יכולה לבחור אם "לנקום" בבית היהודי או לרקום עמה עסקה

צילום: מור שאולי, עומר מירון, חדשות 2, דניאל בוק; עריכה: רן מנחם; קריינות: אביב אברמוביץ'

מועד בחירת הרבנים הראשיים מתקרב, ועל פי הערכות כבר בחודש יולי הקרוב יתקיימו הבחירות שבסופן יתמנה רב ראשי חדש לישראל. עד היום, הייתה לש"ס השפעה עצומה על הבחירות, אותן עורך גוף המורכב מראשי רשויות גדולות, ראשי מועצות דתיות, רבנים ודיינים. כעת, כאשר האפשרות שהקואליציה הבאה לא תכלול אותם נראית סבירה מתמיד, בש"ס מקווים להשפיע על בחירת הרב הראשי. מעבר לחשיבות של עצם ההשפעה, ייתכן שהתנועה תתנגד למועמד שיהיה מקובל על יש עתיד והבית היהודי, שתי המפלגות המכשילות את הצטרפותן לקואליציה.

בש"ס וביהדות התורה טוענים שהם לא עוסקים בנושא עד לסיום המשא ומתן הקואליציוני והרכבת הממשלה הבאה, אך בפועל ניתן כבר להעריך בבירור שכוחה של ש"ס נפגע ורק "דיל" או רצון של ראש הממשלה בנימין נתניהו להמתיק את הישארותם באופוזיציה, יאפשרו להם להשפיע בצורה משמעותית על זהות הרבנים הראשיים הבאים. לדברי גורם במפלגה, הנושא חשוב מאוד למנהיג הרוחני של התנועה, הרב עובדיה יוסף, והוא רואה ברב הספרדי הראשי "חצי גדול דור". בנוסף, הרב יוסף רוצה שהרב שלמה עמאר, שמכהן כיום כראשון לציון, יתמודד לכהונה נוספת ולשם כך יש צורך לשנות את החוק הקיים. בש"ס הכינו הצעת חוק והיא קודמה, אך בסופו של דבר היא טורפדה לפני מספר חודשים, בין היתר בשל התערבותו של ח"כ אביגדור ליברמן. מספסלי האופוזיציה, יהיה קשה הרבה יותר לקדם חוק כזה.

ש"ס מגישה את רשימתה לכנסת, דצמבר 2012. עומר מירון
ההצבעה חשאית, ולכן לא בטוח שכל נציגי ש"ס יצייתו לצו התנועה. ראשי ש"ס/עומר מירון

הגוף הבוחר מונה 150 בוחרים, בהם 27 בוחרים המושפעים ישירות מהקואליציה שתוקם, ולכן נראה שהם יצביעו פה אחד עבור המועמדים שיוחלט עליהם מתוך משמעת קואליציונית. 123 הנוספים הם ראשי הערים והמועצות הגדולות, רבני הערים והמועצות הגדולות וכמובן רבנים ראשי מועצות דתיות גדולות, מספר דיינים והרב הראשי הצבאי ובעל הדרגה הגבוהה ביותר ברבנות הצבאית. מבין בוחרים אלה, בין שליש לחצי נתונים להשפעת ש"ס. זאת, מכיוון שבזמן שש"ס שלטה במשרד הפנים ובמשרד הדתות נעשו לא מעט מינויים בתחום המוניציפלי וברבנויות השונות מטעם אנשי שלומה של התנועה. עם זאת, מדובר בהצבעה חשאית ולכן לא בטוח שכל הנציגים מטעם ש"ס יצייתו להוראת התנועה, והציות מוטל בספק רב אף יותר כאשר מדובר בבחירת הרב האשכנזי הראשי.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

על אף המחלוקת הפוליטית, לבית היהודי ולכל הגורמים הפוליטיים שרוצים בבחירתו של רב ציוני דתי, יש אינטרס גדול לשתף פעולה עם ש"ס. אם בש"ס יתחייבו להצביע למועמד הציוני הדתי, הרב דוד סתיו, לתפקיד רב הראשי האשכנזי, ייתכן מאוד שבבית היהודי יסייעו להם בהעברת החוק להתמודדות נוספת של הרב עמאר לתפקיד הרב הספרדי הראשי. בבחירות הקודמות נרקמה עסקה דומה שבסופו של דבר לא התקיימה: סוכם כי הציונות הדתית תבחר ברב עמאר לרב הספרדי הראשי, ושש"ס תורה לבחור ברב יעקב אריאל, רבה של רמת גן לתפקיד הרב האשכנזי. ה"דיל" בוטל לאחר שהרב שמואל אליהו, רבה של צפת ובנו של הרב הראשי הקודם הרב מרדכי אליהו, הכריז כי הוא מתמודד על המשבצת של הרב הספרדי. בש"ס לא האמינו שהציונות הדתית לא תתמוך ברב אליהו וביטלו את ה"דיל", הרב עמאר נבחר ואילו הרב יעקב אריאל נשאר ברמת גן. מאז הבינו הצדדים שחוסר האמון היה מיותר ונעשו צעדים בוני אמון.

גורם ביהדות התורה אומר שתמיכתם תינתן, כמובן, לאחד מהמתמודדים החרדים, הרב יצחק דוד גרוסמן והרב דוד לאו. מבחינת ש"ס, במקרה שמועמדותו השנייה של הרב עמאר לא תתאפשר, ייתכן שיתמודדו הרב אברהם יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף, והרב יהודה דרעי, רבה של באר שבע ואחיו של הרב אריה דרעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully