וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איטליה בוחרת: האם ברלוסקוני שוב יהרוס לכולם?

24.2.2013 / 8:45

הסקרים מנבאים יתרון קל למנהיג המרכז-שמאל ברסאני, אך רה"מ לשעבר ברלוסקוני מאיים לנגוס בכוחו - לחרדת המשקיעים והאיחוד האירופי. הכוכב העולה הוא קומיקאי עם מצע לא ברור

איטליה יוצאת להצביע: הקלפיות בארץ המגף ייפתחו הבוקר (ראשון), ובכך יחלו הבחירות הצמודות ביותר במדינה בשנים האחרונות, על רקע המתיחות בכלכלת באיטליה והשאיפה להקים ממשלה חזקה, שתצליח להביא סוף למיתון ולפתור את בעיית החוב בגוש האירו. השוק האיטלקי, השלישי בגודלו בגוש האירו, מצוי במיתון עמוק ונאבק בחוב ציבורי ששני רק לזה של יוון. ההצבעה תימשך יומיים ותסתיים מחר אחרי הצהריים. המדגמים צפויים להתפרסם רק ביום שלישי בבוקר.

משרד הפנים של איטליה הפציר ב-47 מיליון בעלי זכות הבחירה לא לוותר על הזכות להצביע, חרף תנאי מצב האוויר החורפיים. הוא ציין כי המדינה מוכנה גם למצב של שלג כבד באזורים בצפון איטליה כדי להעניק לכל האזרחים את האפשרות לממש את זכותם הדמוקרטית.

ראש הממשלה לשעבר של איטליה, סילביו ברלוסקוני, בעצרת בחירות בעיר טורינו. פברואר 2013. רויטרס
ראש הממשלה לשעבר, סילביו ברלוסקוני, בעצרת בחירות בטורינו, בשבוע שעבר/רויטרס

הסקרים האחרונים שפורסמו לפני כשבועיים הצביעו על יתרון קל למנהיג המרכז-שמאל פייר לואיג'י ברסאני מהמפלגה הדמוקרטית, והעניקו לו את רוב המושבים באסיפה הלאומית – הבית התחתון של הפרלמנט. עם זאת, מומחים מטילים ספק באשר ליכולתו להקים רוב יציב שיניע את הרפורמות שלהן איטליה זקוקה. זאת, משום שיהיה עליו לזכות גם ברוב בבית הנבחרים וגם בסנאט. במקום השני בסקרים – שפורסמו בפעם האחרונה לפני שבועיים, לפני שנאסר לדווחם בחוק - נמצא מי שכיהן כבר שלוש פעמים כראש ממשלת איטליה, סילביו ברלוסקוני, שחזר לזירה הפוליטית, אחרי שכרת ברית עם תנועת "הליגה הצפונית". ברלוסקוני האמיד השקיע בשבועות האחרונים הון רב בתעמולת הבחירות במטרה לזכות באמון הבוחרים. למעשה, הוא לא הביע רצון לכהן כראש ממשלה, והחשש העיקרי הוא שהוא יתקע מקלות בגלגלי כל ממשלה שתקום, לחרדת המשקיעים הזרים וממשלות האיחוד האירופי, ובראשן גרמניה, שהביקורת שהשמיעה על התנהלותו הכלכלית תרמה להתפטרותו ב-2011.

פייר לואיג'י ברסאני, מנהיג המפלגה הדמוקרטית. נאפולי, איטליה, פברואר 2013. רויטרס
מנהיג המרכז-שמאל, ברסאני, בעצרת בחירות בנאפולי/רויטרס

אך הכוכב העולה של הבחירות הוא בפה גרילו, קומיקאי העומד בראש תנועת "חמשת הכוכבים", שחבריה נבחרו באמצעות האינטרנט. חרף העובדה שהמפלגה הטרייה-יחסית אינה מציגה מצע ברור, היא זוכה לתנופה בסקרים, וניצבת במקום השלישי. גרילו, בן 64, ערך מסע של 10,000 קילומטרים לאורך איטליה וערך מופעים בכיכרות שהועלו ליוטיוב, וזוכה לפופולריות רבה, בעיקר בקרב אנשי ימין שמאסו בשלטון הקיים ונרתעים מברסאני. כמה מומחים טוענים כי גרילו הוא עלול להוות את הפתעת הבחירות ולהגיע למקום השני.

בפה גרילו, מנהיג מפלגת חמשת הכוכבים. רומא, פברואר 2013. רויטרס
בפה גרילו. קומיקאי שעשוי לזכות בנתח נאה בבחירות - ולהפתיע את עצמו/רויטרס

בעוד שהמרכז-שמאל צפוי לקבל את רוב המושבים בבית התחתון, הודות לחוקים המבטיחים רוב גדול למפלגה אשר תזכה ברוב הקולות, קרב צמוד בהרבה יהיה על המושבים בסנאט, שם זקוקה הממשלה לשליטה מובהקת על מנת שתצליח להעביר חוקים. את הסנאטורים בוחרים אזרחי איטליה לפי שיטת האזורים, שלה השפעה ניכרת על התוצאות הסופיות.

הסכנה הגדולה ביותר עבור איטליה וגוש האירו היא ממשלה חלשה שלא תצליח להוציא את המדינה מהמיתון הקשה ביותר מזה שני עשורים – דבר שיבריח משקיעים ואף עלול להגדיל את משבר החוב. בחודש נובמבר 2011 החליף מריו מונטי את ברלוסקוני בראשות הממשלה עקב המשבר הכלכלי הקשה והשערוריות שאליהן נקלע ברלוסקוני. בסוף חודש דצמבר הודיע מונטי, שהתפטר מתפקידו, כי יתמודד בבחירות. כל מפלגה שתזכה ברוב המושבים תזדקק לתמיכת מפלגתו של מונטי, הנמצאת כרגע במקום הרביעי והאחרון בסקרים, כדי להרכיב ממשלה.

הנציב האירופי הקודם פרסם תכנית הבראה לאיטליה הכוללת קיצוצים בתקציב, העלאת מסים ורפורמות בפנסיה – המלצות שזכו לגיבוי בינלאומי נרחב וסייעו למדינה להשיב את האמון בה במדינות זרות לאחר עידן ברלוסקוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully