וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדי משרד החוץ: ישראל מזניחה פעילות דיפלומטית

טל שלו

13.2.2013 / 1:30

מדו"ח שסקר את פעילות החוץ של ישראל, עולה כי מספר הנציגים שלה בעולם נמצא בירידה מתמדת וכן שתקציב יחסי החוץ שלה הוא מהנמוכים בעולם הערבי. "לשקם הריסות משרד החוץ"

עובדי משרד החוץ מתריעים כי המדינה "מפקירה את מערך היחסי החוץ שלה". מדו"ח מיוחד שהכינו העובדים שסקר את פעילות החוץ של ישראל בשנים האחרונות, עולה כי מספר הנציגים הדיפלומטיים של ישראל נמצא בירידה מתמדת וכי תקציב יחסי החוץ של ישראל הוא מהנמוכים בעולם המערבי. "אין שום קשר בין האמצעים שהמדינה מעמידה לטובת שירות החוץ לבין האתגרים שאנחנו מתמודדים איתן", אמר אתמול (שלישי) יעקב לבנה, חבר הוועד המדיני במשרד החוץ, בתדרוך מיוחד שקיימו התריע הוועד כי "מי שמזניח את הפעילות הדיפלומטית בחו"ל פוגע בצורה אנושה בביטחון הלאומי של ישראל", וקרא "לשקם את ההריסות של משרד החוץ בעשרות השנים האחרונות".

מהנתונים שנאספו בדו"ח עולה כי נכון לשנת 2012 ישנן 103 נציגויות דיפלומטיות ברחבי העולם. עם זאת, לישראל ישנם יחסים דיפלומטיים עם למעלה מ-160 מדינות. 103 הנציגויות הישראליות פועלות בזירה דיפלומטית בה יש למעלה מאלף נציגויות מקבילות ממדינות ערב, בתוכן כ-100 נציגויות של הרשות הפלסטינית. המספר הממוצע של השליחים למדינה שיש עמה יחסים דיפלומטיה ירד בצורה דרמטית. אם בשנות ה-60 וה-70 היו חמישה שליחים מדיניים במדינה, כיום מוצבים שני שליחים מדיניים בממוצע. כך, בכ-40% מהמדינות המקיימות יחסים דיפלומטיים אין בכלל נציגות ישראלית.

לישראל יש רק כ-220 שליחים מדיניים בעולם - בצפון אמריקה מוצבים 34 דיפלומטים מדיניים, באמריקה הלטינית -21, בכל אפריקה כולה מוצבים 12 שליחים מדיניים בלבד. לפי ההערכה במשרד החוץ, חסרים היום 130 תקנים דיפלומטיים בנציגויות, וכ-600 עובדים מקומיים. בעוד משרד החוץ להיפגע לפי ההערכה, כדי לתת מענה הולם לדרישות מדיניות החוץ של ישראל, נדרשת תוספת של 400-500 מיליון שקלים לתקציב החוץ.

"ישראל לא מגיעה מצוידת היטב למצב הגלובלי המשברי"

הדו"ח, המבוסס על מחקר מקיף של עובדי משרד החוץ בשיתוף יועצים חיצוניים, מתריע כי תקציב משרד החוץ - 1.6 מיליארד שקלים בשנה - מהווה פחות מחצי אחוז מתקציב המדינה. ישראל נמצאת בתחתית הרשימה העולמית כשבוחנים את היחס בין תקציב משרד החוץ לתל"ג ולתקציב הביטחון, וכשבוחנים את אחוז תקציב החוץ מהתל"ג, עולה כי רק 0.14% מושקע בהוצאה הלאומית לנושאי חוץ. תקציב החוץ מהווה רק 3% מתקציב הביטחון, נתון שנמוך בהשוואה למדינות מערביות אחרות.

יו"ר הוועד המדיני, יאיר פרומר, אמר כי "המערכת הגלובלית עוברת שינויים דרמטיים, יש מגוון גדל והולך של משברים עולמיים והתגברות של אתגרים מדיניים וביטחוניים רב ממדיים עם הרבה שחקנים". לדברי פרומר, "מדינת ישראל לא מגיעה מצוידת היטב למצב הגלובלי המשברי. היא הייתה צריכה להגיע בכלים רבים יותר של דיפלומטיה ומדיניות חוץ, עשויות לכך השלכות חמורות על יכולתה של המדינה להתמודד עם האתגרים". בוועד העובדים מדגישים כי עיתוי פרסום הנתונים מכוון, על רקע הרכבת הממשלה החדשה והקיצוצים התקציביים הצפויים בהמשך.

"בזמן זה מתנהל שיח ציבורי חשוב בישראל על הרבה נושאים והנושא הזה לא מקבל תשומת לב ראויה", אמר פרומר. "בקרוב תורכב ממשלה חדשה וזה צריך להיות גבוה בסדר היום של מי שמרכיב את הממשלה, צריך לעשות פה שינוי אמיתי כי אחרת מצבו של שירות החוץ עלול להיות לא טוב". לבנה הדגיש כי לא מדובר "בהזנחה של שנתיים שלוש אלא שנים אחורה. מדינה שיש לה התמודדות עם אתגרים בזירה הבינלאומית חייבת להתמודד גם עם מרכיב הכוח הדיפלומטי. מדיניות חוץ זה חלק מהחוסן הלאומי. אם אין משרד חוץ שיש לו כלים - תקציב וכוח אדם - לפעול בצורה יעילה, מדינת ישראל לא תדע לנצל את ההישגים הצבאיים כדי להשיג יעדים מדיניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully