וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיוס? ישראל אישרה לטורקיה להקים בית חולים בעזה

11.2.2013 / 19:03

הדרג המדיני אישר להעביר ציוד רפואי וחומרי בנייה להקמת בית חולים על חורבות גוש קטיף. ברקע נמשך הניסיון לפוגג המתיחות בין המדינות בשל המשט לעזה

ישראל אישרה לטורקיה להקים בית חולים בצפון רצועת עזה, וחרף המתיחות ביחסים בין שתי המדינות, שהחלה בעקבות השתלטות חיל הים על ספינת המאווי מרמרה שביקשה להגיע לחופי עזה כחלק מהמשט במאי 2010, נראה כי ישראל וטורקיה הצליחו להגיע לעמק השווה – לפחות בעניין אחד. טורקיה אמנם שבה ודרשה מישראל להתנצל על הרג תשעה פעילים טורקיים שהיו על הספינה, אך נראה כי החליטה להניח את הדרישה בצד למען מטרה הומניטרית.

נושא: ראש ממשלת חמאס איסמעיל הניה נפגש עם ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
מחווה לפלסטינים. ארדואן וראש ממשלת חמאס בעזה, איסמעיל הניה/AP

בחודשים האחרונים העבירו דיפלומטים טורקים בקשה לידי מתאם הפעולות בשטחים, אלוף איתן דנגוט, להקמת בית חולים טורקי בצפון רצועת עזה, על חורבות היישוב נצרים שפונה במסגרת ההתנתקות בקיץ 2005. הבקשה הועברה לבחינת גורמים רבים ביניהם שירות הביטחון הכללי, משרד הביטחון, משרד החוץ וצה"ל, ולאחר העברת חוות הדעת החליט הדרג המדיני לאשר את הבקשה בהליך תרומות מקובל. ההערכה במערכת הביטחון היא כי בתוך שנה מהיום ייערך טקס החניכה של בית החולים בראשות ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן.

משלחת טורקית תגיע בחודש הבא לעזה

על פי התכניות של ממשלת טורקיה, בית החולים שיוקם יהיה הגדול ברצועת עזה ויפעל באמצעות טכנולוגיה מתקדמת במספר תחומים כדי לענות על צרכיהם הרפואיים של תושבי רצועת עזה. בבית החולים, שחלק ממבנהו המיועד כבר בנוי, צפויות להיות כ-150 מיטות חולים.

בחודש האחרון התגברו המגעים הדיפלומטיים בין ישראל לטורקיה ובמהלכם הוחלט לאשר העברת הציוד, חומרי הבנייה ואמצעים רפואיים מטורקיה לנמל אשדוד ומשם, על גבי משאיות, למעבר כרם שלום. עוד הוחלט כי משלחת טורקית, שתכלול בעיקר מהנדסים ומנהלי עבודה, תיכנס לרצועת עזה בחודש הבא כדי לבחון את השטח ולתאם פעולות מול הגורמים הנוגעים.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

במקביל, נודע כי סוכמו בין הצדדים טיוטות אפשריות למתווה שעשוי להוביל להשבה הדרגתית של היחסים בין המדינות למסלולם, על רקע הממשלה החדשה שתורכב בישראל בשבועות הקרובים. בשבוע שעבר טען ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי וראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') עמוס ידלין, כי פיוס עם טורקיה הוא הכרחי על רקע חוסר היציבות במזרח התיכון.

כאמור, במסגרת המשט לעזה שהוביל ארגון ה-IHH הטורקי, ביקשו הפעילים לשבור את המצור על רצועת עזה ולהעביר ציוד הומניטרי לתושביה. לוחמי שייטת 13 שפשטו על ספינת ה"מאווי מרמרה", נתקלו באלימות קשה, וכדי להדוף את ההתנגדות השתמשו הלוחמים באש חיה והרגו תשעה מהפעילים שהיו על סיפונה.

תמונה מרמרה. רויטרס
תשעה טורקים נהרגו בהשתלטות על הספינה. ה"מאווי מרמרה"/רויטרס

ממשלת טורקיה דרשה פיצוי למשפחות ההרוגים והתנצלות פומבית של ממשלת ישראל. הצדדים לא הגיעו לפשרה ומערכת היחסים הידרדרה. ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, איים לא פעם על ישראל ואף אמר כי היחסים בין המדינות לעולם לא ישובו למסלולם. לאחרונה, טוען גורם רשמי במערכת הביטחון, החלו ניסיונות פיוס בין הצדדים בעידוד האמריקאים ועל רקע המתיחות מול סוריה. הגורם הוסיף כי המסר של ישראל הוא העברת סיוע הומניטרי בדרך דיפלומטית מקובלת מאחר והמצור על רצועת עזה מוגדר כחוקי על פי הדין הבינלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully