וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ממשלת מעבר מחליטה על יישוב הבדואים מחדש? מחטף"

טל שלו ורמי שני

27.1.2013 / 18:46

עקב החלטת הממשלה לאשר את העתקת מגורי הפזורה הבדואית בנגב, אמר ח"כ חנין כי זהו נושא רגיש שאין לבצע בממשלת מעבר. לעומתו אמר יעלון: ניתן להעתיק את התכנית למגזר הערבי

במערכת הפוליטית הגיבו היום (ראשון) להחלטת הממשלה לאשר את ההצעה להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, הכוללת את המלצות השר בני בגין לשינויים בדו"ח פראוור שהוגש ב-2011 במטרה לפתור באופן סופי את תביעות הבעלות של הבדואים על קרקעות הנגב, תוך הצעת מתווה של פשרה המשלבת העתקת מגורים ופיצויים כספיים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
היישוב הבדואי קסר א-סיר ליד דימונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ח"כ דב חנין (חד"ש) מתח הערב ביקורת על ההחלטה ואמר כי "כל פתרון לסוגיית הכפרים הלא מוכרים חייב להיעשות תוך הידברות והסכמות עם האזרחים הערבים הבדואים". עוד אמר חנין כי "בנושא כל כך רגיש אסור לבצע מחטף בממשלת מעבר, ואסור לקבל החלטה שהפרטים שלה אינם ידועים אפילו לאזרחים המעורבים".

לדבריו, "הגיע הזמן לפתוח דף חדש ביחסי המדינה עם הציבור הערבי הבדואי, תוך הכרה בכך שהאזרחים האלה זכאים לשוויון ולהכרה. הנגב הוא גם ביתם של האזרחים הבדואים וצריך ליצור בו פתרונות שיתאימו גם להם. כאשר מקימים עשרות חוות בודדים בנגב, אין שום סיבה להכיר ביישובים כפריים רק מכיוון שהם בדואים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בנייה אקולוגית ביישוב קסר א-סיר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לעומתו, המשנה לראש הממשלה, השר משה (בוגי) יעלון, בירך היום על החלטת הממשלה, ואמר כי מדובר ב"החלטה היסטורית שממשלות ישראל בעשרות השנים האחרונות נמנעו מלהכריע בה". לדברי יעלון, התוכנית תטפל במצב הנוכחי, שהוא "נוח לפורעי חוק, נוח לתנועות כמו התנועה האיסלמית ונוח לעמותות שפועלות כדי לנגח את מדינת ישראל. המצב הזה יוצר בעיות משילות ושליטה קשות בנגב, 'הדרום הפרוע', ומקשה על השתלבות הבדואים במדינת ישראל".

לדבריו, "התוכנית מטפלת בחמישה מרכיבים חשובים - הסדרת הבעלות על הקרקע בנגב, דיור מוסדר, תעסוקה, חינוך ואכיפה. עוד אמר השר כי "המבחן הוא כמובן במימוש התוכנית, שלאחר מכן ניתן יהיה להעתיק מרכיבים ממנה גם למגזר הערבי בצפון ובמרכז". ואילו חברו למפלגה, השר ישראל כץ, הצביע נגד ההחלטה ואמר בדיון בישיבת הממשלה כי "ההחלטה היא בגדר נתינת פרס למי של פעל כדין". לדבריו, "החלטת הממשלה לא מקרבת אותנו לפתרון הבעיה אלא רק מרחיקה אותנו ממנו. יש למצוא פתרון צודק יותר ונכון יותר לבעיית הקרקעות בנגב אשר יבטיח את שליטת ישראל באזור".

ממרכז עדאלה נמסר בתגובה כי "תוכנית פראוור תביא לפינוי עשרות אלפי אזרחים בדואים מכפריהם ומבתיהם ללא כל הצדקה". לדברי הארגון, מדובר ב"פינוי שמנוגד לעקרונות המשפט החוקתי והבינלאומי. התוכנית מתבססת על הפרדה אתנית וגזענית ויישומה יהיה פגיעה חמורה בזכויותיהם של הבדואים המתגוררים בנגב עשרות רבות של שנים. המחטף הנוכחי מעורר דאגה וחשש ונראה כניסיון להעביר החלטה שנויה במחלוקת הרחק מעיני הציבור בעת שהכנסת והממשלה הנוכחיים כבר סיימו בפועל את תפקידם".

לפני כשנה וחצי אישרה הממשלה את התכנית המקורית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב, ולפיה יוכשרו 100 אלף דונמים לבנייה מסודרת במקום התיישבות הפזורה הלא חוקית הקיימת היום. על פי התכנית, ייערך תהליך תכנוני מקיף במסגרתו יורחבו יישובים קיימים, ייקלטו תושבים ביישובי המועצה האזורית אבו-בסמה ויוקמו יישובים במסגרת תכנית המתאר המחוזית באר שבע. ההערכה היא כי מקום מגוריהם של כשני שלישים מתושבי הפזורה יוסדר בקרבת מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully