וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ בביקורת על אשכנזי: "עשה שגיאות חמורות"

10.1.2013 / 17:56

אחרי שהתייחס באופן זהיר למעורבים בפרשת הרפז, בחר הרמטכ"ל לבקר מפורשות את קודמו על חלקו. לוואלה! חדשות נודע שבפורום סגור טען גנץ כי "נעשו טעויות שאינן מצופות מקצין"

מחריף את הביקורת: "גבי אשכנזי עשה שגיאות חמורות בפרשת הרפז" – כך אמר אתמול (רביעי) הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, על קודמו בתפקיד. בדברים שנשא בפורום סגור בפני חניכי קורס פיקוד ומטה (פו"ם) בצה"ל, ניסה גנץ שלא להתייחס לאזרחים המעורבים בפרשה, אותה הגדיר "חמורה", אך לא חסך במילים קשות מאשכנזי. עם זאת, ועל אף הביקורת, תיאר גנץ את מעלותיו הרבות של אשכנזי כרמטכ"ל ואת "תרומתו רבת השנים לביטחון המדינה".

הרמטכ"ל התבטא גם בנוגע לגורם המבוקר ביותר בפרשה, אל"מ ארז וינר, עוזרו של אשכנזי. כמו בהתייחסו לאשכנזי - שיבח בתחילה גנץ את פועלו של וינר בצה"ל והזכיר את היכרותם, אך בהמשך אמר כי הוא הסתייג באופן ברור ממעשיו בפרשה שכללו בין היתר, לפי דו"ח מבקר המדינה, איסוף חומר מכפיש כנגד שר הביטחון אהוד ברק.

בפני החניכים טען הרמטכ"ל כי וינר "עשה טעויות ושגיאות חמורות שאינן מצופות מקצין צה"ל". נוכח הממצאים המטרידים של המבקר שפירא בפרשה, מהם עולה התנהלות בלתי ערכית ואולי אף פלילית – הדגיש רא"ל גנץ את חשיבות ערכי המפקד בצבא והבטיח בפני החיילים כי הוא "מתכוון לפעול בנושא".

במהלך כהונתו נזהר גנץ שלא להתייחס באופן ישיר לפרשה החמורה ולמעורבים בה. ביום שני השבוע לאחר פרסום הדו"ח הוא בחר לשבור שתיקה בפני פורום המטכ"ל. גנץ הגדיר את יום הפרסום כ"יום עצוב לצה"ל ולמדינת ישראל" לאור הממצאים, והתחייב לטפל בכל מה שעלה מהדו"ח - תוך שהוא מדגיש כי נחצו קווים ונעשו צעדים פסולים בהיבטים תפקודיים, ערכיים ואתיים. "לעיתים נוצלה שררה פיקודית ביחס לאנשים אחרים על ידי שימוש במידע כזה או אחר. לעיתים נעשתה פעולה טובה ונאמנה אך חוצה קווים, שאסור לחצות. אני לא יכול לקבל התנהגות שכזו, ככל שאעריך, ואני מאוד מעריך, את האנשים הנוגעים בדבר", אמר אז הרמטכ"ל.

דו"ח המבקר: אשכנזי אחראי לאיסוף המידע נגד ברק. גדעון צנטנר
"לעיתים נוצלה שררה פיקודית ביחס לאנשים אחרים". ברק ואשכנזי/גדעון צנטנר

הרמטכ"ל התייחס גם לביקורת שהופנתה נגד קצינים בכירים בעלי תפקידים רגישים ביותר באגף המודיעין, וציין כי מינה שתי ועדות על מנת להבטיח שאין פרצות נוהליות ואחרות בתחומים השונים. הרמטכ"ל שב והדגיש כי הוא "מתכוון לטפל בזה ולעסוק בזה - לא יישארו דברים באוויר". עוד הסביר הרמטכ"ל כי ההיררכיה בין דרג צבאי לדרג מדיני ברורה מאוד.

גנץ, עוד בימיו כסגן הרמטכ"ל, היה זה שאמר בעקבות הפרשה כי ישנו "פגר" בשולחן המטכ"ל, ולכן בחר להתייחס גם בדברים שנשא בפורום מטכ"ל. "אני קבעתי את המושג 'הפגר' ואני אומר לכם, שאני חי בצבא הזה עוד מעט שנתיים כרמטכ"ל ומה שאני מבין זה שהפגר יבש. אם צריך להוציא עוד כמה עצמות ולנקות את החצר- זה מה שנעשה".

בדבריו, העריכו קצינים בכירים בצה"ל, התייחס הרמטכ"ל לאל"מ וינר שהיה כאמור במוקד בדיקת המבקר. ההערכה בצמרת צה"ל כי הרמטכ"ל מתכוון להשתמש בדו"ח המבקר כבסיס להתרת החוזה של אל"מ וינר ולשחרורו מצה"ל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
גנץ: ארז וינר לא ימונה לתפקיד קצין חינוך ראשי. גדעון צנטנר
"מדובר בערבוב של פקודות עם נורמות". אל"מ וינר/גדעון צנטנר

יצוין, כי אל"מ וינר הגיש עתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד עודד סבוראי נגד מסקנות הדו"ח בעניינו, בטענה שמדובר בפרשנות משפטית שגויה של המבקר לחובת הציות בצה"ל ולחוק השיפוט הצבאי: "מדובר בערבוב של פקודות עם נורמות וערכים באופן שיגרום לבעיות בצה"ל - אם בפינוי מאחז ביו"ש או בגירוש מסתננים מגבול מצרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully