וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשכנזי: נושא באחריות על הקשר בין וינר להרפז

6.1.2013 / 16:00

בעקבות פרסום דו"ח הרפז, טען הרמטכ"ל לשעבר כי המבקר קבע במפורש שלא בוצע פוטש מצדו או מצד סביבתו נגד הדרג המדיני. עוזרו, אל"מ וינר, מסר: "שילמתי מחיר אישי ומקצועי"

צילום: גדעון צנטנר, שי מכלוף, דניאל בוק, אבי כהן, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי הגיב היום (ראשון) לדו"ח מבקר המדינה בפרשת מסמך הרפז, שקבע כי היה אחראי על פעילות עוזרו אל"מ ארז וינר, ששיתף פעולה עם בועז הרפז באיסוף מידע בנוגע להתנהלותו של שר הביטחון, אהוד ברק. "אשכנזי מברך על כך שבתום בדיקה מקיפה של משרד מבקר המדינה, משך למעלה משנתיים, שכללה מאות עדים, אלפי מסמכים ועשרות אלפי שעות הקלטה של כל הטלפונים בלשכת הרמטכ"ל, מבקר המדינה דוחה את ההאשמות הקשות שהוטחו ברא"ל (מיל') אשכנזי מזה תקופה ארוכה על ידי שר הביטחון וגורמים מקורבים לו", מסר.

לקריאת דו"ח המבקר המלא על פרשת הרפז

אשכנזי טוען כי מבקר המדינה קבע שלא בוצע פוטש מצדו או מצד סביבתו נגד הדרג המדיני. "מבקר המדינה קובע מפורשות כי אשכנזי לא היה מעורב בהליך מינוי הרמטכ"ל או בביטול המינוי של אלוף גלנט. מבקר המדינה קובע מפורשות שאשכנזי לא ביקש להאריך את כהונתו בשנה חמישית, ומותח ביקורת על שר הביטחון על כך שיצא בהודעה פומבית מיותרת. מבקר המדינה קובע מפורשות כי אשכנזי וסביבתו לא היו מעורבים בכתיבת מסמך הרפז, בזיופו או בהדלפתו לתקשורת, ודוחה את הטענה כאילו אשכנזי השתמש במסמך בתור מטען צד לסיכול המינוי של אלוף גלנט. בבדיקת המבקר גם לא נמצאו קשרים עסקיים בין אשכנזי לבין הרפז", הסביר.

אשכנזי הזכיר כי כבר אמר בעבר כי הוא טעה בשיקול הדעת כאשר לא העביר את המסמך ליועץ המשפטי לממשלה לאחר קבלתו, ומקבל את הביקורת בהקשר זה. "אשכנזי הפנה אל אל"מ וינר את הרפז, שפנה אליו בנושאים שונים, ובהם תוכניות לכאורה על כוונת לשכת שר הביטחון לפעול נגדו. אשכנזי ביקש מאל"מ וינר לעמוד בקשר עם הרפז, במסגרת תפקידו של עוזר הרמטכ"ל לעמוד בקשר מול גורמים רבים ובאופן אישי ועצמאי. אשכנזי הודיע למבקר המדינה כי הוא נושא באחריות על הקשר בין אל"מ וינר להרפז, גם אם לעתים גלשו השיחות לדברי רכילות מיותרים".

אשכנזי הביע צער על הביקורת שנמתחה על אל"מ וינר, וציין כי הוא "קצין ערכי ורב זכויות שתרם רבות לביטחון המדינה, ואשר נאלץ להתמודד מתוקף תפקידו כעוזר הרמטכ"ל עם המציאות הקשה והעכורה שהתקיימה ביחסים עם לשכת שר הביטחון".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
בג"ץ: המבקר ימסור לאל"מ וינר את חומרי פרשת הרפז. עומר מירון
"תמה נוכח חוסר ההלימה הבולט בין אלפי שעות העבודה שהושקעו בביקורת ומאות העדים והמסמכים הרבים לבין התוצאה הסופית המוגשת לציבור". וינר/עומר מירון

גם אל"מ וינר התייחס לממצאי הדו"ח. "קראתי בעיון את דו"ח מבקר המדינה שנמסר לרשותי ואני תמה נוכח חוסר ההלימה הבולט בין אלפי שעות העבודה שהושקעו בביקורת ומאות העדים והמסמכים הרבים לבין התוצאה הסופית המוגשת לציבור. יש פער מהותי בין עוביו של הדו"ח לאיכותו".

וינר ממשיך: "בחלק הדו"ח הנוגע אישית אליי, אני מוצא עצמי כמי ששילם ומשלם מחיר אישי ומקצועי בגין התפקיד אותו מילאתי ובגין האחריות הרבה אותה גיליתי במסגרת תפקידי לבודד את הרמטכ"ל מ'הרעשים הסביבתיים' ולהגן עליו מפני ההתנכלויות המשמעותיות שכוונו כלפיו מלשכת שר הביטחון באופן שיטתי ולאורך זמן". לדבריו, אף אחד לא יוכל לשלול ממנו את מידת נאמנותו לצה"ל, לערכי ולמוסד הרמטכ"ל. הוא הוסיף כי הוא גאה על התפקיד שביצע ועל האופן בו ביצע אותו.

"כמי שנכח בחדר הדיונים ב-30 באוגוסט 2010, בישיבה הדרמטית של פורום המטה הכללי של צה"ל, זכורה לי היטב אמירתו של סגן הרמטכ"ל דאז, הרמטכ"ל כיום רא"ל בני גנץ, כשדיבר על צחנת הפגר הנמצאת בחדר והצורך לסלקה. לצערי גם אחרי קריאה מדוקדקת של דו"ח המבקר, אני יכול לקבוע כי הדו"ח במתכונתו הנוכחית מותיר את הפגר וצחנתו עמוק במרכז הקריה בתל אביב".

לטענת אל"מ וינר, למרות עוביו, הדו"ח אינו נותן תשובה לשאלות היסוד: בשליחות מי פעל הרפז ומי היו שותפיו, מניין שאב את הידע שלו באשר לנושאים מסביבתו הקרובה והאינטימית של השר ברק, מי כתב את המסמך, כיצד הושמדו ההקלטות בלשכת ברק ומה הסיבה מאחורי רצף ההתקפות של לשכת ברק נגד אשכנזי. לדבריו, המבקר הכיר במרבית הפרטים וציין אותם בדו"ח, "אך סירב לקרוא לנער בשמו".

"שיקולי המבקר הם שיקולי עלות מול תועלת"

"בכוונתי לפעול בכל דרך שתידרש להוצאת האמת כולה לאור. נדרשת בדיקה מקיפה ויסודית לאופן בו פעלתי בפרשה זו", אמר אל"מ וינר, שטען כי התעלמות מבדיקת נקודות מרכזיות אלה שומטת את הקרקע מתחת הדו"ח. אל"מ וינר ציין כי הוא מזדהה לחלוטין עם קביעת המבקר כי נדרשת בדיקה מקיפה ויסודית לאופן הפעולה של המעורבים בפרשה: "רק בדיקה מקיפה ומעמיקה של כל אותן סוגיות שלא נבחנו על ידי צוות הביקורת תוכל להגיע לחקר האמת ולתת לציבור את התמונה המלאה בנוגע למתרחש באותה תקופה בלשכות הבכירות והחשובות במדינה".

אל"מ וינר חידד כי "לא למען עצמי אעשה זאת, כי אם למען חבריי ופקודיי בצה"ל ולמען החברה הישראלית, כפי שחונכתי והתחנכתי, זאת כדי שלא יישנה כדבר הזה בצה"ל בעתיד", אמר. לטענתו, הסיבה אותה מציין מבקר המדינה להחלטתו לפרסם את הדו"ח כעת, מבלי שהושלמה הבדיקה כמתבקש, היא "שיקולי עלות מול תועלת". עם זאת, אמר כי על המבקר לדבוק בהחלטתו ולא לבחור בשיקולים אלה. "אני מצהיר שאהיה ראשון להתייצב בפני כל בדיקה שכזו ואשתף פעולה כפי שעשיתי עד היום, חרף העומס הנפשי הכרוך בהליך שכזה. אני מצפה שגם שר הביטחון ואנשי לשכתו ייענו לבדיקה שכזו".

בועז הרפז משתחרר ממעצר ספטמבר 2010. אורי לנץ
האם פעל בשליחות? הרפז/אורי לנץ

"בשבוע שעבר פניתי לבית המשפט הגבוה לצדק בעתירה לחייב את המבקר להמשיך בבדיקה בסוגיות שפורטו לעיל. בעתירתי הלנתי גם כנגד הפרשנות המובאת בדו"ח לחוק השיפוט הצבאי ולחובת הציות. אנשי משרד המבקר דחו שורה ארוכה של חוות דעת ועדויות מומחים מלומדות שהבאתי בפניהם באשר לתפקיד עוזר הרמטכ"ל והאופן בו מילאתי את חובתי והנחיית מפקדי, וקבעו שורת קביעות אתיות ומשפטיות לא מבוססות הסותרות את דברי אותם ברי סמכא", אמר אל"מ וינר. "תמוה כיצד מבטלים אנשי המבקר אמירה בעל פה ובכתב של מפקדי רא"ל במיל' אשכנזי באשר להנחיות שנתן לי".

"אין מדובר בכשל נקודתי או בטעות חד-פעמית בשיקול הדעת"

תחילת הפרשה באוגוסט 2010, לאחר שהעיתונאים אמנון אברמוביץ' ורוני דניאל חשפו מסמך שלגביו נאמר כי הוא מהווה דרך פעולה מוצעת כדי שהאלוף במיל', יואב גלנט, ימונה לתפקיד הרמטכ"ל הבא של צה"ל. בתחילה כונה "מסמך גלנט", ובהמשך שונה על ידי אמצעי התקשורת ל"מסמך הרפז". אשכנזי מסר בעדותו הראשונה את המסמך לחוקרים והמשטרה קבעה כי אין תשתית לכך שמי מאנשי הלשכות של שר הביטחון ברק והרמטכ"ל דאז או אלופי פורום מטכ"ל מעורבים בהכנת המסמך.

במהלך החקירה עלה שמו של סא"ל במיל' בועז הרפז שעל פי החשד עשה שימוש בפרטים שאותם אסף במשך חודשים בשיחות ובפגישות עם גורמים שונים, מתוך הצבא ומחוצה לו. הרפז הודה בחקירה כי זייף את המסמך ושחזר את מעשיו אך מאוחר יותר חזר בו. מבקר המדינה הודיע כי תיפתח ביקורת על נושא זה, שתבדוק את פעילותו של הרפז במערכת הביטחון וכן את הפעולות במערכת הקשורות במסמך ואת תהליך בחירת הרמטכ"ל.

בחלקו הגדול של הדו"ח התמקד מבקר המדינה בשיתוף הפעולה, כהגדרתו, בין אל"מ וינר ובין הרפז בקבלת מידע על מהלכים מתוכננים לכאורה של ברק או של ראש מטה לשכת שר הביטחון יוני קורן, המכוונים נגד אשכנזי. במסגרת זאת, העביר הרפז לידיו של וינר גם את המסמך, ובחלק משיחות הטלפון בין השניים עלו גם נושאים הנוגעים למידע בעל אופי מכפיש שאסף הראשון נגד השר ברק וסביבתו. לטענת המבקר, וינר שיתף פעולה עם הרפז, שהוגדר כ"יזם" העיקרי באיסוף המידע". עוד נטען כי וינר קיבל והעביר מידע להרפז ביחס לאלוף גלנט וביחס לקצינים בכירים אחרים בצה"ל וכן מידע הנוגע לאגף המודיעין, לרבות על מינויים צפויים של קצינים בכירים, בפרט במערך מסוג באמ"ן.

משרד מבקר המדינה ציין כי "מעשיו האמורים של אל"מ וינר התנהלו על פני תקופה של כחצי שנה, ואין מדובר בכשל נקודתי או בטעות חד-פעמית בשיקול הדעת". המבקר כתב כי "אי-הפסקת איסוף מידע זה, הנכונות לקבלו וקבלתו בפועל מהווים התנהגות בלתי ראויה". עוד נטען כי "פעילות זאת של אל"מ וינר מהווה הבנה שגויה מצדו את גבולות המותר והאסור והיא ראויה לבדיקה מקיפה ויסודית של המופקדים על כך בצה"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully