וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק הנחה את צה"ל: להכריז על אוניברסיטה באריאל

גלעד גרוסמן ויהושע בריינר

24.12.2012 / 18:38

אחרי שבע שנות דיונים, שר הביטחון הנחה את אלוף פיקוד המרכז לאשר את המלצת מל"ג איו"ש. קודם לכן שלח היועץ המשפטי לממשלה מכתב לאלון בו הבהיר כי אין מניעה משפטית להכרה

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: נתניהו מברך על האוניברסיטה באריאל לאחר החלטת הממשלה בחודש יולי)

שר הביטחון, אהוד ברק, הנחה הערב (שני) את אלוף פיקוד מרכז, ניצן אלון, לאשר את המלצת מל"ג איו"ש ולהכריז על המרכז האוניברסיטאי באריאל כאוניברסיטה. זאת בהמשך להחלטות הממשלה בנושא זה ולאחר שהיועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, קבע מוקדם יותר היום כי אין מניעה משפטית להכיר במוסד בתור אוניברסיטה לכל דבר ועניין. ברק מיהר לקבל את המלצת היועץ המשפטי לממשלה ולא המתין עד לאחר הבחירות.

במכתב ששלח וינשטיין לאלוף ניצן אלון, הוא מסביר כי על האלוף להתייחס בהחלטתו להחלטת מל"ג איו"ש להכיר במוסד כאוניברסיטה, וכן בעמדת הממשלה שרואה חשיבות לאומית בהפיכת אריאל לאוניברסיטה. במכתב ששלחה המשנה ליועץ, אורית קורן, לאלוף אלון, נכתב כי הגורמים המוסמכים לקבלת החלטות בעניין הקמת מוסדות להשכלה גבוהה דנים בנושא כבר מאז 2005. אלון צפוי לאשר גם הוא את ההכרה במוסד כאוניברסיטה. כיוון שמדובר בשטח צבאי, אלון הוא האחראי לתת את החותמת הסופית על המהלך – ולא גורם אזרחי.

ביולי השנה החליטה מל"ג איו"ש להכיר במוסד כאוניברסיטה. וזאת, למרות התנגדות הוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) שסברה כי אין צורך כיום באוניברסיטה נוספת. בעקבות זאת עתרו מרבית האוניברסיטאות לבג"ץ, נגד החלטה.

במכתב מובהר כי ההחלטה לגבי ההכרה במוסד כאוניברסיטה נתונה בידי המל"ג, שאינה מחויבת לקבל את עמדת ות"ת. גם כאשר הוחלט על הכרה במכללת אריאל כ"מוסד אוניברסיטאי", הדבר נעשה בניגוד לעמדת ות"ת, וההחלטה אושרה. היועץ מבהיר כי יש חשיבות רבה לעמדת המדינה, להחלטת מל"ג ולהימשכות ההליכים. וינשטיין מבהיר עוד כי אין מניעה משפטית שהאלוף יקבע בנושא.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון. ספק 500
אין מניעה משפטית שהאלוף יקבע בנושא. המרכז האוניברסיטאי באריאל/ספק 500

גורם ביטחוני הדגיש בעבר כי מרגע שתהיה החלטת שר לפיה מוכרז המרכז האוניברסיטאי אריאל כאוניברסיטה, תהפוך החלטת אלוף פיקוד מרכז ל'חותמת גומי". "אלוף פיקוד מרכז מקיים את החלטות הממשלה ולא להיפך ולכן אין משמעות לדעתו", אמר הגורם הביטחוני. "בהתאם למרחב קבלת ההחלטות של שר הביטחון הוא יכול להקים ועדה שתבחן את המעבר לאוניברסיטה או לאשר באופן אוטומטי".

שר החינוך ויו"ר המל"ג, גדעון סער, הביע שביעות רצון מההחלטה ומהשלמת התהליך של הפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה. "בקדנציה הזאת הושלם מהלך ענק אותו הובלתי למרות אינספור התנגדויות בלתי ענייניות. הפיכת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה השמינית בישראל היא בשורה חשובה למערכת ההשכלה הגבוהה כולה". ראש הממשלה נתניהו שוחח הערב עם נשיא המרכז האוניברסיטאי, יגאל כהן אורגד, וברך אותו על ההחלטה להכריז על המוסד האקדמי כאוניברסיטה. ''אחרי עשרות שנים יש אוניברסיטה נוספת למדינת ישראל", אמר נתניהו. ?זהו חיזוק נוסף להשכלה הגבוהה בישראל''.

מוקדם יותר התייחס ועד ראשי האוניברסיטאות להחלטתו של וינשטיין. "צר לנו שהיועץ המשפטי לממשלה נותן גיבוי למהלך לקוי הנגוע באינטרסים פוליטיים ובשיקולים זרים, וסופו שימיט אסון על ההשכלה הגבוהה בישראל", נמסר. "מדובר באבסורד שכן באף אחד מהשלבים לא נעשתה בדיקה ראויה ביחס לסבירותה של ההחלטה וביחס לאיכותה האקדמית של המכללה הפוליטית באריאל. בנוסף ההחלטה התעלמה משיקולי תכנון אקדמי לאומי ומחוות דעת ות"ת. הנושא תלוי ועומד בבג"ץ ואנו מאמינים שההחלטה תבוטל".

מהמרכז האוניברסיטאי באריאל נמסר: "שמחנו לשמוע על חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה. חוות דעת זו הינה תוצאה טבעית של נסיבות העניין, שכן המרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון עומד בסטנדרטים אקדמיים – אוניברסיטאיים. סטנדרטים אלו נבחנו על ידי ועדת ששת הפרופסורים, מטובי המומחים בארץ ונציגי שאר האוניברסיטאות... אין ספק שמדובר במהלך אקדמי, רציני וצודק, וכל ניסיון להכתים את חברי הוועדה והמרכז האוניברסיטאי אריאל בשומרון ולטעון כנגד ההליך, מהווה פגיעה בהשכלה הגבוהה בישראל".

יו"ר אגודת הסטודנטים באריאל, שי שחף, אמר בתגובה כי "הסטודנטים באריאל נרגשים לנוכח הנחיית שר הביטחון אהוד ברק ולאור החלטת היועץ המשפטי להכיר באריאל כאוניברסיטה. לאורך כל הדרך הסטודנטים היו שותפים לתהליך ולקחו חלק פעיל בעיצוב המציאות שהביאה לקבלת ההחלטה. ללא ספק נעשתה כאן היסטוריה וכל סטודנט אשר לומד באריאל לקח בה חלק. חשוב לסטודנטים להודות לכל מי שתרם לאורך כל הדרך וכמו כן חשוב לציין שכל הלחצים וניסיונות ההסתה להעביר את הדיון למגרש הפוליטי לא צלחו וההחלטה הנכונה היא זו שהתקבלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully