וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ: המנהל האזרחי אישר קידום הבנייה ב-E1

יהושע בריינר

5.12.2012 / 12:33

הדיון בתוכנית לבניית 3,426 יחידות דיור כונס ברגע האחרון לאחר שבכירים בלשכת ראש הממשלה הנחו בנושא את מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בנוסף, אושרה תוכנית להתנחלות עפרה

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: יאיר דניאל

(נתניהו בישיבת הממשלה מתייחס לסוגיית הבנייה)

עיני הקהילה הבינלאומית נישאו הבוקר (רביעי), מבלי לדעת על כך, אל חדר בקומת מרתף בבסיס ליד בבית אל, שם התכנסו חברי מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי לדון בתוכניות הבנייה להקמת שכונת מבשרת אדומים בשטח השנוי במחלוקת E1 שבין ירושלים למעלה אדומים. במהלך הדיון אישרו חברי המועצה להפקיד בידי ועדת התכנון והבנייה את תוכנית הבנייה של למעלה מ-3,000 יחידות דיור בשטח המדובר. לאחר הפקדה, ישנה אפשרות לכל בעל עניין להגיש התנגדות לתכנית, שהיתה בלב המשבר המדיני בין ישראל לעולם בימים האחרונים.

כאמור, על אף הלחץ הבינלאומי, הוועדה דנה הבוקר בשתי תוכניות בנייה בשטח E1 - הראשונה להקמת 1,250 יחידות דיור חדשות והשנייה להקמת 2,176 יחידות דיור בשטח. הדיון בתוכנית כונס ברגע האחרון לאחר לחץ שהפעילו בכירים בלשכת ראש הממשלה שהנחו את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף איתן דנגוט, להביא את התוכנית לדיון.

סביב שולחן הדיונים התכנסו נציגי המנהל האזרחי, משרד הבינוי והשיכון, נציגי ההתיישבות ביהודה ושומרון וגורמים המשפט במערכת הביטחון ודנו בקידום התוכנית, כאשר נקבע כי כל דיון נוסף בעניין לצורך קידום בניית השכונה ידרוש את אישורו של דנגוט. בפועל, מדובר בדרישה לקבל אישור משר הביטחון לקיים דיונים נוספים בקידום הליכי התכנון והבנייה באיזור לאור הרגישות המדינית בנושא. אדריכלי משרד השיכון ומעלה אדומים פרסו את המפות, כאשר יו"ר הוועדה, נטליה אברבוך, הקדימה ואמרה כי "מדובר בשתי תוכניות שאושרו להפקדה עוד ב-2005 בתנאים שונים והדיון היום הוא לחדש את ההחלטה על ההפקדה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האזור השנוי במחלוקת E1/מערכת וואלה!, צילום מסך

אדריכלי התוכניות מטעם משרד השיכון הציגו את התוכנית הראשונה המכונה "E1 דרום", המתוכננת להיבנות סמוך לתחנת משטרת מחוז ש"י, שהוא המבנה היחידי במקום כיום. "השטח כרגע הוא פנוי, שטח של גבעות רכות ואין שם כמעט שום דבר", אמר אחד האדריכלים מטעם משרד השיכון. התוכנית הזו כוללת לא רק 1,250 יחידות דיור שייבנו כבניינים מדורגים בני 6-7 אלא גם מרכז מסחרי, בית ספר ואף הוסטל. "המבנים משמרים את הטופוגרפיה הטבעית של השטח", אמרו האדריכלים. במהלך הדיון נודע כי קיימות בעיות עם חיבור השכונה למערכת הביוב באיזור וכן בעיות סביבתיות נוספות, תנאים הכרחיים לאישור ועדת התכנון, מה שמנע בעבר את קידום התוכנית. התוכנית השנייה מכונה "E1 מזרח" והיא כאמור כוללת 2,176 יחידות דיור.

בדיון גם אושרה תוכנית אחרת המאפשרת בניית 112 יחידות דיור חדשות בתוך מעלה אדומים, ולא באיזור E1, במקום מכון מחקר שהיה אמור לקום במקום. מי שנכח בין היתר בדיון היה גם זאב (זמביש) חבר, מזכ"ל התנועה המיישבת של מועצת יש"ע, "אמנה", הנחשב ל"קבלן ההתנחלויות" לאחר שהיה אחראי להקמתם של עשרות יישובים ברחבי יהודה ושומרון. חבר מוכר גם כמי שראש הממשלה בנימין נתניהו ואנשי לשכתו מוצאים אצלו אוזן קשבת, והצדדים נמצאים במערכת יחסים קרובה.

לא רק E1: אושרה תוכנית להתנחלות עפרה

בתוך כך, לראשונה מאז הוקמה ב-75', אישרה מערכת הביטחון את התב"ע של ההתנחלות עפרה בבנימין. קידום התב"ע של עפרה, שאיננה נמצאת בגושי ההתיישבות, בא לאחר אישור שהתקבל על ידי שר הביטחון באוקטובר האחרון והיום קיבלה ועדת התכנון העליונה של המנהל האזרחי החלטה להפקיד את תוכנית הבנייה של ההתנחלות אשר מכשירה בדיעבד 250 יחידות דיור הקיימות כבר ביישוב היושבים על 250 דונם.

בפועל, כיום קיימים בעפרה כ-770 יחידות דיור ומבנים אשר נבנו במהלך השנים מבלי שהייתה להתנחלות תוכנית מאושרת. עם זאת, קידום התב"ע היום, 37 שנה לאחר הקמת המקום, תאפשר "להלבין" בעתיד את יתר היישוב וכבר עתה מוכנות תוכניות נוספות להכשרת שאר היישוב.

עפרה עצמה נחשבת לאם ההתנחלויות והוקמה כאמור ב-75', תחילה כמחנה עבודה עבור בסיס צבאי בעל חצור הסמוך, אז התירוץ להתיישבות במקום היה לינה לעובדים שבנו את גדר המתקן הצבאי. כעבור שנה התקבל אישור ממשלה להתיישב במקום באורח קבע על ידי שר הביטחון דאז שמעון פרס. עם השנים הפכה עפרה להתנחלות המרכזית ביותר ביהודה ושומרון והפכה גם למקור האידיאולוגיה של תנועת ההתנחלויות. רבים מבכירי ההתיישבות מתגוררים בהתנחלות וכן מובילי דעת קהל בתוך המגזר הציוני דתי. ב-2008 נעצרה בנייתם של תשעה מבנים ביישוב אשר הוקמו על רקעות פלסטיניות פרטיות של הכפר סילוואד הסמוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully