וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העולם נגד הבנייה ב-E1: "משבר חסר תקדים"

טל שלו

4.12.2012 / 0:02

לנוכח הביקורת הבינלאומית, במשרד החוץ מתכוננים לתקופה רצופת קשיים. "הזעם האירופי לא יחלוף כל כך מהר. הם מרגישים שישראל כפוית טובה אחרי התמיכה במבצע", אמר גורם במשרד

צילום: אלי מנדלבאום, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

גם ותיקי משרד החוץ מתקשים להיזכר ביום קשה כמו אתמול: חמישה שגרירים ישראלים באירופה זומנו לשיחות נזיפה והבהרה במשרדי החוץ בלונדון, פריז, מדריד, שטוקהולם וקופנהגן, שתי הצהרות גינוי חריפות נשמעו ממוסקבה וברלין, ולקינוח - גם ארה"ב הצטרפה לגינויים הקשים והפצירה בישראל לחזור בה מהכוונה לבנות 3,000 יחידות דיור בגדה המערבית ולקדם את הליכי התכנון באזור E1 המחבר בין ירושלים ומעלה אדומים. במשרד החוץ מתכוננים לכך שהתקופה הקרובה תמשיך להיות רצופת קשיים מול האירופים, ומעריכים כי ההבהרות והגינויים יימשכו בימים הקרובים. "ללא ספק מדובר במשבר דיפלומטי חסר תקדים", אמר אתמול גורם בכיר במשרד לוואלה! חדשות. "הזעם האירופי לא יחלוף כל כך מהר, הם לא משחקים, הם ממש כועסים".

במהלך כל היום זרמו דיווחים והודעות מבירות אירופה הקוראות לישראל לחזור בה מההחלטה להרחיב את הבנייה בהתנחלויות ולקדם את הליכי הבנייה באזור E1. למרות החששות המוקדמים, בריטניה וצרפת הבהירו כי בשלב זה הן אינן מתכוונות להשיב את השגרירים שלהן הביתה, אך מנהיגי שתי המדינות הבהירו כי הם רואים בצעדים הישראליים סכנה חמורה לאפשרות לחידוש השיחות בין ישראל והפלסטינים; בצרפת הזכירו את המילה "סנקציות" ובלונדון הבהירו כי "כל האופציות על השולחן"; בין היתר דווח כי בריטניה שוקלת בחינה מחדש של הסכמי הסחר עם ישראל. ביום שני הקרוב יתכנסו בבריסל שרי החוץ של האיחוד האירופי לדיון החודשי במזרח התיכון, וההחלטה הישראלית צפויה לתפוס חלק נכבד בדיון. כמו כן, במשרד החוץ מעריכים כי בשבועות הקרובים תתגבר היוזמה לסימון ומיתוג מיוחד של מוצרים מההתנחלויות, המקודמת באיחוד האירופי באחרונה.

הצונאמי המדיני מכה - כותרות אחרונות:
ארה"ב לישראל: חזרו בכם מההחלטה לבנות ב-E1
בירושלים מבהירים: לא נשנה ההחלטה לבנות ב-E1
צרפת: "לא נטיל סנקציות בעקבות הבנייה הישראלית"
שגרירי ישראל בצרפת, בריטניה ושבדיה זומנו לשיחות נזיפה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שטח המחלוקת. E1/מערכת וואלה!, צילום מסך

עם זאת, בלשכת ראש הממשלה דחו אתמול את הגינויים והבהירו כי "לא יהיה כל שינוי בהחלטה שהתקבלה. ישראל תמשיך לעמוד על האינטרסים החיוניים שלה גם מול לחצים בינלאומיים", אמר גורם בלשכת נתניהו. ההחלטה על הרחבת הבנייה, ובכלל זה באזור E1, התקבלה בשבוע שעבר בשורה של דיונים והתייעצויות שקיים נתניהו; "הביקורת הבינלאומית נלקחה בחשבון והיתה צפויה", אמרו גורמים מדיניים המעורים בדיונים, שהוסיפו כי ההחלטה בנוגע ל-E1 עוסקת בתכנון בלבד ולא בבנייה בפועל של השכונה. "לא יהיו פה תמונות של טרקטורים, אלא בסך הכל קידום של הליכי בנייה ותכנון", אמרו הגורמים. עם זאת, ככל הנראה, ההחלטה להמשיך בתכנון צפויה לעלות לדיון כבר מחר, בישיבת ועדת התכנון והבנייה של המינהל האזרחי ביהודה ושומרון.

"לא היה לנו ספק שהאירופים והאמריקאים ישמיעו קולות מחאה נגד ההחלטה לבנות בשטחי E1", אמר אתמול שר האוצר יובל שטייניץ. "עד כה התשובה הישראלית היא די מתונה. לא החלטנו, כרגע, לרסק את הרשות באופן טוטאלי, אבל אנחנו לא יכולים שלא להגיב". השגרירים הישראלים שזומנו לשיחות נזיפה הסבירו למקביליהם כי "במשך יותר משנה וחצי ישראל מזהירה שלצעד הפלסטיני החד-צדדי באו"ם יהיו השלכות ותוצאות קשות. אל לאירופה להתפלא מהצעד הישראלי". כמו כן, הדגישו השגרירים כי מדינות אירופה יודעות כי "אבו מאזן הוא מתחמק סדרתי ממשא ומתן, ועל אירופה להפעיל עליו לחץ כעת לשוב לדיונים".

בתוך כך, גורמים בוועדה המחוזית בירושלים אישרו אמש כי הוועדה תדון בתוך שבועיים בתכנית להקמת כ-1,700 יחידות דיור בשכונת רמת שלמה שממזרח לקו הירוק. מדובר בתכנית שאושרה כבר בשנה שעברה ואשר הוקפאה בעקבות ביקורו של סגן נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בישראל.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא צרפת פרנסואה הולנד בפריז. רויטרס
העלה את המילה "סנקציות" על סדר היום. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, עם נתניהו/רויטרס

הזעם האירופי והאמריקאי, שבוטא עד כה רק בחדרים סגורים, נובע בעיקר מכוונת ישראל לקדם את הבנייה בשטח המחבר בין מעלה אדומים לירושלים, עליו ישראל מתכננת כבר למעלה מ-15 שנה לבנות את שכונת "מבשרת אדומים". עם זאת, לדברי גורמים דיפלומטיים, הכעס התגבר לנוכח העובדה שמדינות אירופה חשו כפיות טובה מצד ישראל לאחר התמיכה הפומבית הבולטת שהעניקו לפעילות צה"ל בעזה ולזכותה של ישראל להגן על עצמה במהלך מבצע "עמוד ענן".

התוכנית לבנייה ב-E1 כוללת למעלה מ-3,000 יחידות דיור וכן את מפקדת מחוז ש"י של המשטרה ונועדה ליצור רצף טריטוריאלי יהודי בין ירושלים ומעלה אדומים ולחזק את האחיזה היהודית במזרח העיר. כך, היא קוטעת את הרצף הטריטוריאלי בין צפון הגדה ודרומה, ומעוררות כבר שנים את התנגדות הקהילה הבינלאומית, שרואה בבנייה באזור "קו אדום" מחשש שתמנע אפשרות להקים מדינה פלסטינית רציפה בעתיד. לנוכח הביקורת הבינלאומית, ממשלות שרון ואולמרט עיכבו במשך שנים את קידום התוכנית. נתניהו אמנם התחייב מפורשות לבנות בשכונה לפני בחירות 2009, אך שמר על ההבנות עם ארה"ב בנושא עד כה, ולפי מסמכי מחלקת המשא ומתן הפלסטינית שפורסמו באל-ג'זירה, נתניהו אף התחייב בפני אובמה לא לבנות באזור, בפגישתם הראשונה בבית הלבן במאי 2009. עם זאת, לשכת נתניהו הכחישה אז בתוקף כי ראש הממשלה נתן כל התחייבות בנושא.

מחר צפוי נתניהו לצאת בליווי משלחת שרים בכירה - בהם שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון אהוד ברק - לביקור מדיני בגרמניה, במהלכו יקיימו שתי הממשלות ישיבות ודיונים על היחסים הבילטרליים בין המדינות. הדובר של הקנצלרית אנגלה מרקל הבהיר אתמול כי הפגישה עם מרקל תתקיים כמתוכנן, אך לא הסתיר את אי-שביעות רצונה של מדינתו מהצעדים הישראליים: "החלטתה של ישראל מעבירה מסר שלילי, וחותרת תחת האמון בנכונותה של ישראל לנהל משא ומתן", בשנתיים האחרונות הביעה מרקל זעם על מדיניותו של נתניהו בנוגע לתהליך השלום, ובמיוחד קראה להפסקת הבנייה בהתנחלויות. לפני הגעתו לברלין, נתניהו מתכוון לבקר בפראג ולהודות אישית לממשלת צ'כיה על התייצבותה לצד ישראל בהצבעה באו"ם ביום חמישי.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully