וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוב תקלה מסתורית באירן: הכור בבושהר הושבת

יוסי מלמן

2.12.2012 / 9:59

הפעילות הופסקה לאחר שמתחת לתאי האורניום המפעילים אותו התגלו חלקי מתכת וכדוריות שמקורם אינו ידוע. מדובר בכור שמפוקח על ידי סבא"א ולא צפוי להיות יעד במקרה של תקיפה

תקלה נוספת התגלתה באחד האתרים הגרעיניים באירן, כשהפעם מדובר בכור הגרעיני להפקת חשמל בבושהר שנבנה בידי רוסיה. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מתחת לתאי האורניום המזינים את הכור ומפעילים אותו התגלו חלקי מתכת וכדוריות שמקורם אינו ידוע. לא נמסר הסבר להימצאם של החלקים. לא ברור כיצד הם הגיעו לכור ומדוע הם משבשים את פעולתו.

בשל התקלה, החליטו המומחים של "רוסאטום", סוכנות האנרגיה של רוסיה, שבנו את הכור, להורות על הפסקת פעולתו לפרק זמן של כמה חודשים. מהכור הוצאו מוטות הדלק שמתחתם נמצאו הכדוריות והכור הודמם. בהודעה של "רוסאטום" וחברת הבת שלה נמסר כי הכור "יימסר לפעולה" במרץ 2013.

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
עוד תקלה מסתורית? המתקן בבושהר/AP

יצוין כי התקלה היא חדשה יחסית, הוכחה לכך היא שבחודש אוגוסט האחרון מסרה סוכנות האטום הרוסית כי בניית הכור, בדיקתו והרצתו הסתיימו והוא נכנס לפעולה מלאה. הכור, בהספק של אלף מגוואט, מיועד להפקת חשמל, ואירן הודיעה כבר לפני כמעט שנה כי הוא חובר כבר לרשת החשמל שלה. עלות הבנייה שנמשכה יותר מעשור מסתכמת ביותר ממיליארד דולרים.

האירנים התקינו סרכזות בנתנז בקצב מוגבר

הפעלת הכור התעכבה כבר לפחות חמש פעמים ובכל פעם נמסרו סיבה או תירוץ אחר. פעם טענו הרוסים כי האירנים אינם עומדים בתשלומים, פעם נטען כי התגלו בו תקלות שעלולות לסכן את בטיחותו ובטיחות עובדיו ובהזדמנות אחרת נמצא במחשביו וירוס, ככל הנראה מסוג "סטוקסנט" שיצירתו והחדרתו מיוחסים לקהילות המודיעין של ישראל וארצות הברית. וירוס זה פגע גם במחשבים של ציוד המפעיל את פעולת הסרכזות להעשרת אורניום בנתנז, והשבית כמה אלפי סרכזות לפרק זמן ארוך לפני יותר משנתיים. מאז התגברו האירנים על התקלה וחזרו להתקין את הסרכזות בנתנז בקצב מוגבר.

לתקלה החדשה בבושהר יש אזכור עקיף בדין וחשבון הרבעוני על תכנית הגרעין האירנית שפרסמה לאחרונה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית – סבא"א. יודגש עוד כי הכור בבושהר מצוי בפיקוח הדוק של פקחי סבא"א וגם של רוסיה ולכן הסכנה שאירן תשתמש בו כ"מקפצה" לקידום תכנית הגרעין שלה הוא נמוך ביותר. משום כך לפי מומחים רבים במערב, בושהר לא יהיה יעד במקרה של תקיפה על אתרי הגרעין של אירן בידי ארצות הברית או ישראל, בין השאר גם מחשש שפגיעה בו תגרום לנזק סביבתי כבד ולהרג של אוכלוסיה אזרחית בעיר ובסביבותיה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully