וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מנסה למזער נזקים: "הפנייה לאו"ם חסרת משמעות"

טל שלו, יהושע בריינר וניר יהב

29.11.2012 / 4:50

בירושלים המעיטו בערך הפנייה הפלסטינית לאו"ם היום, אך הבהירו: "גם אנחנו נוכל לשבור את הכלים". ביקורת על נתניהו וליברמן: "המהלך רשום על שמם". אולמרט: "תומך במהלך"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: ניר יהב

יממה לפני ההצבעה ההיסטורית על שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית בעצרת הכללית של האו"ם, בירושלים המשיכו לנסות למזער נזקים. במקביל לכך שעוד ועוד מדינות באירופה הודיעו אתמול (רביעי) על תמיכתן במהלך, אמר גורם מדיני בירושלים כי המהלך הפלסטיני "חסר כל משמעות. מחר בערב יהיו חגיגות ברמאללה או ערים אחרות אבל ביום שישי הפלסטינים יקומו ולא יהיה שום שינוי בשטח".

לדברי הגורם המדיני, "רק מועצת הביטחון יכולה לאשר הקמת מדינה אמיתית, אבל הפלסטינים נכשלו בניסיון לגייס רוב בקרב המעצמות שם. עכשיו הם מנסים לקבל הכרה סמלית בלבד כמדינה שאינה חברה, אבל זו החלטה חסרת כל משמעות". עם זאת, הגורם הבהיר כי "זו החלטה סמלית בלבד אבל זה עדיין מהלך חד צדדי, והפרה מוחלטת של כל ההסכמים הבינלאומיים החתומים עם ישראל. עכשיו שהם שוברים את הכלים, גם אנחנו נוכל לשבור את הכלים".

מנגד, ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, הביע הלילה תמיכה ביוזמה הפלסטינית. בראיון בלעדי שהעניק לאתר האמריקאי "דיילי ביסט", טען אולמרט כי "אני מאמין שהבקשה הפלסטינית היא המשך ישיר למתווה שתי מדינות לשני עמים, לכן איני רואה סיבה להתנגד לכך". אולמרט הוסיף כי "ברגע שהאומות המאוחדות יניחו את היסודות לרעיון זה, אנו בישראל נצטרך לקחת חלק בתהליך של משא ומתן רציני, כדי להסכים על גבולות ברורים תוך התבססות על קווי 1967, וכן לפתור את שאר הבעיות. זה הזמן להושיט יד ולעודד את הכוחות המתונים בקרב הפלסטינים. אבו מאזן וסאלם פיאד (ראש הממשלה הפלסטיני) זקוקים לעזרה. זה הזמן לכך".

אבו מאזן יו"ר הראשות הפלסטינית נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
למעלה מ-150 מדינות צפויות לתמוך בהצעת ההחלטה הפלסטינית. אבו מאזן/רויטרס

במהלך הימים האחרונים התברר כי המאמץ הישראלי לרכך את תוצאות ההצבעה נכשל, כאשר עוד ועוד מדינות הצהירו על שינוי באופן הצבעתן, ורק היום הודיעה שורה של מדינות אירופיות נוספות על תמיכתן באבו מאזן. ככל הנראה, כ"ט בנובמבר הפלסטיני יזכה לרוב של 130-170 ממדינות העצרת, כאשר רק ארה"ב, קנדה, גרמניה וצ'כיה, גואטמלה, דרום סודן, פלאו וונואטו צפויות להתנגד מפורשות למהלך. בולגריה ופולין טרם הודיעו אם יתמכו, יימנעו או יתנגדו לבקשה.

בירושלים מנסים להתנער מהתבוסה המדינית שנרשמה לזכות ישראל ומאשימים את הרוב האוטומטי בעצרת הכללית של האו"ם בתוצאות הברורות מראש של ההצבעה. "זה לא חדש לנו שיש החלטות של האו"ם נגד ישראל. אנחנו מכירים את זה", אמר הגורם המדיני. עם זאת, הבכיר מדיני העביר ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן, שעשו "בילד אפ" לקראת ההצבעה ויצרו אשליה שזו התמודדות שיש עמה סיכוי. "זה היה ברור מראש שהרוב המיידי של הפלסטינים בעצרת יזכה אותם בתמיכה וזה התחדד עוד יותר אחרי מבצע 'עמוד ענן'. ראש הממשלה ושר החוץ לא השכילו להציע אלטרנטיבה שתוריד את אבו מאזן מהכוונה לגשת לאו"ם והמהלך רשום על שמם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן בכנסת, אפריל 2010. AP
"המהלך רשום על שמם". נתניהו וליברמן/AP

ישראל ראתה את הפנייה של אבו מאזן כאיום מדיני חמור, וניסתה בשבועות האחרונים להפעיל את כל המנופים הדיפלומטיים כדי לשכנע אותו לסגת מכוונתו. עם זאת, לאחר מבצע 'עמוד ענן', ארה"ב, בריטניה, צרפת וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית השלימו עם כך שאבו מאזן נחוש בו לא לסגת מהפנייה לאו"ם, וכך גם בירושלים, והמאמץ הדיפלומטי הוסט בניסיון לרכך את תוצאות ההצבעה לטובת ישראל. עם זאת, גם כאן לא ניכרת הצלחה מרובה. לפי ההערכה בירושלים, למעלה מ-150 מדינות צפויות לתמוך בהצעת ההחלטה הפלסטינית, ובתוכן מרבית מדינות האיחוד האירופי.

"נזכה לרוב גדול של מדינות שיתמכו בנו בעצרת הכללית", אמרה אתמול לוואלה! חדשות חנאן עשראווי, חברת הוועד הפועל של אש"ף. "אתם תופתעו ממספר המדינות שיתמכו בנו". עם זאת, גם בהנהגת הרשות וגם ברחוב מבינים לגמרי ש"היום שאחרי" ההצבעה אינו צפוי להביא עמו בשורה חדשה. "מה שיקרה ביום למחרת – זה כבר משחק חדש. אני יודעת שהכיבוש לא ייעלם. אני יודעת שישראל לא תחליט לפתע לציית לחוק הבינלאומי, אך זה יהווה אמצעי של העצמה עבור העם הפלסטיני", הוסיפה עשראווי.

"המאבק האמיתי הוא על פרשנות ההחלטה"

המאמץ הדיפלומטי הישראלי לגייס כמה שיותר מדינות אירופיות שיתנגדו או יימנעו מההצבעה ספג מכה קשה לאחר מבצע "עמוד ענן", כאשר חל סחף תמיכה אירופי בפלסטינים מתוך רצון לחזק את אבו מאזן ולאפשר לו מרווח נשימה פוליטי עד לאחר הבחירות בישראל. צרפת ובריטניה הודיעו כי יתמכו בבקשה ומדינות נוספות שסומנו כמתנגדות - דוגמת אוסטרליה, הולנד ואיטליה - שינו את אופן הצבעתן להימנעות, בשל רצון לפעול לחיזוק אבו מאזן לנוכח התחזקות החמאס במהלך שבוע הלחימה עם ישראל.

בניגוד לטון המאיים שנשמע מהדרג המדיני על צעדי תגובה חריפים למהלך של אבו מאזן, בסופו של דבר החליט ראש הממשלה בעצת שרי התשיעייה להוריד פרופיל, ולמתן את ההתבטאויות היוצאות מירושלים, כדי לא להסיט את האש מהמהלך של אבו מאזן לעבר ישראל. רק לפני כשבועיים איים שר החוץ בצעדי תגובה חריפים עד כדי מיטוט הרשות הפלסטינית, ובתשיעייה דובר על הרחבת הבנייה בהתנחלויות ואימוץ דו"ח אדמונד לוי, המכשיר את המאחזים ביהודה ושומרון.

עם זאת, האיומים התחלפו בהחלטה להגיב "במתינות ובמדידות" למהלך הפלסטיני, לא להפר הסכמים ולא לנקוט בצעדי ענישה חריפים, אלא בראש ובראשונה להפסיק להעלים עין מהפרות פלסטיניות של ההסכמים בין הצדדים. כך לדוגמה צפויה ישראל לקזז בחודשיים הקרובים את החוב של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל, העומד על למעלה מ-700 מיליון שקלים. "נפעל בהתאם להתחייבויות והחתימות שחתמנו", אמר אתמול גורם מדיני בכיר. "לא נכון שישראל תוביל ותיזום עכשיו צעדים חריפים. אנחנו לא רוצים למשוך את תשומת הלב. אם ישראל תחליט שהיא בונה עשרת אלפים יחידות דיור בגדה, זה יעביר את כל הפוקוס מזיקוקי הדינור ברמאללה. אין לנו עניין בזה".

בירושלים מנסים לגמד את האירוע באו"ם ולמתגו כטכני והצהרתי בלבד, ומדגישים כי צעדיו של אבו מאזן בהמשך עשויים לשנות את התמונה. החשש העיקרי בישראל הוא כי אחרי הפנייה לעצרת, אבו מאזן יחליט לפנות לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, מהלך שעשוי לגרור תביעות משפטיות נגד קציני צה"ל ונגד הבנייה בהתנחלויות. "המאבק האמיתי הוא על פרשנות ההחלטה וההשלכות שלה ביום שאחרי", אמר היום בכיר במשרד החוץ, שהסביר כי בנוסף לפנייה לבית הדין הבינלאומי עשויים הפלסטיניים לנסות להתקבל לארגונים נוספים של האו"ם, כמו ארגון הבריאות העולמי וארגון המזון העולמי.

דריכות במערכת הביטחון

גם במערכת הביטחון ובפיקוד מרכז נערכים לקראת הפרות סדר בעקבות ההצבעה. בימים האחרונים קיימו בצה"ל מספר דיונים לקראת האפשרות של הפרות סדר, אולם כעת ההערכה היא כי לא יתרחשו אירועים חריגים בעקבות הפנייה לאו"ם. עיקר ההיערכות היא במוקדים מוכרים כגון מחסום קלנדיה, קבר רחל, חברון ונקודות חיכוך נוספות המוכרות היטב למערכת הביטחון.

בצה"ל ובמג"ב מתכוונים להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות והכוחות הונחו להימנע ככל הניתן מתמונות קשות של עימותים. בין היתר חוששים בצה"ל כי אירוע בודד יצא משליטה, ויוביל להסלמה. במקביל, נראה כי קיים חשש לעלייה במספר ידויי האבנים אל עבר כלי רכב ישראליים והתושבים ביהודה ושומרון נקראו לשמור על ערנות.

בצה"ל מכירים גם כוונות של פלסטינים לקיים עצרות וצעדות במרכזי הערים, ובאזורים אשר נמצאים בשליטת מנגנוני הרשות הפלסטינית. ההערכה היא כי הפלסטינים יצליחו להשתלט על ההפגנות. ההערכה היא כי מפגינים רבים יותר יטלו חלק בהפגנות ובאירועים המתקיימים מדי יום שישי, אולם גם בהם לא צופים בצה"ל הסלמה משמעותית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully