וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת תכיר במדינה פלסטינית; ישראל "תגיב במתינות"

טל שלו

27.11.2012 / 15:40

גורם מדיני בכיר אמר כי בניגוד לאיומים שנשמעו בפומבי, ישראל תפעל בצורה מדודה ובהתאם להתחייבויות אל מול בקשת הפלסטינים באו"ם: "לא נעביר את הפוקוס מהזיקוקים ברמאללה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

(בווידאו: אבו מאזן מדבר השבוע על הפנייה לאו"ם)

צרפת תתמוך בפניית הפלסטינים לשדרוג מעמדם למדינה שאינה חברה באו"ם, ביום חמישי הקרוב - כך אישר אחר הצהריים (שלישי) שר החוץ לורן פביוס, בנאום באסיפה הלאומית - הבית התחתון של הפרלמנט בפריז. "ביום חמישי או שישי, כשתישאל השאלה, צרפת תצביע בעד", הבהיר פביוס. יש לציין כי אף שמדובר בפעם הראשונה שצרפת מצהירה על כך רשמית, אין בדברים הפתעה גדולה, שכן צרפת הייתה אחת היוזמות של המהלך הפלסטיני הנוכחי באו"ם.

הבקשה הפלסטינית לאו"ם, אותה צפוי יו"ר הרשות אבו מאזן להגיש ביום חמישי, נועדה לשדרג את מעמד הרשות מזה של "ישות" משקיפה לזה של מדינה לא-חברה. המהלך אמנם לא יעניק לפלסטינים חברות מלאה באו"ם, אותה ניתן להשיג רק בתמיכת מועצת הביטחון, אולם יעניק להם הכרה סמלית מצד העולם ויאפשר להם להתקבל למוסדות מדיניים שונים – בהם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. החשש הוא כי הצלחת המהלך הפלסטיני עלולה לגרור תביעות משפטיות נגד קציני צה"ל בגין פשעי מלחמה וכן תביעות נגד הבנייה בהתנחלויות.

בירושלים "לא רוצים למשוך את תשומת הלב"

בתוך כך, בניגוד להצהרות המאיימות שנשמעו בשבועות האחרונים באשר לצעדים שתנקוט ישראל בעקבות פניית הפלסטינים לאו"ם, בירושלים מבהירים היום כי התגובה הישראלית תהיה מתונה. "ישראל תגיב בצורה מדודה, בזמן הנכון ובצורה הנכונה למהלך הפלסטיני", אמר גורם מדיני בכיר שהבהיר כי ישראל אינה מתכוונת לנקוט בצעדים חריפים כפי שנשקל בראשונה. "נפעל בהתאם להתחייבויות והחתימות שחתמנו. לא נכון שישראל תוביל ותיזום עכשיו צעדים חריפים. אנחנו לא רוצים למשוך את תשומת הלב. אם ישראל תחליט שהיא בונה עשרת אלפים יחידות דיור בגדה זה יעביר את כל הפוקוס מזיקוקי הדינור ברמאללה. אין לנו עניין בזה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל את פניו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן במעונו בירושלים ספטמבר 2010. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
תגובה מתונה? נתניהו ואבו מאזן בימים יפים יותר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בשבועות האחרונים קיים ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מספר דיונים בנושא בפורום התשיעייה, במהלכם העלו חלק מהשרים הצעות לענישה קשה נגד יו"ר הרשות, אבו מאזן. בין היתר, דובר על התנערות מהסכמים כלכליים - עד כדי ביטול הסכמי אוסלו. לפי חוות דעת משפטית שהוכנה במשרד החוץ, המהלך הפלסטיני מהווה הפרה של התחייבויות קודמות, ועל כן לישראל זכות להתנער גם היא מההסכמים.

"לא נבטל שום הסכמים, אבל לא נישאר פסיביים"

עם זאת, בסופו של דבר הוחלט בירושלים להנמיך את הטון המאיים, ולהמשיך לכבד את ההסכמים הקיימים, ולבחון את דרכי התגובה במסגרתם. "אין טעם לנבוח. לא נבטל שום הסכמים, אבל לא נישאר פסיביים. נעשה כל מה שאנחנו מסוגלים לעשות בהתאם לחוק הישראלי וההסכמים הקיימים", אמר הגורם המדיני, וציין לדוגמא את נוהל הקיזוזים לחובות הפלסטיניים במסגרת ההסכמים הכלכליים בין ישראל והרשות כדבר שישראל תקפיד עליו יותר, לנוכח החוב הצומח של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל הישראלית.

בישראל מעריכים כי ההצעה לשדרוג מעמד הרשות הפלסטינית ל"מדינה משקיפה" תזכה לרוב אוטומטי בקרב 193 מדינות המערב. כעת, מתמקדים בירושלים בניסיונות לרכך את תוצאות ההצבעה לטובתה של ישראל ומנסים לוודא את הימנעותן או התנגדותן של מדינות המערב. "חלק ממדינות המערב יתמכו בשל אינטרסים מפלגתיים פנימיים, אבל גם מי שתומך מבין שמדובר בהפרה בוטה של כל ההסכמים", הוסיף הגורם המדיני הבכיר.

עצרת האו"ם בניו יורק, ספטמבר 2011. רויטרס
ההערכה היא שהבקשה הפלסטינית תזכה לרוב אוטומטי בקרב 193 מדינות המערב/רויטרס

לדברי הגורם, "בסופו של דבר, מה שצריך להבין הוא שהמהלך של אבו מאזן מרחיק את העמים מדו-קיום ומגמד את היחסים בין הרשות למדינת ישראל". הוא אמר גם כי בירושלים מעריכים שהמניע העיקרי למהלך של אבו מאזן הוא מעמדו הפנימי הרעוע, לנוכח חקירות השחיתות, המצב הכלכלי הקשה בגדה, והתחזקות חמאס. "במישור הבינלאומי, היוזמה באה לפצות על הכישלון בזירה הפנימית. אבו מאזן לא הצליח להתמודד עם שום אתגר בתוך הרשות ומעמדו הפנימי יותר ממעורער", הסביר הגורם המדיני הבכיר. "בסופו של דבר, נראה תוצאה סופית שלא טובה לפלסטינים, שהפלסטינים לא ירוויחו ממנה דבר".

בימים האחרונים פעלו גורמים בכירים בישראל ובארה"ב בנסיון למתן ולרכך את נוסח הצעת ההחלטה הפלסטינית. החשש העיקרי בישראל הוא כי לאחר הפנייה לעצרת ימשיך אבו מאזן וינסה לשדרג את מעמד הרשות בבית הדין הבינלאומי בהאג, מהלך שעלול לגרור תביעות משפטיות נגד בכירי צה"ל על הבנייה בהתנחלויות. גם בריטניה העבירה היום מסר פומבי לרשות הפלסטינית בנושא של הפנייה לאו"ם, והודיעה מוקדם יותר היום שתתמוך בבקשה רק אם ההצעה תכלול התחייבות שלא לנסות להתקבל לבית המשפט הבינלאומי בהאג והבטחה לחידוש המשא ומתן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully