וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל תעניש את אבו מאזן? במערכת הביטחון מתנגדים

טל שלו

26.11.2012 / 7:41

בירושלים נערכים לשבוע מדיני עמוס לקראת הבקשה של הפלסטינים לקבל מעמד של מדינה משקיפה באו"ם. במערכת הביטחון חוששים כי ענישה של אבו מאזן עלולה לגרום לאי יציבות באזור

בעוד ברמאללה מתגברות ההכנות לקראת ההצבעה ההיסטורית על שדרוג מעמד הרשות הפלסטינית בעצרת הכללית של האו"ם השבוע, למדינה משקיפה שאינה חברה באו"ם, בירושלים ממשיכים לדון בדרכי התגובה הישראליות למהלך של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צפוי לכנס התייעצויות בנושא השבוע, כאשר חלק משרי פורום התשיעייה ממשיכים לקרוא לצעדי ענישה חריפים מצדה של ישראל בתגובה לפנייה הפלסטינית לאו"ם. לוואלה! חדשות נודע כי מערכת הביטחון מתנגדת לצעדי ענישה חריפים כלפי אבו מאזן, מתוך חשש למעמדו ושימור היציבות השלטונית והביטחונית בגדה, והמליצה להתייחס למהלך הפלסטיני כצעד הצהרתי ולהגיב אליו באיפוק; זאת בדומה לעמדת ארצות הברית וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית, שלוחצים על ראש הממשלה להגיב במתינות למהלך הפלסטיני, במיוחד לנוכח היחלשותו של אבו מאזן בעקבות מבצע "עמוד ענן".

לפי ההערכה במערכת הביטחון, האיום הישראלי בענישה חסר משמעות, שכן הוא לא יוביל את אבו מאזן לחזור בו מההחלטה, ורק יגביר את פוטנציאל החיכוך בגדה המערבית. "סנקציות לא רלוונטיות, ושום פתרון שיוצע עכשיו לאבו מאזן לא יגרום לו לסגת", אמר לוואלה! חדשות גורם ביטחוני שאישר כי עמדה זו הועלתה בכל הדיונים שהתקיימו עד כה על ידי שר הביטחון, אהוד ברק. "עכשיו צריך לחשוב איך משמרים את אבו מאזן, ולמנוע חיכוך בגדה, כי כל אש שתפרוץ שם תופנה אלינו. האינטרס הביטחוני הישראלי הוא לחזק את אבו מאזן".

המערכה המדינית הקרובה - כותרות אחרונות:
אבו מאזן דחה בקשת ארה"ב ואירופה: "הולך לאו"ם"
"פלסטין בגבול זמני תמורת ויתור על פנייה לאו"ם"
המחיר שישראל תשלם עבור תמיכת ארה"ב במבצע

אבו מאזן יו"ר הראשות הפלסטינית נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. AP
נחלש בעקבות מבצע "עמוד ענן". אבו מאזן/AP

עד מבצע "עמוד ענן", בישראל נופפו באיומי תגובה חריפים למהלך של אבו מאזן, ובדיוני התשיעייה שכונסו בנושא נבחנו צעדים חד צדדיים קשים עד כדי פירוק הרשות הפלסטינית וניתוק הסכמי אוסלו. עם זאת, במסגרת הדיונים על הפסקת האש בשבוע שעבר, וושינגטון הבהירה לירושלים כי היא מתנגדת לצעדי ענישה חריפים כלפי אבו מאזן ומצפה מישראל להקל את עמדותיה כלפי יו"ר הרשות, במיוחד לנוכח התחזקות חמאס לאחר המבצע בעזה. גם מזכ"ל האו"ם וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית קראו לישראל לנהוג באיפוק בתגובה למהלך.

בינתיים, בישראל נערכים לקרב דיפלומטי עיקש עד יום חמישי ב-22:00 בלילה, אז יצביעו 193 המדינות החברות בעצרת הכללית של האו"ם על הצעת ההחלטה של אבו מאזן. לאחר שאבו מאזן הבהיר כי הוא נחוש לבצע את המהלך, בישראל נערכים לישורת האחרונה בניסיון למזער את הנזקים המדיניים של הפנייה של הפלסטינים, שצפויה לזכות לרוב אוטומטי בשל תמיכתן של המדינות הבלתי מזדהות והמדינות המוסלמיות בעצרת. משלחת בכירה של אנשי משרד החוץ יצאה שלשום לניו יורק, במאמץ אחרון לרכך את תוצאות ההצבעה לטובתה של ישראל ולגייס כמה שיותר מדינות שיתנגדו, או לפחות יימנעו, להצעה הפלסטינית. המדינות "הידידותיות" – ארצות הברית, קנדה, אוסטרליה, צ'כיה ואיטליה כבר הודיעו כי יתנגדו לבקשה, ומדינות נוספות באירופה צפויות להימנע - ביניהן בריטניה, צרפת וגרמניה. עם זאת, לדברי גורם בכיר במשרד החוץ, לנוכח העובדה שאבו מאזן יצא מוחלש ממבצע "עמוד ענן", "מדינות מסוימות עשויות להחליש את התנגדותן למהלך ואף להחליט לתמוך בו כדי לתת חיזוק לאבו מאזן".

היום צפוי שר החוץ אביגדור ליברמן לכנס ישיבה מיוחדת עם הנהלת המשרד לקראת המהלך הפלסטיני. לפני "עמוד ענן" גיבש ליברמן את עמדת המשרד והנחה את שגרירי ישראל בעולם להסביר כי יש לראות בבקשה הפלסטינית "חציית קו אדום ושבירת כל הכללים המחייבים תגובה ישראלית קשה", וכי עליהם להעביר מסר כי אם המהלך יתבצע, ישראל תנקוט סנקציות חמורות "לרבות אפשרות להפלת שלטונו (של אבו מאזן - ט"ש) ופירוק הרשות הפלסטינית". ליברמן עצמו ישהה בניו יורק ביום חמישי, במקביל להצבעה בעצרת, אך בלשכתו הבהירו כי הוא אינו מתכוון לייצג את ישראל בעצרת ונמצא בדרכו לביקור עבודה בוושינגטון, שבמרכזו נאום במסגרת פורום סבן, המתכנס מדי שנה בתחילת חודש דצמבר.

שר הבטחון מבקר בבסיס חיל האויר בפלמחים, נובמבר 2012. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
האתגר המדיני הגדול הבא. ברק ונתניהו בביקור בטייסת מסוקי קוברה, אתמול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

במסגרת המסע הדיפלומטי, הפיצה בימים האחרונים שגרירות ישראל בוושינגטון סרטונים מצוירים תחת הכותרת "עלינו להציל את השלום - אמרו לאבו מאזן לחזור לשולחן המשא ומתן". באחד הסרטונים נראים שורה של מנהיגים בארוחת ערב חגיגית למען השלום; נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ושרת החוץ, הילרי קלינטון, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ונשיא המדינה, שמעון פרס, מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שרת החוץ של האיחוד האירופי, קתרין אשטון ושליח הקוורטט לאזור, טוני בלייר. ומי לא בא לחגיגה? רק כיסא אחד נותר לו ריק, כשאבו מאזן מצלצל להבריז ולהודיע שהוא בדרך לאו"ם. בסרטון נוסף נראה אבו מאזן דוהר באוטובוס אל עבר האו"ם וחולף על פני שלטי אזהרה שבהם מצוטטים נתניהו, אובמה ומנהיגים נוספים, הקוראים לחזרה לשולחן המשא ומתן ומתריעים מפני צעדים חד-צדדיים.

בישראל חוששים בעיקר מתרחיש שבו אחרי העצרת הכללית, יפנה אבו מאזן לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) ויבקש שהרשות תתקבל שם כחברה, מה שעשוי לגרור תביעות משפטיות נגד ישראל ומנהיגיה על פשעי מלחמה או הבנייה בהתנחלויות, ומנסים למנוע גם את המשך המהלכים הפלסטיניים.

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully