וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעד הבא של נתניהו: אקורד סיום מנצח לקראת הבחירות

טל שלו

22.11.2012 / 5:00

כל העולם ניסה לעזור, אבל בסוף ארה"ב היא שניצחה על הפסקת האש - ואובמה הוכיח שבשעת אמת הוא עדיין החבר הכי טוב. האם ראש הממשלה יצליח להציג זאת כהישג? פרשנות מדינית

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו, קריינות: לירון בארי

זה היה אחד מאותם אירועים שבהם העיניים אומרות הכל. ראש הממשלה הכריז על הפסקת אש במלחמה הראשונה אליה יצא בחייו; זה היה שבוע ארוך וקשה, בו ניהל במקביל אינספור התייעצויות ביטחוניות, שיחות טלפון מדיניות והערכות מצב אזרחיות, שהסתיימו באופן קבוע בשעות הקטנטנות של הלילה. נתניהו הציג לציבור את הישגי המבצע, שיבח את המחיר הכבד שנגבה מהחמאס והודה לשורה ארוכה של נוגעים בדבר, בניסיון להצטייר כמנצח במערכה שרבים יטענו שיצא ממנה כמפסיד. אך בעוד המילים שיצאו מפיו של דיברו על מנהיגות, אחריות ושיקול דעת, המבט בעיניו אותת על מי שבעיקר מייחל שהכל ייגמר והוא יוכל לזכות לשנת לילה הגונה.

הקרב הבא כבר מעבר לפינה - פריימריז בליכוד ביום ראשון

סיום "עמוד ענן" - כותרות אחרונות:
13 רקטות אחרי הפסקת האש, הלימודים בדרום לא מתחדשים
משעל: חמאס לא ביצע הפיגוע - נתניהו אחראי לו
פרשנות: במילה אחת החמצה / אמיר בוחבוט
פרשנות: המציאות החדשה בעזה / ניר יהב
פרשנות: הישג אסטרטגי לחמאס ומצרים / יוסי מלמן

הצהרת ראש הממשלה, נובמבר 2012. עומר מירון
שנים של יחסים עכורים ותככים נעלמו כלא היו. נתניהו שני חבריו, עם ליברמן וברק/עומר מירון

הלילות הלבנים של נתניהו לא עברו לבד, אלא בלוויית שני חבריו, שר הביטחון אהוד ברק ושר החוץ אביגדור ליברמן, שעמדו אמש לצדו טרוטי עיניים ושיבחו את ההרמוניה המחודשת בצוות "השלישייה". שנים של יחסים עכורים ותככים נעלמו כלא היו בשבוע האחרון, מאז הסמיך הקבינט את הפורום המשולש לנהל את המבצע.

פעם נהג ברק להתהדר בתואר "שר חוץ בפועל", אך הפעם הוא פשוט היה שר ביטחון וניהל את המערכה הצבאית, בעוד נתניהו וליברמן מנצחים על המגעים המדיניים. מדי ערב נפגשו השלושה בלשכת ראש הממשלה בירושלים או בקריה בתל אביב, קיבלו דיווחים מהשטח והתחבטו עד איפה, מתי ולאן לוקחים את המבצע, כשהשיחות הבינלאומיות הולכות וגוברות עם התארכות המבצע. שלשום בלילה, בעוד הימים נוקפים, פעילות צה"ל מתרחבת, חיילי המילואים ממתינים על הגבול, ישבו עד השעה 2:00 בלילה עם שרת החוץ קלינטון, שהגיעה במיוחד בשליחותו של אובמה כדי לעזור להוריד את השלישייה מהעץ.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

הצחקתם את ליברמן

בידוד בינלאומי? גיחך אתמול ליברמן במסיבת העיתונאים, בבחינת "הצחקתם אותי" פנימי, לנוכח הגיבוי הנרחב והברור שישראל קיבלה מידידותיה - ובראשן ארה"ב - לזכותה לפעול בעזה והפניית האצבע המאשימה של הקהילה הבינלאומית כלפי החמאס. אך בעוד שלתקשורת זורמות הצהרות תמיכה של שורת מנהיגים בעולם, הקהילה הבינלאומית נזעקה במהרה להרגיע את הרוחות. כבר מתחילת המבצע הזהירו את ישראל מהסכנה שבהסלמה, שעשויה להוביל לעימות אזורי, והבהירו כי עדיף להימנע מכניסה קרקעית. ארה"ב הובילה את המגעים מול ישראל ומצרים, אבל עוד הרבה מדינות בחשו בקלחת ויזמו ערוצי הידברות - גרמניה, בריטניה וצרפת שלחו שליחים ותיווכו מול מצרים, קטאר וטורקיה בניסיון להגיע להסכמות. מזכ"ל האו"ם קיפץ בין קהיר וירושלים ולחץ על כולם להתגמש. בסוף, הערוץ האמריקאי ניצח את כולם, והגעתה של קלינטון היא שהכריעה את הכף.

בנימין נתניהו נפגש עם מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
הגיעה כדי להוריד את השלישייה מהעץ. קלינטון עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

נתניהו ייחד לשליחותה של קלינטון מקום מיוחד אמש במסיבת העיתונאים, כמו גם למילות התודה לנשיא אובמה. כל מי שהזהיר ממשברים ונקמות של הממשל האמריקאי אחרי עימות "הקווים האדומים" בספטמבר האחרון התבדה, וכניסתו של אובמה לכהונה שנייה מלווה כעת בהוכחה ניצחת שבשעת מבחן הוא החבר הכי טוב של ישראל. אובמה העניק גיבוי פומבי חד-משמעי לישראל, והצהרותיו נגד ירי הטילים מעזה נשמעו כמעט כמו דף מסרים ישראלי.

במקביל, במעורבות אינטנסיבית במיוחד, תיווך אובמה בין נתניהו למורסי, ולחץ על שני הצדדים להגיע להסכמות. בסופו של דבר, גם ארה"ב וגם ישראל הדגישו כי נתניהו "נענה להמלצתו" של אובמה לתת סיכוי להפסקת האש המצרית, בתמורה לערבויות ביטחוניות וסוללות כיפת ברזל נוספות. מוקדם עדיין לשלוף טבעות נישואים, אך לפחות הוסרו הספקות מעל עוצמת היחסים האסטרטגיים בין ישראל וארה"ב, וייתכן שגם הענן המעיב על היחסים האישיים בין השניים עשוי להתפוגג קמעה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו וברק אובמה נשיא ארצות הברית בבית הלבן , פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
הענן המעיב על היחסים האישיים יתפוגג קמעה? אובמה עם נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

במניין ההישגים והכישלונות של מבצע "עמוד ענן" הערים תל אביב וירושלים צפויות לככב, אך בירושלים התמקדו אתמול דווקא ב-1,300 מטרות אוויריות ובחיסולי בכירים, והודו לרשימה ארוכה של גורמים שנטלו חלק בגיבוש ההסכם, ובראשם השכנה הגדולה מדרום. הנשיא מורסי, אומרים בירושלים, הוכיח עד כה שיש מקום לשיתוף פעולה מוצלח עם ישראל כדי לשמור על יציבות אזורית. אחר כך חלק נתניהו שבחים גם לרמטכ"ל בני גנץ, לראש המוסד, לאנשי מערכת הביטחון, למפתחי ומשגרי "כיפת ברזל" ולראשי הרשויות המקומיות, והקפיד לברך אפילו חברים באופוזיציה שנצרו את התקפותיהם הפוליטיות בעת המבצע והתייצבו מאחוריו.

חודשיים לפני הבחירות, נתניהו דאג לסיים את המבצע בהצדעה לאזרחי ישראל על עמידתם האיתנה. "אני גאה להיות ראש הממשלה שלכם", סיים נתניהו את נאום הסיכום של המערכה ההתקפית הראשונה בחייו. לא בשורת ניצחון הושמעה בירושלים, שם מפקפקים ברצון החמאס באמת לשמור על השקט. אחרי שבוע לחימה בשלוש חזיתות נתניהו הכריז על הישגים צבאיים ומדיניים, אך למעשה הוא רק החל את הקרב התודעתי הבא, זה שיגדיר אם ניצח או הפסיד, וכמה מנדטים יראה מזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully