וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התירוץ החדש לדחיית החלטה על מאחזים: הבחירות

יהושע בריינר

14.11.2012 / 8:16

המדינה ביקשה להימנע מהחלטה בנוגע ל"בית עזרא" בחברון בטענה שיש להמתין עד להקמת ממשלה חדשה, אך השופט רובינשטיין לא השתכנע. הסיבה עלתה גם בעתירות אחרות בנוגע למאחזים

כך הפכו הבחירות לתירוץ החדש של הממשלה בסוגיית המאחזים הבלתי חוקיים: בית המשפט העליון דחה אתמול (שלישי) את בקשת המדינה להימנע מקבלת החלטה לפנות את תושבי היישוב היהודי בחברון שפלשו לחנויות של פלסטינים במבנה המכונה "בית עזרא", ודרש ממנה לקבל החלטה בדבר איכלוס הבית, בין בתושבים יהודים ובין באטימתו, ולדחות את הגשת עמדתה עד לאפריל 2013. ההחלטה הזו של השופט אליקים רובינשטיין לא הייתה מקבלת משמעות חריגה אלמלא הסיבה שבגללה ביקשה המדינה להימנע מקבלת ההחלטה בעניין פלישת המתנחלים לשתי החנויות - הימנעות מעיסוק בנושא מאחזים בלתי חוקיים ביהודה ושומרון בטענה שיש לדחות את העיסוק בעניין עד לכינונה של ממשלה חדשה.

בית עזרא בחברון, אוגוסט 2012. אדריאן הרבשטיין
השופט דרש לקבל את עמדת המדינה עד ל-17 בדצמבר. בית עזרא/אדריאן הרבשטיין

בשבועות האחרונים עושה רושם שהמדינה משתמשת בתירוץ הבחירות על מנת להימנע מקבלת החלטה כלשהי הנוגעת למתנחלים ביהודה ושומרון. כאמור, המדינה היתה אמורה להציג את עמדתה בנוגע לעתירה של "שלום עכשיו" בעניין החנויות בחברון עד תחילת החודש, אולם ביום שני הגישה נציגת הפרקליטות בקשה לדחות את מועד קבלת ההחלטה, שאמורה להתקבל על ידי ועדת השרים לענייני התיישבות בראשות ראש הממשלה. "לנוכח מורכבותה של העתירה וההשלכות הפוטנציאליות, ובשים לב להתפתחויות הפוליטיות, אנו מבקשים לאפשר את ההידרשות לעתירה באפריל 2013". תירוץ הבחירות, כאמור, לא עשה רושם על בית המשפט העליון ורובינשטיין דחה את הבקשה. "לא ראיתי מקום להיעתר לבקשה", כתב ודרש לקבל את עמדת המדינה עד ל-17 בדצמבר.

בתגובה להחלטת בג"ץ אמרו ביישוב היהודי בחברון כי "ארבע וחצי שנים אחרי פסק הדין של ועדת העררים, שקבע שעל המדינה להשכיר את בית עזרא ליישוב היהודי בחברון - הגיע הזמן שהממשלה תפסיק לגרור רגליים ותפעל בהתאם". ביישוב היהודי דרשו מן הממשלה "לכבד את פסק הדין ואת זכויות הקניין במקום להפוך לקבלן הפינוי וההרס של שלום עכשיו".

הפרקליטות ביקשה דחייה של חצי שנה לגבי עמונה

לא רק בחברון מנסה המדינה להשתמש בבחירות כתירוץ. גם בסוגיית הלבנת מאחזים שנבנו בניגוד לחוק, אך על אדמות מדינה, מעלה הפרקליטות את הטענה כי אין לדון בסוגיה עד הבחירות ולכינונה של ממשלה חדשה. העמדה הזו מגובה בעמדה של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שהורה לממשלה להימנע מאישור מאחזים עד לאחר הבחירות. היום ידון בג"ץ בעתירה של ארגון "יש דין" להרוס מבנה שהוקם במאחז מצפה דני, הסמוך ליישוב מעלה מכמש שבבנימין, בטענה כי נבנה על אדמות פלסטיניות.

בתשובה שהוגשה לפני יומיים על ידי פרקליטות המדינה נכתב כי המבנה הוקם על אדמות מדינה, בדומה לשאר המאחז, ועל כן על אף שהוקם בלא ההיתרים המתאימים "קיימת נכונות של הדרג המדיני לשקול את הסדרת הבנייה במקום". אולם, בתגובה מצויין כי "בשל העובדה כי נקבע מועד לבחירות חדשות, הוחלט על דעת היועץ המשפטי לממשלה כי החלטה בעניין אמורה להתקבל על ידי הממשלה הבאה". עמדה דומה הוגשה גם בעניין המאחז מצפה לכיש, שהוקם אף הוא בניגוד לחוק, אולם על אדמות מדינה, וכעת קיימת כוונה "להלבינו". בפועל, אלמלא עמדת וינשטיין, הייתה המדינה מכשירה את שני המאחזים עוד בטרם הליכת האזרחים לקלפיות.

גם במאחזים בלתי חוקיים, שנבנו גם על פי עמדת המנהל האזרחי על קרקע פלסטינית פרטית, מנסה המדינה להתחמק בעזרת תירוץ הבחירות. המדינה כבר התחייבה לפנות את המאחז עמונה הסמוך לעפרה עד לסוף 2012, אבל, כזכור, הבחירות בפתח. אמנם הקלפיות יסגרו ב-22 לינואר בשעה 22:00, אבל הפרקליטות ביקשה דחייה של חצי שנה - שלושה חודשים לאחר הבחירות - לא צורך פינוי אלא להגשת "עמדה מעודכנת", כהגדרתה. "אנו סבורים", נכתב בתשובת הפרקליטות, "כי מועד עריכתן של בחירות הוא בגדר שיקול ציבורי הרלוונטי לקביעת תאריך. הקדמת הבחירות הביאה לשינוי נסיבות המצריך את שינוי התאריך". אגב, המדינה מודה שפינוי תשעת המבנים ב-2006 בעמונה נעשה אף הוא בתקופת בחירות אולם לדבריה, העתירה הפעם הינה שונה.

עו"ד מיכאל ספרד, המייצג את הפלסטינים במרבית העתירות מטעם ארגון "יש דין", תוקף את השימוש ההולך וגובר בבחירות כנימוק. "הרעיון שסדר יום פוליטי אמור להשפיע על אכיפת חוק הוא מעוות לחלוטין", הוא טוען, "ברור שהממשלה מחפשת כל תירוץ על מנת להימלט מהצורך לאכוף את החוק גם במחיר של המשך פגיעה בזכויות של פלסטינים בגדה. לא ברור לחלוטין איך תוצאה כזו או אחרת בבחירות רלוונטית לשאלה האם יש להחזיר לאנשים אדמה שפלשו אליה".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully