וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: "אירן עלולה להשיג נשק גרעיני תוך 8 חודשים"

יוסי מלמן

21.10.2012 / 17:23

שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, ציין כי מומחים העריכו "באופן מוחלט וחד משמעי" כי אירן השיגה מספר סרכזות שיאפשר לה להשיג נשק גרעיני "עד תום המחצית הראשונה של השנה הבאה"

"אירן צפויה להיות מסוגלת לייצר נשק גרעיני עד אמצע שנת 2013", כך התריע היום (ראשון) שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס. בראיון לתחנת הרדיו הצרפתית "Europe 1", ציין השר פביוס כי ההערכה מתבססת על דבריהם של "מומחים", אולם לא פירט את זהותם.

לדברי פביוס, אותם מומחים ציינו "באופן מוחלט וחד משמעי", כי אירן השיגה מספר סרכזות משמעותי "שככל הנראה יאפשר לה להשיג נשק גרעיני עד המחצית הראשונה של השנה הבאה". לא ברור האם בדבריו התכוון פביוס כי בתום פרק הזמן הנקוב תצליח אירן להשיג אורניום מועשר בכמות מספקת לייצור פצצה, או שמא התכוון כי תצליח להרכיב פצצה מוכנה לשימוש.

פרשנות: אירן לא רוצה שיחות, אלא למשוך זמן

אם אכן התייחס בדבריו לייצור אורניום, דבריו של פביוס עולים בקנה אחד עם דבריו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בעצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר, המבוססים על הערכות המודיעין הישראלי וקהילות המודיעין המערביות. על פי הערכות אלה, תוך ארבעה עד שישה חודשים תוכל אירן להגיע לכמות מספקת של אורניום מועשר בדרגת 20%, שאם יעבור העשרה נוספת ל-93% אחוזים, יוכל לשמש חומר בקיע לייצור פצצת הגרעין הראשונה של אירן.

בנימין נתניהו ראש הממשלה נואם בעצרת הכללית של האו"ם,ספטמבר 2012. רויטרס
הדברים עולים בקנה אחד עם דברי נתניהו באו"ם/רויטרס

כאמור, עדיין לא ברור מדברי פביוס האם הכוונה להשגת החומר הבקיע או להרכבת פצצה בפרק הזמן הנקוב. אם כוונתו גם ליכולת להרכיב פצצה, הרי שמדובר בדברים המהווים חידוש דרמטי, העומדים בניגוד להערכות המודיעין כי אירן תוכל להרכיב פצצה ראשונה רק בסוף 2013, ולהרכיבה כראש חץ על טיל רק בשנת 2014.

בשבוע שעבר, יומיים בלבד לאחר שהאיחוד האירופי החריף את הסנקציות הכלכליות על הרפובליקה האיסלמית, ציינו דיפלומטים מערביים כי אירן ממשיכה להתקדם בתכניתה הגרעינית. "אנו סבורים שהם ממשיכים להתקין סרכזות בפורדו", העריך דיפלומט מערבי ממקום מושבו בווינה. "אנו חושבים שהקצב שלהם נמשך כפי שהיה עד כה – די מהיר". הדיפלומט, המקורב לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), אמר כי קצב העשרת האורניום במתקן התת-קרקעי בפורדו מאפשר לאירן "להתקדם במהירות להשלמת" התכנית הגרעינית. עם זאת, בסבא"א סירבו לאשר את הדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully