וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירן מכחישה: "אין משא ומתן עם ארה"ב על הגרעין"

21.10.2012 / 13:19

שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, דחה את הדיווח ב"ניו יורק טיימס" על שיחות ישירות עם וושינגטון, אך הבהיר כי המגעים עם המעצמות על סוגיית הגרעין נמשכים

שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי, הכחיש היום (ראשון) את הדיווח כי ארצו מתכוונת לנהל משא ומתן ישיר בנושא הגרעין עם ארה"ב. עם זאת, ציין השר כי השיחות בנושא עם מעצמות המערב נמשכות. "אין לנו שום דיונים או משא ומתן עם ארה"ב, אמר השר במסיבת עיתונאים בדובאי.

על פי הדיווח ב"ניו יורק טיימס", הבית הלבן הסכים לנהל שיחות ישירות מול טהרן בנושא תכנית הגרעין שהרפובליקה האיסלמית מפתחת - זאת בנתיב עוקף לשיחות שמקיימות שש המעצמות מול אירן. עוד דווח כי משא ומתן ישיר בין וושינגטון לטהרן הוא בבחינת "מאמץ אחרון" לפני תקיפה צבאית של מתקני הגרעין האירנים.

לפי הדיווח, ממשל אובמה מתכוון להציע הקלה בעיצומים על אירן, בהתאם לנכונותה להגביל את פעילות ההעשרה בשטחה. ככל שאירן תגביל את תכנית הגרעין יותר, כך ארה"ב תתגמש בחומרת הסנקציות, הסבירו הגורמים. השיחות שעליהן הסכימו הצדדים, לפי הדיווח, נולדו לאחר חילופי מסרים חשאיים בין בכירים בשתי המדינות, שהחלו סמוך לכניסת אובמה לבית הלבן.

ההודעה על השיחות הגיעה בזמן קריטי עבור הנשיא עצמו, שבועות ספורים לפני הבחירות ויממה לפני העימות האחרון עם רומני, שיעסוק במדיניות חוץ ובנושאי ביטחון לאומי. עם זאת, מעט אחר פרסום הידיעה, הכחישו בבית הלבן את הדיווח. בהודעה שהוציא דובר המועצה לביטחון לאומי של הבית הלבן, טומי וינטור, נמסר כי "זה לא נכון שהמדינות הסכימו לשיחות 'אחד על אחד' לאחר הבחירות בארה"ב".

הכור האזרחי להפקת אנרגיה גרעינית סמוך לעיר בושהר, אירן.. AP
חילופי מסרים חשאיים בין בכירים בשתי המדינות?/AP

בישראל התייחסו בספקנות לדיווח על השיחות. "אנחנו מקווים שזה ברווז עיתונאי ולא יותר מזה", אמר שר החוץ, אביגדור ליברמן, בראיון לגלי צה"ל. לדבריו, אירן שוב ושוב מרמה את הקהילה הבינלאומית. "המשא ומתן עם אירן לא התחיל אתמול או שלשום. בעשר השנים האחרונות האירנים רימו את מועצת הביטחון, ואת כל המערך הבינלאומי. כל מה שהאירנים רוצים להשיג במשא ומתן ישיר זה הורדת סנקציות. אם הסנקציות עובדות, למה להוריד אותן? ברור לכולם שהם לא רוצים לשלם מחיר. ראינו גם בדו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי האירנים מרמים פעם אחר פעם. לכן ברור שמבחינתם זה רק תרגיל".

השר סילבן שלום ציין כי "האירנים יעשו כל דבר כדי להגיע לפצצה ולהשהות את הסנקציות. הנסיונות הנואשים להגיע לדיאלוג נובעים מכך שהסנקציות מקשות עליהם, אבל הקהילייה הבינלאומית לא צריכה ליפול למלכודת הזו. אנחנו שבעים מהבטחות אירניות שהן לעג לרש, וצריך להמשיך בסנקציות משתקות, בעיקר על הבנק המרכזי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully