וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכיפור ללבנון, העדויות מאגרנט הראו שההיסטוריה חוזרת

20.9.2012 / 23:33

הפרסום של העדויות מוועדת אגרנט חושף זוויות חדשות במצעד האיוולת של מלחמת יום הכיפורים, אך מחזק את הדמוקרטיה בישראל ומדליק נורת אזהרה לצה"ל והדרג המדיני. פרשנות

הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף מרדכי (מוטה) גור, אישר 272 עיטורים על פועלם של חיילי צה"ל במלחמת יום הכיפורים. שמונה עיטורי גבורה, 91 עיטורי העוז ו-173 עיטורי מופת. 87 ממקבלי העיטורים נפלו בקרבות ואחד נעדר עד עצם היום הזה. יש סיפורי גבורה של טייסי חיל האוויר ואנשי המודיעין שפועלם נאסר לפרסום, אלא אם כן נהרגו בקרב. בנוסף לכך הוענקו 101 ציונים לשבח על ידי הרמטכ"ל. הדיווחים אודות מספר האבדות התקבל באופן מדורג בזמן הלחימה, כדי לא לעורר בהלה בציבור. מידע מדויק על המספרים הנכונים הגיע רק לאחר הכרזת הפסקת האש - 2,297 חללים. 7,251 חיילים נפצעו בקרב, בהם 405 באורח קשה ו-1,337 באורח בינוני. 301 חיילים נפלו בשבי. נכון להיום יש יותר משמונה חללים שמקום קבורתם אינו נודע.

ועדת אגרנט. סער יעקוב, לשכת העיתונות הממשלתית
כון וחשוב להמשיך בפרסום העדויות שניתנו בפני ועדת אגרנט, כדי שיהיו חשופות לכל אזרח/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקוב

אלה נתונים שמתארים את המלחמה ההיא, שצלקותיה לא הגלידו עד עצם היום הזה. מאות ספרים בארץ ובעולם נכתבו על אירועי המלחמה ומה שקדם לה, אלפי מאמרים נכתבו על הכשלים ורגעי המהפך של צה"ל. אך עדויות הגורמים הבכירים בצה"ל, בקהילת המודיעין והדרג המדיני, נותרו דוממות בארכיון צה"ל ומערכת הביטחון, כיוון שהמסמכים הרבים הוגדרו כסודיים ביותר.

מדי שנה נכתב ספר ובו עדויות חדשות ופיסות מידע שמשלימות את הפאזל בנוגע למה שבאמת התחולל שם בלשכות הקצינים, בחדרי המלחמה, לאורך התעלה, ברמת הגולן ובמשרדי המדינאים. העדויות נותרו עדיין עמוק בארגזי ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון. 39 שנים אחרי המלחמה ההיא, יש עוד מה ללמוד, ויש עוד מה להבין בנושא הפער המודיעיני העצום והעיוורון שלקו בו הדרג המדיני וקהילת המודיעין, גם כשכל הנורות האדומות הבהבו בזו אחר זו - מהלכי המלחמה, התככים בצמרת הצבא ובשדה הקרב, הכשלים שהובילו למהלומה שהנחיתו המצרים על צה"ל. הצבא חקר את המלחמה ההיא והפיק את הלקחים ולמרות זאת ראוי, נכון וחשוב להמשיך בפרסום העדויות שניתנו בפני ועדת אגרנט, כדי שיהיו חשופות לכל אזרח. ראשית כדי לחזק את הדמוקרטיה הישראלית ושנית כדי לאתגר את הצבא, שמפקדיו משוכנעים כי למדו הכול וטחנו עד דק את המסקנות. ההיסטוריה מוכיחה כי היא חוזרת על עצמה.

צה"ל חזר על טעויות 73' במלחמת לבנון השנייה

ברברה ו. טוכמן בחרה לצטט בפתח ספרה "מצעד האיוולת" את ג'וזף קמפבל, שכתב :"ואיני רואה כל סיבה להניח כי המוטיבים שכבר שמענו לא יוסיפו להדהד גם בעתיד... וכי אנשים בעלי היגיון לא יוסיפו להשתמש בהם לתכלית הגיונית, או משוגעים – לטיפשות ולאסון".

הכשלים בהבנת ובהטמעת המודיעין בקרב הדרג המדיני באותה תקופה, כולל בדרגים הזוטרים בשטח, היו נכונים מאוד למהלכי מלחמת יום הכיפורים, ושונים אך נכונים מאוד למלחמת לבנון השנייה. בשתי המלחמות נמצאו פערים מהותיים בניהול המידע המודיעיני, ניתוחו, עיבודו והעברתו לגורמים הרלוונטיים בצבא ובדרג המדיני. כמו כן הייתה תפישה שגויה בדיון שנעשה על ידי בעלי המקצוע בנושא המידע שהתקבל. בחלק מהמקרים היה זה אגו מנופח של אנשים ומפקדים שלא אפשר לגורמים השונים לשתף פעולה ביחד למען מטרה אחת וברורה. בחלק מהמקרים הייתה זו שאננות וחלמאות שכמעט המיטו אסון על מדינת ישראל. די להתבונן על העשור האחרון כדי לראות את מאבקי הכוח בין הגנרלים והדרג המדיני, כדי להבין מה הם למדו וכיצד הסיקו מסקנות.

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (במיל') אודי שני, אישר בצעד מבורך את העברת החומרים בארכיון לאכסון באמצעים דיגיטליים, כדי להעלות אותו לרשת האינטרנט. לאחר קבלת אישורים מתאימים, ייחשפו לקהל הרחב חומרים נוספים. עבודת ארכיון צה"ל ומערכת הביטחון שפורסמה באתר בוואלה! חדשות דומה לריפוי פצעים בשמש. כל עוד הציבור בישראל לא יודע מה באמת התחולל בחדרי החדרים, הפצעים לא יגלידו לעולם. על מנכ"ל משרד הביטחון להאיץ את פרסום כלל העדויות כדי שהאמת תצא לאור במלואה. ההיסטוריה תשפוט את האשמים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully