וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק על תקיפה באירן: "את ההחלטה תקבל הממשלה"

פנחס וולף

16.8.2012 / 14:21

שר הביטחון אמר בדיון מיוחד במליאה, בו הושבע דיכטר לשר להגנת העורף, כי הנושא נידון בפירוט וכי מערכה עם אירן גרעינית בעתיד "תהיה מסוכנת יותר, מורכבת יותר ויקרה יותר"

באדיבות ערוץ הכנסת

שר הביטחון אהוד ברק התייחס היום (חמישי) בדיון מיוחד במליאת הכנסת, במהלכו הושבע אבי דיכטר לשר להגנת העורף, לאפשרות תקיפה ישראלית באירן, כשאמר כי "יש סמכויות לראש הממשלה, לשר הביטחון ולשר החוץ. את ההחלטה, כשתידרש, תקבל ממשלת ישראל ולא קבוצות אזרחים ואפילו לא מאמרי מערכת".

לדברי שר הביטחון, "להתמודד עם אירן גרעינית בעתיד יהיה לאין-ערוך יותר מסובך, מסוכן, מורכב ויקר - בחיי אדם ובמשאבים". "אני יושב הרבה שנים בישיבות ממשלה", המשיך ברק, "בממשלות בגין, שמיר ורבין, גם כשר חוץ וגם כראש ממשלה, ואני אומר לכם, חברי הכנסת, ולציבור: אין נושא בדור האחרון שנידון בעומק כזה, בפירוט כזה, פעם אחר פעם, בתוך הממשלה ובתוך החדרים, באופן פתוח וקשוב, ושקוף יותר מבעבר". ברק ציין כי "זה לא אומר שאין מחלוקות".

על הביקורת שמתח יו"ר האופוזיציה, שאול מופז, על אופן התנהלות הממשלה והתקציבים המופנים להגנת העורף, ענה ברק: "אני רוצה להציע לראש האופוזיציה לקרוא את הסיכום של מתן לתפקידו ולמצוא שם השקעה של מאות מיליוני שקלים במטרה לקדם נושאים הקשורים להגנת העורף. אנחנו רחוקים משלמות, כך היה תמיד וכך ימשיך להיות".

"מהו אותו עורף שאתם מדברים עליו ושמממנים להגנתו שר חדש?", תהה מוקדם יותר בנאומו ראש האופוזיציה, שאול מופז. לדברי מופז, דיכטר "אדם ראוי ומנוסה", אולם "ראש הממשלה שוב הוביל מהלך שגוי, מושחת וציני. העם כולו צפה בתכנית הריאליטי שהפיק ראש הממשלה - 'מי רוצה להיות השר להגנת העורף?'".

"ממשלת ישראל לא השקיעה בהגנת העורף ולו 10% מהסכום שהושקע בהיערכות ההתקפית מפני איום גרעיני שטרם הבשיל", המשיך מופז. "אין בידי השר דיכטר סמכויות אמת. זריקת הסמכות על השר להגנת העורף אולי קיימת באופן חוקי, אך מוסרית האחריות מוטלת על ראש הממשלה, ואותה לא יוכל לזרוק על אף אחד אחר".

מתן ונלאי ואבי דיכטר במילאת הכנסת , אוגוסא 2012. עומר מירון
זה שבא וזה שהולך. וילנאי לצד דיכטר, היום/עומר מירון

מופז התייחס לאפשרות התקיפה באירן, כשאמר כי "בחודשים האחרונים מתנהל מסע יחסי ציבור שמטרתו להכשיר הרפתקאות צבאיות שטרם הגיע זמנן". לדבריו, "מסע היחצנות עבר מזמן את גבול הטעם הטוב ומאיים להחליש את כושר ההרתעה ואת יחסינו עם הטובות שבידידותנו". מופז התייחס ליחסים עם ידידתה הגדולה של ישראל, כשאמר כי "הנגבי, דיכטר ואחרים כולם כסות ככלי שרת בידי המוביל והמובל כדי להשיג את היעד הפוליטי, ואולי הוא מתכוון להתערב התערבות גסה, מופקרת ומסוכנת התערבות גסה בבחירות הפנימיות בארה"ב".

בנוסף, התייחס שר הביטחון בדבריו למינוי דיכטר ואמר: "המנהיגות טבועה בחייו כחוט השני לאורך שירותו ביחידה, בסדיר ובמילואים. זכיתי למנותו כראש ממשלה לתפקיד ראש השב"כ וגם בו אבי הוכיח שוב ושוב מה זה אינטגריטי, חתירה למצוינות ומנהיגות". "האתגרים המונחים לפתחו הינם גדולים ומורכבים מאין כמותם. נעשה הרבה ויש עוד הרבה מה לעשות. אין לי ספק שבכישורי הפעולה והנחישות תשכיל לקדם את המשרד", פנה ברק לדיכטר, "ולחזק את שיתוף הפעולה והתיאום בין ארגוני החירום השונים שאמורים לפעול בעורף בחירום".

דיכטר נענה בתחילתה השבוע לבקשתם של נתניהו וברק להיכנס לתפקיד השר להגנת העורף, במקומו של מתן וילנאי - שמונה לתפקיד שגריר ישראל בסין. בעקבות הסכמתו הגיש דיכטר מכתב התפטרות מהכנסת ליו"ר ראובן ריבלין. על פי ההערכה, דיכטר עשוי להתמודד על מקום ברשימת הליכוד בבחירות הבאות.

החבר התשיעי בפורום "השמינייה"

מלבד תפקידו כשר, דיכטר יהיה החבר התשיעי בפורום "השמינייה". למעשה יועד דיכטר לתפקיד השר להגנת העורף עוד כאשר הייתה קדימה חברה בקואליציה, והייתה צפויה לקבל את תיק הגנת העורף והרווחה, עת כהונת מופז כמשנה לראש הממשלה. אלא שבינתיים קדימה פרשה מהממשלה, בניגוד לדעתו של דיכטר, והחל קרע בינו לבין מופז. הוא סירב להיות שותף לניסיון הפילוג בקדימה, שנחשב למהלך בעייתי מבחינה ציבורית, אך בחן לאורך כל הדרך את המשך השותפות שלו במפלגה. מלבד השבעת דיכטר, הושבע גם אחמד דבאח לחבר כנסת מטעם קדימה, במקום דיכטר.

רובי ריבלין חותם על מכתב ההתפטרות של אבי דיכטר , אוגוסט 2012. עומר מירון
ריבלין חותם על מכתב ההתפטרות של דיכטר/עומר מירון

לפני שבוע החליט דיכטר באופן סופי על עזיבת קדימה, ובמקביל הגיעה ההצעה של נתניהו וברק למנותו לתפקיד השר להגנת העורף, שנפלה על אוזניים כרויות. דיכטר ביקש מהם לחשוב על העניין בסוף השבוע שעבר, וביום שני הוא מסר כאמור את החלטתו לאחר שתי פגישות – עם ברק בביתו שבתל אביב ועם נתניהו בירושלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully