וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"גנץ יאמר מחר לממשלה: 'תחליטו אתם במה לקצץ'"

14.8.2012 / 19:00

הרמטכ"ל יציג בפני השרים את רשימת הפרויקטים של צה"ל, ולדברי גורם צבאי, "יגלגל אליהם את האחריות" באשר לתקצובם. השרים יצטרכו להכריע: מטוס קרב חדש או אבטחת מתקני הגז?

צילום: משרד הבטחון

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, יגיע מחר (רביעי) לדיון בפני הממשלה, במטרה להציג לשרים חלופות שונות להתמודדות עם התקציב המוגבל שיוצב בפני מערכת הביטחון. לוואלה! חדשות נודע כי הרמטכ"ל לא מתכוון לדבר על גובה התקציב והעלויות הכלכליות, אלא להציג את האיומים ומספר אפשרויות למענה המבצעי, בציפייה שהשרים יבחרו ביניהן, ויבחרו גם על מה לוותר. לדברי גורם המצוי בפרטים, "הרמטכ"ל מתכוון לגלגל את האחריות לממשלה. הבחירה תהיה בידיה".

ראש הממשלה, מר בנימין נתניהו ושר הביטחון, מר אהוד ברק בישיבת המטכ"ל של צה?ל, ינואר 2012. דובר צה"ל
יגלגל אליהם את האחריות. גנץ עם נתניהו וברק/דובר צה"ל

אחד ממוקדי הוויכוח בין נציגי האוצר למשרד הביטחון וצה"ל יהיה המענה לאיום על אסדות הגז בים התיכון. כיום אין בידי צה"ל מענה ברמה גבוהה לפעילות טרור או התקפה צבאית על אסדות הגז, ולשם כך יידרש חיל הים לרכוש ספינות טילים, ולהכין מענה של יחידות עילית שיוקפצו אל האסדות באמצעות כלי טיס. גורמים בכירים בצה"ל טוענים כי לסוגיית אבטחת מתקני הגז נדרש תקציב נוסף מעבר לתקציב הביטחון, ולטענתם ניתן יהיה לקבל זאת מרווחי המדינה מקידוחי הגז. במשרד האוצר טוענים לעומת זאת כי הרווחים יועברו במלואם לתקציב החינוך.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

תותח עתידי, או בניית אוגדות חדשות?

מלבד סוגיית אבטחת מתקני הגז, הרמטכ"ל יציב בפני השרים את שורת הפרויקטים הצבאיים המצריכים השקעה כספית. בין היתר, יעלה גנץ שאלות קריטיות לגבי קצב ייצור טנק מרכבה סימן 4 בישראל, לרבות רכישת מערכת ההגנה "מעיל רוח", וכן לגבי רכישתם של כלי תובלה חדשים וכלי טיס בלתי-מאוישים. זאת לעומת הצטיידות במטוסים מאוישים נוספים, רכישת טייסת נוספת של מטוס העתיד F-35, תותח עתידי לחיל התותחנים, בניית אוגדות ויחידות חדשות מול האיומים החדשים בהם מצרים, וכן מידת ההשקעה באגף המודיעין ובמערך הסייבר.

כל הסוגיות הללו עלו על השולחן בסדנה מיוחדת שערך היום המטה הכללי, במטרה לעצב את התכנית הרב-שנתית, שזכתה בצה"ל לכינוי "עוז". במסגרת הסדנה קיבלו הקצינים סקירות שונות והערכות מצב עדכניות על המתרחש במזרח התיכון והאיומים המתפתחים על מדינת ישראל. גורם ביטחוני בכיר מתח ביקורת על הכוונה לעצב תכנית רב-שנתית. "איך אפשר לעצב תכנית רב-שנתית כשהאיומים משתנים כל דקה? אף אחד לא יודע מה יקרה בעוד יום באזור, ואולי ראוי לעצב תכנית לשנה הבאה, כשהמזרח התיכון יתבהר ונדע מה באמת ניצב מולנו".

על פי הודעת דובר צה"ל הערב, "שנת 2012 הוגדרה על ידי הרמטכ"ל כשנת מעבר בין תכנית 'חלמיש' הנוכחית לתכנית 'עוז', נוכח אי-הוודאות התקציבית ששררה בשנה האחרונה. בדיון שהתקיים לפני מספר שבועות בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת הדגיש הרמטכ"ל את חשיבותה של התוכנית הרב-שנתית עבור צה"ל, ואמר כי התכנית הבאה תתבסס על חיזוק הכוח ההתקפי, עומק, מאמץ ההגנה, ההגנה האווירית ושימור הסייבר ופיתוחו".

עוד על תקציב הביטחון
נתניהו רומז: בגלל המצב בסוריה, יוגדל תקציב הביטחון
מילואימניקים מתלוננים על קיצוץ בתקציבם: ”כמו לפני לבנון”
הקרב על התקציב: ”משרד האוצר משתלח בקציני צה”ל”

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully