וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי בפנייה ראשונה לישראל: "נשיב השלום לאזור"

טל שלו

31.7.2012 / 16:23

לאחר שקיבל מהנשיא פרס שתי איגרות ברכה לרגל היבחרו ולכבוד חודש הרמדאן, השיב לו מורסי באיגרת רשמית בה הודה לו, והדגיש כי הוא "מייחל להשבת השלום באזור למסלול הנכון"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן דוד

צפו בנשיא מצרים נפגש היום בקהיר עם שר ההגנה האמריקאי פנטה

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, שיגר היום (שלישי) פנייה רשמית פומבית ראשונה להנהגה הישראלית. "אני מייחל לכך שנוכל לעשות את מירב המאמצים כדי להשיב את תהליך השלום במזרח התיכון למסלול הנכון", כתב מורסי באיגרת ששיגר לנשיא המדינה, שמעון פרס. האיגרת נשלחה בתגובה לשתי איגרות ברכה ששיגר פרס בחודש האחרון עם היבחרו של מורסי, מועמד האחים המוסלמים, לנשיאות מצרים; האחת עם היבחרו והשנייה לרגל חודש הרמדאן.

במהלך היום עדכן שגריר מצרים בישראל, יאסר ראדה, את מזכירו הצבאי של נשיא המדינה, תא"ל חסון חסון, ואת בכירי משרד החוץ, על איגרת התשובה ששיגר מורסי לפרס. "קיבלתי את ברכותייך לרגל חודש הרמדאן בתודה עמוקה", כתב מורסי. "אני מבקש לנצל את ההזדמנות כדי לחזור ולהדגיש כי אני מייחל לכך (שנוכל) לעשות את מירב המאמצים להשבת תהליך השלום במזרח התיכון למסלול הנכון, על מנת להשיג ביטחון ויציבות עבור כל עמי האיזור, ובתוך כך לעם בישראל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האיגרת שהתקבלה מלשכת מורסי/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפני כשבועיים דיווח העיתון הכוויתי "אל-ג'רידה" כי ארצות הברית משקיעה מאמצים אינטנסיביים, בין היתר באמצעות הבטחות לסיוע כלכלי ותמיכה מדינית, על מנת לשכנע את מורסי להיפגש עם מקבילו הישראלי פרס. על פי הדיווח, הנושא עלה במהלך שיחתם של מורסי ומזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון בקהיר. לפי המקורות, נעשים מאמצים לארגן פגישה בין שני הנשיאים בשארם א-שיח' ובעקבותיה צפוי פרס להזמין את מקבילו המצרי להגיע לישראל ולהתפלל במסגד אל-אקצא.

פרס: "מכבדים את העם המצרי"

עם היבחרו של מורסי לנשיא, שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו איגרת רשמית בברכה לקהיר, בה הדגיש את שאיפתה של ישראל לשמור על הסכמי השלום עם מצרים גם תחת השלטון החדש. בהמשך, שיגר גם הנשיא פרס ברכה למורסי, בה כתב כי "כמי שלקח חלק בתהליך שהוביל לכינון הסכם השלום החתום בין מדינתי למדינתך, אני יודע, שגם מצרים וגם ישראל מייחסות חשיבות עליונה לשלום וליציבות באזורנו, אשר משרתים את האינטרסים של כל עמי האזור".

עוד כתב פרס כי "כולנו בישראל מכבדים מאד את מצרים ואת העם המצרי, אשר שימש כחלוץ והתווה את דרך השלום והפיוס באזור, ואנו יודעים שהמלאכה עדיין לא תמה. אנו בישראל מברכים אתכם על קיום הבחירות הדמוקרטיות ומאחלים למצרים בהנהגתך עמידה באתגרים המורכבים הניצבים בפני האומה המצרית". פרס הוסיף כי "השלום חסך חייהם של רבבות צעירים במצרים ובישראל. המחויבות לדור הצעיר תהיה תמיד בתוקף. בניגוד למלחמה, השלום הוא הניצחון לשני הצדדים".

פנטה נפגש עם ראש המועצה הצבאית טנטאווי

מאז בחירתו של מורסי לנשיא כמועמד האחים המוסלמים, העבירו גורמים שונים בקהילה הבינלאומית מסרים לקהיר בדבר החשיבות בשמירה על הסכמי השלום עם ישראל. לעת עתה, בישראל מגדירים את המסרים המתקבלים מכיוון קהיר "מעודדים", ולפי ההערכה ממשלת האחים המוסלמים תתמקד תחילה בנושאי פנים וכלכלה, ולא תמהר להיכנס למאבק כוח עם המועצה הצבאית העליונה בנושאי מדיניות חוץ וביטחון.

הנושא עמד בלב הביקורים של בכירים אמריקאיים בקהיר בחודש האחרון, ובין היתר גם בלב ביקורה של שרת החוץ הילרי קלינטון. כמו כן, נושא היחסים צפוי לעלות בביקורו של שר ההגנה ליאון פנטה, שיגיע היום לישראל לאחר שורת פגישות במצרים. פנטה נפגש היום בקהיר עם ראש המועצה הצבאית העליונה במצרים, הגנרל מוחמד חוסיין טנטאווי, ודן עמו בהידוק היחסים בין ארצות הברית ומצרים וכן בשיתוף הפעולה הביטחוני ביניהן.

לאחר היבחרו של מורסי ביקר בקהיר גם השליח המיוחד של ראש הממשלה, עו"ד יצחק מולכו, שנפגש עם בכירים בהנהגה הצבאית במצרים. מולכו הדגיש בביקורו כי ראש הממשלה רואה חשיבות גדולה בשמירה על הסכם השלום עם מצרים, ושואף לשתף פעולה עם הממשלה החדשה. כמו כן, נידונה בביקור הדאגה הישראלית והאמריקאית מהתרופפות השליטה המצרית בסיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully