וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב בתל-אביב: להתחבר לאינטרנט בחינם

20.7.2012 / 16:24

עיריית תל-אביב רוצה ליישר קו עם ערים מערביות מתקדמות בעולם ולרשת נקודות מרכזיות בעיר באינטרנט אלחוטי

החל ממרץ 2011 מספקות שדרות בן-גוריון בתל-אביב הפתעה נעימה לעוברים בהן. אלו מהם ששולפים את הסמארטפון, הטאבלט או הלפטופ שלהם ברחוב, שמחים בוודאי לגלות שהם יכולים להתחבר דרכו לאינטרנט לגמרי בחינם. לא מדובר בשכן נדיב שהשאיר את רשת התקשורת הביתית שלו פתוחה ונטולת סיסמה, אלא ביוזמה של עיריית תל-אביב, שערכה עד עתה פיילוט שנועד לבדוק את ההיתכנות ואת הצורך ברשת אינטרנט אלחוטי ברחבי העיר. כעת, שנה וארבעה חודשים לאחר תחילת הפיילוט שהתמקד באיזור ספציפי זה במרכז העיר, מכתירה העירייה את הניסיון כהצלחה, ומוציאה מכרז לדבר עצמו: רישות נקודות מרכזיות בעיר ברשת אינטרנט אלחוטית.

המחיר: 6 מיליון שקלים

היוזמה לפרויקט הגיעה מאלון סולר, חבר מועצת העיר מטעם סיעת "רוב העיר" ("סיעת הצעירים"), שהגיע לרעיון כמעט במקרה לפני כשנה וחצי. יום אחד ביקר ידידה שלו בעת שהתקינו לה רשת אלחוטית בבית, ובשיחה עם המתקין הבין שסדר הגודל הכספי הנדרש לרישות העיר אינו בשמיים. סולר הציע לאנשי העירייה לפתוח ביוזמה לרשת נקודות מרכזיות בעיר, ואלו הרימו את הכפפה. לאחר הפיילוט המוצלח (אותו תפעלה חברת 012), יוצא בימים אלה מכרז על הפרוייקט כולו, בתקציב של 6 מיליון שקלים. המכרז יכלול את שלב ההקמה של המערך ואת התפעול השוטף לשנים הבאות, והשאיפה מצד העירייה היא לקבל הצעה שתכלול את מיקסום השירות למספר תושבים רב ככל הניתן.

כדי להקים את הפרויקט מבחינה טכנית יש לעשות שימוש בתשתיות קוויות או אלחוטיות ובאספקת שירותי אינטרנט הכוללים פס רחב לחיבור של הרשת האלחוטית לרשת האינטרנט. נקודות חמות (Access Points) המשתמשות בראוטרים נפרסות ברחבי העיר, ונעשה קישור דרך רשת מתווכת ייעודית לאתר מרכזי שממנו תבוצע גישה אחודה לספק האינטרנט.

"רוחב הפס לכל נקודה חמה יהיה בין 10 ל-20 מגה. הגולשים בכל אזור מוגדר יחלקו את רוחב הפס. נציין כי במקרה בו באזורים בהם היקף הגולשים יהיה גדול - תהיה אפשרות להוספה של יחידות קצה נוספות", אומרת ליאורה שכטר, מנהלת אגף המחשוב בעירייה. "הפרויקט מאוד מורכב, מכיוון שמדובר בביצוע הנחת תשתיות תת קרקעיות והולכה", אומר אבי חדד, מנהל הפרויקט מטעם העירייה. "צריך גם חפירות כדי להעביר את החשמל והתקשורת לנקודות הקצה שפרוסות בעיר, וזה דורש המון תיאומים עירוניים, אישורים הנדסיים, הנחת צינורות, תשתיות קרקעיות, חיבור לנקודות הקצה".

שווייץ, איטליה, ובקרוב גם תל-אביב

"נרשת איזורים מרכזיים ברחבי תל-אביב: אתרים ידועים, כיכרות ושדרות", מבטיח סולר. "התחלנו בשדרות בן-גוריון מכיוון שמדובר בשדרה מרכזית בעיר,שנוגעת בעוד נקודות מרכזיות, דוגמת רחוב אבן גבירול, דיזנגוף וכיכר רבין. הפיילוט גילה לנו שהיה שימוש משמעותי בשירות. למרות שכביכול להרבה אנשים יש היום סמארטפון עם חבילת גלישה סלולרית - ראינו טראפיק כל הזמן. במיוחד בחוף הים, שהסתבר כנקודה חשובה מאוד. אנחנו רוצים לאפשר לאנשים שחלק גדול מהיום נמצאים בבית מול המחשב - לעשות את זה ברחוב, ורואים בזה חלק מהחווייה האורבנית והחיים העירוניים".

- ובכל זאת, אין דרכים מועילות יותר להוציא 6 מיליון שקלים על תושבי העיר?

סולר: "אנשים צריכים וויי-פיי עירוני כי הם גולשים לא רק עם סמארטפונים, אלא גם לפטופים וטאבלטים שאין בהם כרטיס SIM. זה גם שירות שמועיל מאוד לתיירים - שצריכים לפעמים לשבת איפושהו כדי להוריד מיילים ולברר כל מיני נתונים ברשת. נושא הוויי-פיי העירוני היה, למשל, הדבר העיקרי בקמפיין של מפלגת הפיראטים בברלין, שהייתה שם הפתעת הבחירות העירוניות האחרונות. זה דבר חשוב ורלוונטי, אליו העולם הולך".

ובאמת, כיום מציעות עשרות ערים ברחבי העולם אינטנט אלחוטי בחינם מטעם העירייה, וערים נוספות מציעות שירות דומה בתשלום.בין הערים הרבות המספקות שירות חינמי כזה אפשר למצוא את בנגקוק שבתאילנד, ג'נבה בשוויץ, ליידן בהולנד, ונציה באיטליה וכן בלא מעט ערים בארצות הברית ובקנדה. רוב אלו פרסו תשתית אלחוטית בכל העיר, אך ישנן ערים הנוהגות כפי שמתכננת עיריית תל-אביב, ופורסות את התשתית רק במרכז העיר ובאיזורים ונקודות בעלות חשיבות. בריסטול ונוריץ' באנגליה, למשל, נוהגות כך.

- ומה לגבי סכנת קרינה?

סולר: "עוד לפני שניגשתי לראש העיר עם ההצעה לפרויקט הרמתי טלפון למנהל אגף הקרינה במשרד להגנת הסביבה, ושאלתי אותו על סכנות אפשריות. הוא אמר שאין שום מניעה, מכיוון שראוטר מייצר קרינה ברמה של מכשיר סלולרי נייד רגיל".

פורנו? לא על החיבור של העירייה

מי שגר בנקודה מרכזית בתל-אביב וחושב ששירות העירייה החדש יוכל לחסוך לו את התשלום לספקית האינטרנט - צפוי להתאכזב. הפרויקט מיועד עבור המרחב הציבורי, וגם אם הסיגנל יהיה חזק מספיק כדי להגיע לדירות שמעל - רוחב הפס לא אמור לאפשר גלישה רחבת ידיים מהסוג אליו אנו מורגלים היום - זו הכוללת הורדות קבצים גדולים במהירות והזרמת וידאו שוטפת. גורם נוסף שיקשה עליכם להחליף את החיבור הפרטי בזה הציבורי הוא שהעירייה תציע אינטרנט מסונן - כזה שלא ניתן להיכנס דרכו לאתרי פורנו, הימורים או אלימות.

"קיבלנו חוות דעת משפטית שאנו מחויבים לעשות זאת", מסביר סולר. "למרות שהתנגדתי לרעיון הזה הבנתי שפשוט אין לנו ברירה. אם אמא, למשל, חיברה את הילד שלה לשירות "אינטרנט רימון" שמסנן תכנים, אבל הוא מצליח להגיע לתכנים הללו כי הוא התחבר לחיבור שמספקת העירייה בחינם - זה יהיה תחת אחריותינו. אבל זה לא נראה לי נורא - ממילא מי שיוצא לרחוב כדי להתחבר לאינטרנט לא עושה את זה כדי לגלוש בפורנו". ליאורה שכטר מציינת שבמסגרת המכרז הספק ידרש להפעיל שירות סינון תוכן, שיעבוד על פי מילות מפתח המאפיינות תכנים פוגעניים. כמענה משלים, יוגדר תהליך מוסדר לפתיחה מהירה של אתרים שנחסמו על ידי מנגנון סינון התוכן. "הסדרה זו תאפשר לעירייה לתת מענה נכון ומהיר למקרים מעין אלו", היא אומרת.

בעירייה מבטיחים שלא רק שהשירות יהיה חינמי לחלוטין - הוא גם יהיה נטול פרסומות, לכל הפחות בהתחלה, "למרות שכבר קיבלנו הצעות של גופים מסחריים להקים את זה במחיר נמוך יותר אבל עם שילוב פרסומי", לפי סולר. "אם מתישהו יהיה פרסום - הוא יהיה מאוד מינימליסטי. כניסה לשירות דרך עמוד בית של העירייה שיפרסם אירועים עירוניים, למשל", הוא אומר.

ומתי יוכלו תושבי תל-אביב לפתוח את הלפטופ שלהם לרחוב ולהתחבר לוויי-פיי של העירייה? לאחר אישור המכרז על ידי מועצת העיר (שצפוי להתקבל בשבועות הקרובים) הוא יצא לדרך, כנראה במהלך אוגוסט. המכרז יסתיים תוך מספר חודשים, ואז יחלו העבודות. בעיריה מבטיחים שעשרות הנקודות הראשונות יחוברו כבר בשבועות הראשונים של ההקמה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully