וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגועים והתנקשויות: כרוניקה של פגיעה בישראלים

19.7.2012 / 0:08

החל משנות ה-60 עושים ארגוני הטרור מאמצים כבירים כדי לפגוע ביעדים ישראלים בחו"ל. ניסיונות רבים סוכלו, חלקם גם בשנה האחרונה, אך רבים אחרים גבו קורבנות תמימים

צילום: הטלוויזיה הבולגרית, רויטרס; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ'

מערכת הביטחון בישראל, בשיתוף פעולה עם מערכות הביטחון ברחבי העולם, הצליחו לסכל בשנתיים האחרונות מספר פיגועים נגד מטרות ישראליות ברחבי העולם, שחלקם פורסם בהרחבה בכלי התקשורת הזרים ובישראל וחלקם לא פורסם כלל. גורם ביטחוני בכיר טוען הערב כי הפיגוע בבולגריה בוצע באמצעות תשתית של אירן וחיזבאללה המתבססת על הקהילה המוסלמית בבולגריה ובאמצעות המעבר החופשי בין המדינה לטורקיה.

עוד על הפיגוע בבולגריה
פיגוע בבולגריה: לפחות 7 נהרגו בפיצוץ באוטובוס ישראלי בבורגס
עדי ראייה על רגעי האימה: ראינו חלקי גופות, כולם צרחו
בתגובה לפיגוע, נתניהו מאשים: "זהו טרור אירני רצחני"
נתב"ג: טיסות עוכבו בעקבות הפיגוע בבולגריה
חיזבאללה מכחיש: "נקמת מורנייה - לא בפגיעה בתיירים"
הפיגוע בבולגריה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

זירת הפיגוע בשדה התעופה בורגס, בולגריה. 18 ביולי 2012. רויטרס
גורם ביטחוני בכיר טוען כי הפיגוע בבולגריה בוצע באמצעות תשתית של אירן וחיזבאללה המתבססת על הקהילה המוסלמית בבולגריה/רויטרס

בשנה האחרונה התגברו האיומים לביצוע פיגועים נגד אזרחים ישראלים ויוצאי מערכת הביטחון, וביניהם גם הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, שהאבטחה סביבו תוגברה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

בקהילת המודיעין בישראל העריכו כי חיזבאללה וכוחות אל-קודס משורות משמרות המהפכה האירניים יגבירו את המאמצים לנקום את מותם של מדעני הגרעין האירניים וראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה. כך בין היתר, לפני מספר חודשים סוכל ניסיון לבצע פיגוע בתאילנד, כשלאחר מכן בוצע פיגוע בניו דלהי שבמהלכו נפצעה אשת נציג משרד הביטחון בהודו באורח בינוני ממטען שהושלך לעברה. לאחר שעה נוטרל מטען דומה שהוצמד לרכבו של נציג שגרירות ישראל בגיאורגיה. לפני כשבוע, כזכור, סוכל ניסיון לבצע פיגוע נגד אזרחים ישראלים בקפריסין, והמשטרה המקומית עצרה חשוד בפרשה.

מתקפות מתאילנד ועד ארגנטינה

החל מסוף שנות ה-60 החלו ארגוני טרור לבצע פיגועים ברחבי העולם נגד מטרות ישראליות כדי להעצים את החשיפה התקשורתית לסכסוך הישראלי-פלסטיני. בשנת 1968 החלו ארגוני הטרור הפלסטינים - בתמיכה של ארגוני טרור מערביים – לנסות לחטוף מטוסים. בפעם הראשונה נחטף מטוס מרומא ללוד והונחת במדינה ערבית. לאחר משא ומתן שנמשך כחודש וחצי שוחררו בני הערובה תמורת עשרות מחבלים "עם דם על הידיים". חטיפת המטוס המפורסמת ביותר בוצעה בשנת 1976, אז נחטף מטוס "אייר פראנס" לאנטבה. במבצע לשחרור בני הערובה נהרג כזכור מפקד סיירת מטכ"ל יוני נתניהו, וכמו כן נהרגו גם שלושה בני ערובה, ואחת נוספת שנרצחה לאחר מכן בבית החולים באוגנדה.

במהלך השנים, התרבו גם ניסיונות הפגיעה ביעדים ישראלים על הקרקע. בשנת 1969 בוצעו מספר התקפות על שגרירויות בחו"ל, ביניהן מתקפה על שגרירות ישראל בבון שבגרמניה, על שגרירות האג שבהולנד וכן גם על משרדי חברת התעופה "אל על" ביוון. שנה לאחר מכן תקפו מחבלים את נציגות ישראל בפרגוואי, ובשנת 1971 התנקשו מחבלים בחיי שגריר ישראל בטורקיה, אפרים אל-רום.

בשנת 1972 התרחש פיגוע מפורסם נוסף, עת נרצחו 11 מחברי המשלחת הישראלית של ישראל לאולימפיאדת מינכן בגרמניה. באותה שנה גם חוסל הנספח החקלאי בלונדון, עמי שחורי, באמצעות מעטפת נפץ שנשלחה למשרדו בבריטניה. כעבור עשור, בשנת 1982, ירו שלושה מחבלים לעברו של שגריר ישראל בבריטניה שלמה ארגוב שיצא מארוחת ערב בבית מלון בלונדון. ארגוב הפך למשותק, שקע בתרדמת ונפטר כעבור 21 שנים. ניסיון ההתנקשות הוא שהוביל למלחמת לבנון.

בשנת 1992 בוצע פיגוע נגד השגרירות הישראלית בבואנוס איירס שבארגנטינה, בו נהרגו 29 יהודים ואזרחים ארגנטינאים. שנתיים לאחר מכן בוצע פיגוע נוסף בבואנוס איירס, במרכז הקהילה היהודית בעיר, בו נהרגו 86 בני אדם. פיגוע זה התרחש לפני 18 שנה בדיוק. לפני עשור, בשנת 2002, בוצע פיגוע באי ג'רבה שבטוניס לאחר שמשאית עמוסה בחומרי נפץ התנגשה בבית הכנסת המקומי. 21 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו. באותה השנה, התפוצצו שלושה מחבלים בבתי מלון בבעלות ישראלית במומבסה שבקניה. 13 איש נהרגו ו-80 בני אדם נפצעו.

שנה לאחר מכן, ב-2003 התפוצצו 14 מחבלים מתאבדים בקזבלנקה בכמה מוקדים: סמוך למסעדה בבעלות יהודית, בבית הקברות היהודי, במרכז הקהילה היהודית ובמלון. 33 נהרגו ועשרות נפצעו במתקפה המשולבת. כמו כן, באותה השנה התפוצצו משאיות תופת סמוך לשני בתי כנסת בעיר איסטנבול בטורקיה, כשבאותו אירוע נהרגו 27 אזרחים ומאות נפצעו. בשנת 2008 ביצע ארגון המזוהה עם אל-קאעדה פיגוע ראווה במומבאיי שבהודו שארך ארבעה ימים במהלכו נהרגו 173 בני אדם וביניהם כמה משליחי חב"ד בעיר. באמצע שנת 2009, סיכלו השירותים החשאיים באזרבייג'ן כוונה של אירן וחיזבאללה לפוצץ את שגרירות ישראל בבירה באקו ועצרו שני לבנונים המשתייכים לארגון חיזבאללה.

(עדכון ראשון: 22:08, 18.07.12)

לפניות לכתב: amir.bohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully