וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בליכוד מברכים על פרישת קדימה: "גוויה פוליטית"

פנחס וולף

17.7.2012 / 19:02

בעוד במפלגת השלטון כינו את פרישת קדימה מהממשלה "ניסיון לשחק הישרדות בכנסת", גם מהאופוזיציה התקבלו תגובות מעורבות: "המפלגה נפחה את נשמתה". לפיד בירך: "זמן לבחירות"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

הודעתו של יו"ר מפלגת קדימה, שאול מופז, על החלטתו לפרוש מהממשלה, כחודשיים בלבד לאחר הצטרפות מפלגתו אליה, גררה הערב (שלישי) תגובות מעורבות מכל קצות הקשת הפוליטית. בעוד גורמים מסוימים בירכו על עזיבתה של קדימה, בשל כישלון המשא ומתן עם הליכוד בנושא משבר הגיוס, קולות רבים התייחסו למהלך כאל "זיגזג" נוסף מצדו של מופז – שמוותר על תפקידו כשר בממשלה לטובת תפקידו הישן כיו"ר האופוזיציה.

ח"כ דני דנון (ליכוד), שהתנגד בעבר לכניסת קדימה לקואליציה, אמר בתגובה לפרישתה כי "מים ושמן לא מתחברים - הגיע הזמן לשים קץ למפלגת הטרנד חסרת הערכים וחסרת עמוד השדרה שנקראת קדימה". באשר לדבריו של מופז, אמר דנון כי "מופז החליט לשחק הישרדות בכנסת. לאחר שכבר הוכרז כגווייה פוליטית יחד עם מפלגתו, קיבל שרשרת חסינות לחודשיים ונכנס לקואליציה, בוחר מופז פעם נוספת, לנסות ולהציל את עורו על ידי פוליטיקה זולה שתפגע באזרחי ישראל - ועכשיו הוא מודח סופית".

המשנה לראש הממשלה שאול מופז בישיבת הממשלה, יולי 2012. רויטרס
"מלכתחילה לא נכנסה קדימה לממשלה בידיים נקיות", אמר אקוניס. מופז/רויטרס

"התחושה היא שלא משנה מה נציע, הייתה מראש החלטה ללכת למהלך פוליטי להארכת חייה של קדימה", אמר בראיון לערוץ 2 השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, "זה יצליח אולי לכמה שבועות, אבל הציבור בסוף יראה את האמת". לדברי ארדן, "הבוקר ראש הממשלה הגיש הצעה לפלסנר וחבורת קדימה, שהיא אפילו יותר שאפתנית ממה שקדימה הגישה לפני חודשים. ראש הממשלה ניסה להוביל לפתרון שיעשה מהפכה היסטורית ויוביל לשוויון בנטל. לצערנו, נתקלנו בפוליטיקה קטנה עם ספינים שנבעו משיקולים בסיעת קדימה, ומאנשים שמושכים בחוטים".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"מופז פרש מהממשלה בלי כל הישג"

"שלום לקדימה - ולא להתראות!", נכתב בהודעה מטעם יו"ר צוות תגובות של הליכוד, ח"כ אופיר אקוניס. לדבריו, "מלכתחילה לא נכנסה קדימה לממשלה בידיים נקיות וכל מה שהיא חיפשה בקואליציה היה עימותים ופילוגים. חבל שבמקום לגלות אחריות לאומית ולהביא יחד לחוק שוויון בנטל, העדיפה קדימה לשסות ציבור בציבור כדי לשפר עמדות במאבק ההישרדות שלה בתוך גוש השמאל".

גם באופוזיציה התייחסו לפרישת קדימה כאל מהלך שנבע ממניעים פוליטיים. יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה), אמרה כי "חבירה מבישה ועלובה מגיעה לידי סיום". לדבריה, "בחודשיים האחרונים התקיים אחד האירועים המביכים בפוליטיקה הישראלית, שבו נמחק לחלוטין עולם הערכים והאידיאולוגיות ונותרה רק פוליטיקה קטנה של הישרדות וקומבינות. גם נתניהו וגם מופז יוצאים מקרטעים מהאירועים האחרונים וכעת יש לקיים לאלתר בחירות ולאפשר לציבור לומר את דברו. מפלגת העבודה, בראשותי, ערוכה ומוכנה לבחירות ונותרה כיום האלטרנטיבה היחידה לממשלת נתניהו הכושלת".

"מופז, שליווה את זחילתו לממשלה בקול תרועה רמה ובהבטחות, מציע לפרוש ממנה בלי כל הישג, בקול ענות חלושה", אמרה היום יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ זהבה גלאון. "ישיבתה הקצרה של קדימה בממשלה היתה פרכוס שרירים אחרון של מפלגה שנפחה את נשמתה, אך יש לקוות שפרישתה תקצר את ימי הממשלה".

"נתניהו נכשל - אנחנו מוכנים לבחירות"

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, דווקא בירך על פרישת קדימה מהממשלה. "נתניהו נכשל כישלון גמור בהכרעה בנושא השוויון בנטל", אמר לפיד. "נתניהו יכול היה לבחור בפתרון הראוי של שירות שווה לכולם והשתלבות אמיתית והכרחית של כל המגזרים בשוק העבודה. כמו תמיד, לאחר זגזוגים והתפתלויות, נותר נתניהו בנקודת המוצא שלו - כניעה לעסקנים החרדים". לפיד קרא לראש הממשלה להודיע על פיזור הכנסת ועל הקדמת הבחירות באופן מידי. "אנחנו מוכנים לבחירות", אמר. "והגיע הזמן להוריד מן השלטון את הממשלה הרעה הזו".

יו"ר קדימה לשעבר, ציפי לבני, הגיבה גם היא למהלך אמרה כי שותפות פוליטית שנולדה בחטא מסתיימת, וטוב שהסתיימה. "אין יותר עלי תאנה שיכסו את הכשל הערכי של הממשלה הזאת", כתבה לבני בעמוד הפייסבוק שלה. "מעבר לעניין הנקודתי של היום, אני חושבת שהיום ברורה יותר מתמיד צדקת העקרונות בשמם פעלנו בשנים האחרונות - חזרתי והבהרתי שלציבור לא תצמח כל טובה מחבירה לקואליציית השותפים הטבעיים, שמפקירה את הציבור הנושא בנטל החברתי הכלכלי והביטחוני, קואליציה שתמנע מאיתנו כל תהליך שלום. ישראל טובה יותר מהממשלה הזו וממי שמייצג אותה, היא חייבת שינוי ואני מבטיחה לכם שהוא יקרה".

יאיר לפיד בכנס יש עתיד ברשפון. דרור עינב
"נתניהו נכשל כישלון גמור בהכרעה בנושא השוויון בנטל". לפיד/דרור עינב

בעקבות כישלון המשא ומתן בין קדימה לליכוד בנושא משבר הגיוס, מופז זימן היום את חברי סיעתו לישיבה שלא מן המניין בבית המפלגה בפתח תקווה. במהלך הישיבה, הודיע מופז לחברי הסיעה: "ראש הממשלה עומד על גיל גיוס 26 (לחרדים - פ.ו), ואני לא קיבלתי את ההצעה. הגעתי להבנה ולמציאות שאני חושב שצריך לומר לא להצעה ולפרוש". ההצעה לפרישה התקבלה בהצבעה בסיעה ברוב של 25 תומכים מול שלושה מתנגדים: חברי הכנסת יוליה שמאלוב ברקוביץ', עתניאל שנלר ואבי דיכטר.

מוקדם יותר, הודיע מופז על דחיית הצעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהוגשה הבוקר בנוגע לחוק הגיוס החדש, כניסיון אחרון לגשר על הפערים ולהציל את הקואליציה. מופז הסביר כי על פי ההצעה שנדחתה, בגילאי 18-23, במהלך ארוך טווח, יגויסו רק 50% מיעדי הגיוס לשירות צבאי, בעוד ש-50% מיעדי הגיוס בגילאי 23-26 יופנו לשירות האזרחי. "הצעת ראש הממשלה מנוגדת לפסיקת בג"ץ, אינה עומדת בעיקרון השוויון, אינה מידתית ולא עומדת במבחני האפקטיביות, כפי שהונחו בתשתית פסיקת בג"ץ ובעקרונות הוועדה לשוויון בנטל. מדובר ביעדי גיוס שאינם כוללים את כלל הכשירים לגיוס, ועל כן מדובר במכבסת מילים שמשאירה את המצב בפועל כפי שהיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully