וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הריכוזיות אושר בכנסת: "לטובת הדמוקרטיה"

פנחס וולף

16.7.2012 / 21:40

ברוב של 28 ח"כים וללא מתנגדים, אישרה המליאה בקריאה ראשונה את החוק שמטרתו לקדם את התחרותיות במשק, בגרסה מרוככת מהמקור. שטייניץ: "אין חוק שעבדו עליו ושקלו אותו יותר"

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) ברוב של 28 חברי כנסת בקריאה ראשונה את הצעת החוק הממשלתית לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות במשק. להצעת החוק לא היו מתנגדים או נמנעים. מטרת החוק היא להגביר את התחרות הענפית ולהפחית את הריכוזיות הכלל-משקית באמצעות פישוט המבנה של הקבוצות העסקיות הפועלות בישראל וביזור השליטה במשק.

"לאחר שזיהינו שיש ריכוזיות מופרזת במשק הישראלי של קבוצות כוח, החלטנו לפעול לצמצום הבעיה", אמר שר האוצר, יובל שטייניץ. "בתוך מספר שנים לא רב תהיה לנו כלכלה בריאה יותר לטובת האזרחים, לטובת הכלכלה ולטובת הדמוקרטיה הישראלית". מדובר בהצעה מרוככת לעומת זו המקורית; בין היתר, משך הזמן שיותר למכירת אחזקות צולבות הוארך לשש שנים, ועוד הוחלט שלעסק שנמצא בבעלות צולבת אסורה ימונה נאמן - ולא כונס נכסים, כפי שתוכנן בתחילה.

בהצעה ישנם שלושה מישורי פעולה. במישור הראשון, יטפלו בפירמידות השליטה. החוק מציע להקטין את גודלן של הפירמידות ולהגביל את עומקן לכדי 2-3 רמות. מישור הפעולה השני יקבע הפרדה בין אחזקה בגופים פיננסיים, כמו בנקים, חברות ביטוח, קרנות פנסיה, ובין אחזקה בגופים ריאליים כמו חברות הייטק, תעשייה ומסחר. הצעת החוק אוסרת על תאגיד ריאלי משמעותי או על השולט בו להחזיק בשיעור העולה על 10% בגוף פיננסי משמעותי ולהיפך. החקיקה מגבילה מגבלות על כהונת דירקטורים בין חברות פיננסיות לחברות ריאליות. המישור השלישי ימנע פגיעה בתחרות והפחתת הריכוזיות על ידי הקנייה לרגולטורים לשקול שיקולים של ריכוזיות ותחרותיות.

לדברי שר האוצר, הצעת החוק משנה את מבנה הכלכלה והמשק. "בתהליך של מספר שנים תהיה לכך השפעה על יוקר המחיה והמחירים בישראל. כשגופים צוברים כוח יש לכך השפעה שלילית על הדמוקרטיה", אמר שטייניץ. "תהליך מכירת החברות יתפרס על שש שנים במקום ארבע שנים, כפי שהמליצה ועדת הריכוזיות. אנחנו עושים את המהלך בתקופה של משבר עולמי ענק. אנחנו מחייבים מכירה של חברות בסכומים של עשרות מיליארדי שקלים. כדי שהתהליך יהיה שקול ומאוזן, החלטנו לפרוס אותו על שש שנים".

שטייניץ ביקש מהכנסת לא להיכנע ללחצים, הן מצד בעלי ההון והחברות הגדולות והן מצד הלכי רוח פופוליסטיים כגון המחאה החברתית, שידרשו הקצנה של החוק. "אין חוק בכנסת הנוכחית שעבדו עליו ושקלו אותו יותר", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully