וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החרדים על דו"ח פלסנר: "גיבוב של רוע ורשעות"

פנחס וולף

4.7.2012 / 11:39

במפלגת יהדות התורה מתחו ביקורת חריפה על ועדת פלסנר. "המסקנות הן הוכחה שהמטרה היתה נעולה מראש - לחסל את תקציב הישיבות ולא מציאת דרך לשוויון בנטל", אמר ח"כ אייכלר

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

חברי הכנסת של יהדות התורה הביעו היום (רביעי) זעם בעקבות פרסום מסקנות ועדת פלסנר שגיבשה מתווה לגיוס חרדים לצה"ל ולשירות האזרחי בעקבות ביטול חוק טל. "לא היה גיבוב של רוע ורשעות כמו הדו"ח הזה", אמר חבר הכנסת משה גפני. "עמדתו האישית של פלסנר הייתה מוכרת לנו ומסקנותיו היו ידועות מראש. בשם השוויון היה ראוי להפחית מהתקציב של שבעה מיליארד ש"ח להשכלה הגבוהה בגין סטודנטים שלא ישרתו ולהטיל עליהם סנקציות אישיות".

עיקרי ההמלצות כוללים עד 1,500 פטורים בשנה, חובת גיוס עד גיל 22-23, קנס התחלתי של 7,500 למשתמטים שיגדל במאה שקלים על כל יום נוסף של השתמטות, שלילת הטבות בתחומי הארנונה והדיור, ביטול מלגת "כולל" בגובה של 850 שקלים לחודש, "מקלות וגזרים" גם לישיבות, פתיחת מסלולי גיוס נוספים לחרדים וביטול השירות המקוצר שהיה נהוג עד כה, וכן פתיחת ישיבות הסדר לחרדים.

חברו לסיעה, ח"כ ישראל אייכלר, אמר כי מסקנות הוועדה הן "הוכחה שהמטרה היתה נעולה מראש - לחסל את תקציב הישיבות ולא מציאת דרך לשוויון בנטל. הדרך היחידה לחסל את המלחמה נגד החרדים, הוא ביטול הדרגתי של גיוס החובה לצבא ותגמול החיילים בשכר הוגן בכל הדרגות. מי שאינו רוצה בהפיכת ישראל ללבנון וסוריה, חייב לשחרר את כל האזרחים מגיוס חובה. כמו במשטרה ובמערכת הרפואה, כך גם בצבא, לא ייחסרו מתנדבים בשכר, כולל חרדים, שישמחו לקבל שכר הגון וגם הצבא ישתחרר מחיילים מיותרים שאינם מתאימים לצבא והצבא אינו זקוק להם. כל דרך אחרת תביא לאיבה ומדנים שכולם יפסידו מכך. אף אחד לא ינצח במלחמה הזאת".

חבר הכנסת יוחנן פלסנר בוועדת פלסנר מציגה את מסקנותיה, יולי 2012. עומר מירון
פלסנר מציג את מסקנות הוועדה/עומר מירון

במקביל, תקפו בקואליציה את הוועדה. סגנית השר במשרד ראש הממשלה, גילה גמליאל טענה כי הוועדה נכשלה בהבנת תפקידה. "הוועדה לא זיהתה את הצורך והציפיות של הציבור הרחב להובלת תהליך של שינוי אמיתי וכולל. ראש הממשלה פעל בדרך אחראית וגילה מנהיגות כאשר עצר את פעילות הוועדה שהייתה אמורה לבנות חברה שוויונית עם חובות וזכויות זהות לחילונים, חרדים, נשים וערבים אבל לא השכילה לגבש הסכמות מבלי ליצור קרע עמוק בחברה הישראלית ולכן אסור לאמץ דוח שכזה".

גמליאל ציינה כי היא סומכת על ראש הממשלה שיגבש המלצות מקובלות ומוסכמות, יחד עם ראשי המפלגות השותפות לקואליציה. תוגש חלופה אחרת שתבטא חלוקה שוויונית בנטל שתהייה מעשית הניתנת ליישום הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך ותביא לאיזון בחברה על-ידי הפחתת הנטל שנופל כיום רק על חלק מצעירי המדינה".

השר אריאל אטיאס מש"ס כתב בדף הפייסבוק שלו, כי "היומרה של ח"כ פלסנר להבין תהליכים מורכבים בתוך הציבור החרדי הובילה אותו למסקנה קיצונית שמשמעותה סגירת 80% מהמוסדות התורניים בתוך ארבע שנים". לדבריו, "בתוך ארבע שנים לא משנים תהליכים שנמשכים 60 שנה, אחרי זה פלסנר עוד רוצה לקרוא לדו"ח שלו מאוזן". "אני מבין שחלק מהציבור הישראלי לא מבין את לומדי התורה", המשיך, "אבל אנחנו מאמינים באמונה שלמה שלימוד התורה חשוב לעם היהודי ומבדל ומייחד אותנו מאומות העולם. אני משוכנע שאם נשנה את החלקים הקיצוניים בדו"ח, ואם רוצים להגיע לפיתרון מתוך הבנה שלשינוי הנדרש מחוייבת הסכמה רחבה, ניתן להגיע אליו בהליך מדורג כך שבסוף יהיה חוק שישנה את המצב באופן משמעותי מחוק טל המקורי".

גם באופוזיציה תקפו את הדו"ח ואת קדימה, כאשר יו‎"‎ר מרצ, ח‎"‎כ זהבה גלאון טענה כי"זוהי שירת הברבור של קדימה. דו"ח הסרק של פלסנר ומופז נועד להכשיר את המשך ישיבת הבטלה של קדימה בקואליציית נתניהו. במקום להציע חוק שירות ממלכתי שוויוני - אזרחי או צבאי, מסקנות הדו‎"‎ח נועדו לטהר את שרץ האפליה. מופז כבר התגלה כנמר של נייר, והוא מייצר משברי שווא ואיומים על עזיבת הקואליציה, וכך הוא מנשים את קדימה, שכבר מזמן מתה מוות קליני‎"‎.

חבר הכנסת מיכאל בן ארי יוצא מתוך הצגת מסקנותיה של ועדת פלסנר, יולי 2012. עומר מירון
ח"כ בן ארי מוצא מהאולם בכנסת/עומר מירון

ח"כ איתן כבל (העבודה) אמר כי "למרות העבודה הטובה של ח"כ פלסנר מדובר בתיאטרון האבסורד. ועדה שראש הממשלה כבר קבר שולחת יד מקברה כדי להגיש מסקנות שאיש בממשלה אינו מתכוון ליישם. נתניהו פיתח את שיטת הקמת הוועדות לצורך מסמוס החלטות לדרגת אמנות. בשביל הציבור שיוצא לעבוד, מתגייס ומשלם מיסים זו פשרה אחת יותר מדי ואסור לנו להשלים איתה בשום אופן".

ח"כ יצחק הרצוג (העבודה) מתח ביקורת עלר אש הממשלה ואמר כי "על אף שחלק מן המסקנות טובות לדעתי, אין שום סיכוי שייושמו כיוון שלנתניהו אין את המנהיגות הדרושה וכיוון שכל השותפות הקואליציוניות שלו, נכנסו למערכת הבחירו‎ת. הקואליציה הזאת הגיעה לסוף דרכה".

ח"כ בן ארי, שהוצא מהאולם בעת הצגת המסקנות בעקבות קריאות ביניים, אמר כי הוציאו אותו ממסיבת העיתונאים, כי מדובר "בוועדה גזענית ששכחה שגם הערבים צריכים לשאת בנטל. כל מי שאין לו תשובות נוהג בכוחנות".

עוד בנושא
ההמלצות: 1,500 פטורים לחרדים בלבד, סנקציות למשתמטים
מאהל הפרייארים: "דו"ח פלסנר רחוק מאוד ממושלם"
נתניהו הודיע למופז: ועדת פלסנר לשוויון בנטל התפרקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully