וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש הממשלה לשעבר יצחק שמיר הלך לעולמו

טל שלו

1.7.2012 / 0:01

ראש הממשלה השביעי של ישראל נפטר בגיל 96. שמיר כיהן כראש הממשלה במשך כשש שנים משנת 1983. בנוסף היה יושב ראש הכנסת, ראש האופוזיציה, מפקד הלח"י ומילא תפקידים במוסד

לשכת העיתונות הממשלתית

(צילום: רויטרס ולשכת העיתונות הממשלתית, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ראש הממשלה השביעי של ישראל, יצחק שמיר, הלך אמש (שבת) לעולמו. בן 96 היה במותו. שמיר כיהן כראש הממשלה במשך כשש שנים לסירוגין, החל משנת 1983. הלוויתו תחל ברחבת הכנסת ביום שני הקרוב. יו"ר הכנסת ראובן ריבלין הודיע כי הציבור יוכל לעבור על פני ארונו. לאחר מכן, ייצא מסע ההלוויה לחלקת גדולי האומה בהר הרצל.

יצחק שמיר ,יוני 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
"הוביל את מדינת ישראל תוך נאמנות עמוקה לעם ולארץ". שמיר בכנסת/לשכת העיתונות הממשלתית

צמרת המדינה ספדה לשמיר עם היוודע דבר מותו. "יצחק שמיר שייך לדור הנפילים שהקימו את מדינת ישראל ונלחמו על חירותו של העם היהודי בארצו", מסר ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "שמיר הוביל את מדינת ישראל תוך נאמנות עמוקה לעם ולארץ".

"אם אני מתבונן על כל ראשי הממשלה - שמיר הוא אחרון האריות", אמר שר האנרגיה והמים, עוזי לנדאו, בשיחה עם וואלה! חדשות. "מדובר באיש שהיה בו שילוב נדיר של אידיאולוגיה ופרגמטיזם. העקרונות שלו היו ידועים וביצועם תמיד לווה על ידי שיקול יחיד - מה חשוב לעם ישראל ולמדינת ישראל". לדברי לנדאו, שפעל לצדו של שמיר בתנועת החירות עוד באמצע שנות ה-70 ואף הוזמן על ידו להשתתף בוועידת מדריד, "הוא ידע לעמוד על האינטרסים שלנו, חרף לחצים מבית ומחוץ".

יצחק שמיר. GettyImages
בן 97 במותו. שמיר/GettyImages

שמיר נולד ב-15 באוקטובר 1915 בבלארוס. ב-1935 עלה לישראל במסגרת תנועת בית"ר. את דרכו הפוליטית החל כאחד ממפקדי הלח"י, ושימש בתפקידים בכירים במוסד, במקביל להיותו איש עסקים. ב-1973 נבחר לכנסת מטעם הליכוד, ובשנים הבאות שימש בתפקידים בכירים בפוליטיקה הישראלית – בהם יו"ר הכנסת ושר החוץ.

שנתיים לאחר עלייתו לארץ, שמיר הצטרף לשורות האצ"ל, אולם זמן קצר לאחר מכן הוא פרש מהארגון והיה בין מקימי ארגון לח"י בהנהגת אברהם (יאיר) שטרן. לח"י נחשב כארגון המחתרת הקיצוני ביותר וכתוצאה מכך הוחרם על ידי ראשי היישוב ונרדף על ידי הבריטים. במסגרת פעילותו בלח"י, נאסר שמיר ונכלא במחנה מעצר במזרע ליד עכו. כעבור תשעה חודשים הוא ברח מהמחנה וסייע בשיקום הלח"י, לאחר רצח אברהם שטרן.

ב-1946 נעצר שמיר בשנית על ידי הבריטים והוגלה לאריתריאה שבאפריקה. הוא שהה במעצר במדינה האפריקאית במשך שנה וחצי, אז ברח מאריתריאה ושב לארץ מספר ימים לאחר הקמת המדינה. שמיר שב ארצה ובשנת 1955 נקלט יחד עם כמה מחבריו ללח"י במוסד, לבקשת איסר הראל. הוא שימש בתפקידים בכירים במוסד עד 1965. ארבע שנים לאחר מכן, חזר שמיר לפוליטיקה והצטרף למפלגת חירות בהנהגת מנחם בגין. שמיר שימש במפלגה במספר תפקידים בכירים עד שנבחר לחבר כנסת מטעמה ב-1973.

יצחק שמיר וג'ורג' בוש האב בוועידת מדריד, 1991. סער יעקב, לשכת העיתונות הממשלתית
שמיר עם הנשיא ג'ורג' בוש בוועידת השלום במדריד בשנת 1991/לשכת העיתונות הממשלתית, סער יעקב

ב-1977 נבחר שמיר לתפקיד יו"ר הכנסת וכיהן בתפקיד זה בעת ביקורו של נשיא מצרים אנואר סאדאת בישראל. שלוש שנים לאחר מכן שמיר מונה לשר חוץ בממשלתו של מנחם בגין, לאחר התפטרותו של משה דיין.

באוגוסט 1983 הודיע ראש הממשלה מנחם בגין במפתיע כי הוא פורש מתפקידו, ונשיא המדינה חיים הרצוג הטיל את הקמת הממשלה החדשה על שמיר. כך, באוקטובר באותה שנה, מונה שמיר לראש הממשלה. בתפקיד זה הוא נשאר לסירוגין במשך שש שנים.

לאחר בחירות 1984 הסכימו המערך והליכוד על הקמת ממשלת אחדות בראשותו של שמעון פרס. על פי הסכם הרוטציה בין המפלגות, שימש שמיר בשנתיים הראשונות לממשלה כשר החוץ וכממלא מקום ראש הממשלה, והחל מ-1986 כראש הממשלה. בתקופה זו, שמיר פעל לבלימת ניסיונות ההתקדמות המדינית של פרס, שמונה לשר החוץ.

נשיא מצרים אנואר סעדאת לוחץ את ידו של אריאל שרון באופירה, במרכז, יצחק שמיר – 1981. GettyImages
שמיר ואריאל שרון עם סאדאת ב-1981/GettyImages

ההתדרדרות הביטחונית ההדרגתית בשטחים הגיעו לנקודת פיצוץ ב-1987, אז החלו התפרעויות המוניות בשטחים, ולאחר זמן קצר פרצה האינתיפאדה הראשונה. שמיר החליט על מדיניות של "יד קשה" כנגד המתפרעים, אך לא הצליח להביא לסיומה של ההתקוממות.

לאחר בחירות 1988 התהפכו היוצרות והוקמה ממשלת אחדות בראשותו של שמיר, כאשר שמעון פרס מונה לשר האוצר, וממלא מקום ראש הממשלה. במרץ 1990 הפיל פרס את הממשלה בהצבעת אי אמון, אך נכשל בהרכבת הממשלה, ולאחר שלושה חודשים הצליח שמיר להרכיב ממשלה צרה עם המפלגות הדתיות. במסגרת תפקידו כראש ממשלה, שמיר יזם ב-1991 את "מבצע שלמה" שחילץ ביום אחד 14,000 יהודים מאתיופיה והביאם לישראל.

בשל אמונתו ברעיון ארץ ישראל השלמה, נמנע שמיר מהצבעה על הסכמי קמפ דיוויד, ומהצבעה על אישור הסכם השלום עם מצרים ב-1979. עם זאת, הוא השתתף בוועידת השלום במדריד, שנתפסה בעיני רבים כמסוכנת לשלמות הארץ, אף שהיה ממתנגדיה העיקריים.

בבחירות לכנסת השלוש עשרה ב-1992 הפסידה מפלגתו של שמיר בבחירות, ובכך תמה תקופת כהונתו כראש ממשלה. ב-2001 קיבל שמיר את פרס ישראל על מפעל חייו ותרומתו למדינה. רעייתו של יצחק שמיר, שולמית, הלכה לעולמה בשנה שעברה ובמהלך חייה הייתה פעילה בשורה של עמותות ארגוני התנדבות שונים. בין השאר עבדה עם משפחות שכולות ובעלי פיגור שכלי ואף פעלה להקמתה "המועצה הציבורית למען הזקן". יאיר שמיר בנו, שימש עד לפני שנה כיו"ר התעשיה האווירית ולאחרונה דווח כי הוא שוקל להצטרף לחיים הפוליטיים ולחבור דווקא לסיעת ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן. שמיר הותיר אחריו חמישה ילדים.

הרמטכ"ל אהוד ברק, דוד לוי, יצחק שמיר, משה קצב, אריאל שרון בנמל התעופה בזמן מבצע שלמה, מאי 1991. צביקה ישראלי, לשכת העיתונות הממשלתית
נמנע מהצבעה על הסכמי קמפ דיוויד/לשכת העיתונות הממשלתית, צביקה ישראלי
  • עוד באותו נושא:
  • יצחק שמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully