וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא מצרים מוחמד מורסי הושבע לתפקידו בטקס צנוע

שבוע אחרי שהוכרז סופית כמנצח בבחירות, נציג "האחים המוסלמים" בא לבית הדין החוקתי ונשבע אמונים לאומה המצרית: "הדמוקרטיה המצרית חוזה בנשיא הראשון שנבחר בצורה חופשית"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

נשיא מצרים הנבחר, ד"ר מוחמד מורסי, הושבע בצהריים (שבת) לתפקידו בבית הדין לחוקה בקהיר, בטקס פרטי, שנערך באיחור של שעה. מורסי נשבע אמונים לאומה המצרית, באירוע שהוכתר ביומון המצרי "גומהוריה", שעד לשנה שעברה שימש שופר לנשיא המודח חוסני מובארק, באירוע ש"מסמל לידה של אומה אזרחית".

חברי המועצה שהשביעו אותו אמרו כי מדובר ב"יום נהדר לאומה". לדברי השופט שהשביע אותו, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית במצרים, פרוק סולטאן, "הדמוקרטיה המצרית חוזה היום בנשיא הראשון שנבחר בצורה חופשית".

מורסי נשבע אמונים לאללה ולדגל המצרי, ואמר כי יכבד את החוק ואת העם המצרי ואת עצמאותם של כל האזרחים במדינה. "אני מכבד את מערכת המשפט ואת הרשות המחוקקת, ואעשה כמיטב יכולתי להגן על עצמאותן". בנאומו, הבטיח מורסי לקיים "אומה חופשית", שתהיה אזרחית ומודרנית. ולדבריו, הוא שואף ל"מחר טוב יותר" עבור בני העם ולכונן בה רפובליקה חדשה. "היום, המצרים הניחו את התשתית לייסודם של חיים חדשים, המאופיינים בחופש, בדמוקרטיה אמיתית וביציבות", אמר מורסי. בסיום הטקס, יצא מורסי בשיירה מאובטחת מבית הדין, ולקראת הערב הוא צפוי לשאת נאום באוניברסיטה בקהיר.

מורסי, זכה ב-51.73% מהקולות, לעומת 48.27% בהם זכה ראש הממשלה בתקופת חוסני מובארק, אחמד שפיק. הנשיא הנבחר הוא המנהיג האזרחי הראשון של המדינה מאז ההפיכה שבה הודח הנשיא מובארק, לפני כ-500 ימים שבמהלכם לא היה למצרים נשיא.

מורסי בתחריר: הממשלה והצבא לא חזקים יותר מהעם

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, נואם בכיכר תחריר בקהיר. 29 ביוני 2012. רויטרס
מורסי אתמול בקהיר/רויטרס

עד אתמול, המשיכו להתפרסם דיווחים מפי גורמים שונים במצרים, שטענו כי מורסי מסרב להישבע אמונים בבית הדין לחוקה. הבית התחתון של בית המחוקקים פוזר בהוראת המועצה הצבאית, ומורסי אמר כי הוא יהיה מוכן להישבע רק מול הפרלמנט, מחאה על סירובם של אנשי הצבא לוותר על אחיזתם בשלטון. לבסוף נשבע בבית הדין, סימן שאפשר לפרשו ככניעה לצבא או כפשרה עמו.

בתחריר, מורסי הבטיח אומה אזרחית, ואף מילה על ישראל

ואמנם, אכן נראה שהצבא ממשיך לקבוע את העובדות בשטח. הנשיא נכנס היום לתפקידו ללא חוקה המגדירה את סמכויותיו, וכשלא נראה לעין תאריך לקיום בחירות חדשות לפרלמנט. עם זאת, בכיר במועצה הצבאית, כבר הזדרז להודיע כי ראש המועצה הצבאית, מוחמד חוסיין טנטאווי, שהנהיג את מצרים מאז הדחת מובארק, יכהן כשר ההגנה בממשלתו של מורסי. לפי שעה, טנטאווי עצמו לא הגיב לדברים, וגם הנשיא מורסי לא נתן לכך אישור רשמי.

אמש נאם מורסי בכיכר תחריר מול רבבות מתומכיו, בעצרת שאורגנה על ידי תנועת האחים המוסלמים תחת הכותרת "העברת השלטון". מוקף במאבטחים, הנשיא הנבחר הדגיש את היותו משרת העם ולא מורם ממנו, ואמר כי ברצונו להיות "הנשיא של כולם".

בנאומו, לא הזכיר ישירות את ישראל, וניסה להרגיע במעט את החששות שהתעוררו בארצות המערב. הוא הדגיש כי שלטונו יהיה אזרחי, ובכך כיוון גם לציבור הקופטי, שחושש מעליית האיסלמים הקיצונים, והבהיר כי דלתות לשכתו יהיו פתוחות לכל אזרח מצרי.

ברמז ברור למועצה הצבאית, אמר מורסי כי בני העם המצרי הם מקור הכוח והבטיח להמונים כי "אף אחד, אף סמכות ואף מוסד לא יהיה מעל רצונכם, ואתם היחידים בעלי הסמכות להחליט למנות ולפטר". לדבריו, "אין כוח לא מעל הכוח הזה, אף כוח לא מעליכם".

יריבו של מורסי - אחמד שפיק - כבר עזב את מצרים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully