וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למשבר קואליציוני? נתניהו ומופז חלוקים בסוגיית הגיוס

פנחס וולף

29.6.2012 / 14:48

ראש הממשלה תומך בסנקציות על ישיבות שתלמידיהן לא יתגייסו, אך מתנגד לענישה אישית של המתחמקים מגיוס - בה תומך מופז. הצלע השלישית, ברק, תומך בענישה אך במסגרת הסכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומשנהו, שאול מופז, נפגשו היום (שישי) לדון בנושא הסנקציות האישיות שיוטלו על צעירים חרדים שיתחמקו מגיוס לצה"ל. לוואלה! חדשות נודע כי לא הושגה כל פריצת דרך בשיחות, בהן מופז עמד על כך שהמלצות ועדת פלסנר יכללו אחריות אישית כלפי המיועדים לגיוס מהציבור החרדי, ולא רק סנקציות נגד הישיבות בדמות פגיעה בתקציביהן.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר קדימה שאול מופז  בהצעה חשאית למחליף מבקר המדינה בכנסת , מאי 2012. עומר מירון
בדרך למשבר? מופז ונתניהו/עומר מירון

בסביבת מופז אמרו לאחר הפגישה כי "ההתרשמות היא שאנחנו בדרך למשבר קואליציוני. זאת לא התעקשות לשם התעקשות, אם לא יהיו סנקציות - עתיד החוק יהיה כמו חוק טל". לדברי מקורבי מופז, "המדדים להצלחת החוק הן הגדלת ההשתתפות בנטל ומבחן הביצוע של מסקנות הוועדה. אנחנו עושים הכל כדי שההמלצות ילוו בסנקציות אישיות".

בסביבתו של יו"ר קדימה אף העריכו כי המלצות ועדת פלסנר יוגשו בשבוע הקרוב, ביום רביעי או חמישי, וכי ההכרעה תיפול במשולש נתניהו-מופז-ברק.

"סוגיית שירותם של ערביי ישראל צריכה גם היא להיפתר"

בתוך כך, הציג שר הביטחון את מתווה השירות שהוא רואה לנכון, בפני ועדת פלסנר. להבדיל ממופז, טוען ברק כי "השיח מול החברה החרדית ונציגיה צריך להימנע מדורסנות וכוחנות. עליו להיות מבוסס על גישה בוגרת, סמכותית ואחראית החותרת לפיתרון מוסכם ככל הניתן. השירות הוא חובה והחובה היא אישית – של המיועד לגיוס ולא של המוסד בו הוא לומד או שוהה".

בניגוד למופז, התומך בסנקציות הן כלפי הישיבות והן כלפי המיועדים לגיוס שיתחמקו ממנו, ברק אינו מתנגד אמנם לענישת האברכים, אך הדגיש: "אין כוונה ליצור מצב שבו ההימנעות מחובת השירות תמלא את בתי הכלא באזרחים הנתפסים על ידי המשטרה הצבאית בבתיהם ובחוצות הערים. ההסדר החדש צריך לפיכך להגדיר זכויות והטבות אישיות למשרתים, באופן שיעניק להם יתרון מהותי על פני אלה הנמנעים משירות אזרחי או לאומי. ראוי שמכסת הפטור תעמוד על כ-10% מכלל בני הישיבות החרדים בגין היותם 'עילויים בתורה'. גם כך מדובר על היקפי פטור הגבוהים בהרבה מאלה שהותוו בהסכמים עם קום המדינה".

על פי מתווה ברק, מחצית מהחרדים יתחלקו כך לשלושה חלקים: שליש ישרתו בגדודים הדומים לנח"ל החרדי, שליש בשירות "שח"ר" ושליש יתגייסו למשטרה, לשב"ס ולמכבי האש; החצי השני יגויס לשירות אזרחי. "סוגיית שירותם של ערביי ישראל צריכה אף היא לעמוד על המדוכה ולקבל את פיתרונה", אמר ברק. "בשלב זה אין פסיקת בג"ץ בנושא שירות ערבים. הדבר מאפשר להימנע מפיתרונות דחק מאולתרים ולהעמיק בצורה רצינית בסוגיה, על כלל מרכיביה הלאומיים, החברתיים, האתניים והמשפחתיים", הדגיש שר הביטחון.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
בחור ישיבה בירושלים חולף סמוך ללשכת הגיוס בירושלים, פברואר 2012. רויטרס
"מכסת הפטור תעמוד על 10%, וגם זה יותר ממה שהוסכם בקום המדינה". אברך מחוץ ללשכת הגיוס/רויטרס

בנוגע לאורך השירות, ציין ברק כי "צרכי צה"ל בשלב זה מקשים מאוד על קיצור השירות. עם זאת, קיים היגיון כלכלי וחברתי בבחינת קיצור שירות החובה בחלק ממסלולי השירות והותרה על כנו של משך השירות המלא ביחידות קרביות וביחידות בהן למשך ההכשרה ולניסיון המצטבר קיים משקל איכותי מכריע. מבחינת צה"ל מדובר בקושי לא פשוט המחייב התאמות ופתרונות שונים, אך התועלת הכלכלית-לאומית הנגזרת מכך היא משמעותית בהתאמה למהלך שכזה".

מדברי ברק עולה, כי ייבחן יישום מדורג של קיצור השירות, וכן יקומו "מסלולי תגמול דיפרנציאליים שיתגמלו בגמול יתר את אלה המשרתים יותר. מסלולים אלה גם יבטאו את הוקרת המדינה כלפיהם וגם יקיימו הוגנות כלכלית שתפצה אותם על הזמן הנוסף שבו הם מנועים עדיין מלפתח קריירה אישית".

עוד בנושא
מנסה לגשר על הפערים: נתניהו דן עם מופז בסוגיית הגיוס
גורמים בוועדת פלסנר: "ליברמן בכלל לא רלוונטי"
נתניהו במסר לפלסנר: "תומך בשירות מלא לערבים ולחרדים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully