וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישי לאזרחי חוף השנהב: "יש לכם שבועיים לעזוב"

טל שלו ופנחס וולף

28.6.2012 / 12:52

שר הפנים הנחה את רשות ההגירה והאוכלוסין להתחיל בהליך החזרת אזרחי חוף השנהב למולדתם. העוזבים מרצון יזכו למענק של 500 דולר. "שלב חשוב בהחזרת תחושת הביטחון לשכונות"

שר הפנים, אלי ישי, הנחה היום (חמישי) את רשות ההגירה והאוכלוסין להתחיל בתהליך החזרת תושבי חוף השנהב למולדתם, זאת בהמשך לעזיבתם של כ-280 אזרחי דרום סודן החל מהשבוע שעבר. הדבר מתאפשר לאחר שבתחילת השבוע דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את עתירתם של אזרחי חוף השנהב למניעת גירושם, ונראה כי משרד הפנים יחל בימים הקרובים בתהליך החזרתם לארצם.

"יש לכם שבועיים לצאת מהמדינה", נמסר בהודעה מלשכתו של שר הפנים שהופנתה לאזרחי חוף השנהב. "מי שיעזוב בתקופה זו יזכה למענק. מי שלא, יורחק". על פי הנחייתו של השר, מבוגר שייצא מרצון יהיה זכאי למענק יציאה מהמדינה בסך 500 דולרים, בעוד ילד שיעזוב יקבל מענק של 100 דולרים. בהודעת הלשכה נמסר כי הזכאות למענק תהיה תקפה עד ה-16 ביולי. "מסתננים שלא יצאו עד לפרק זמן זה, יופעלו נגדם הליכי אכיפה ומאסר, ותישלל זכאותם למענק", נכתב. "מדובר בשלב חשוב להחזרת המסתננים למולדתם מצד אחד, ולהחזרת תחושת הביטחון של תושבי השכונות מן העבר השני".

בישראל שוהים בין 1,500 ל-2,000 פליטים מחוף השנהב

כאמור, ביום ראשון דחה בית המשפט המחוזי בירושלים את העתירה שהגישו אזרחי חוף השנהב, השוהים בארץ, להשבת ההגנה הקבוצתית שתמנע את גירושם. 414 אזרחי חוף השנהב שהיו מאוגדים בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד תומר ורשה, הגיעו לארץ כפליטים וביקשו להאריך את אשרות השהייה בארץ משום שלטענתם מדינתם מצויה עדיין במלחמת אזרחים וחזרתם תסכן אותם.

שופט בית המשפט המחוזי, דוד מינץ, ציין בפסק הדין כי טענת העותרים היא טענה כללית בדבר חוסר סבירות, בעוד תחתיה חוסים עותרים רבים בעלי נסיבות שונות. השופט אמר עוד כי העותרים ידעו כי פעולות להרחקתם מישראל לא יבוצעו באופן זמני בלבד. "לפיכך, עם השתפרות המצב במדינתם עוד באפריל 2011, היה עליהם לדעת כי מדיניות זו עשויה להשתנות בכל רגע נתון", קבע.

בישראל ישנם בין 1,500 ל-2,000 פליטים מחוף השנהב, שזכו עד השנה להגנה קבוצתית, מתוקף הגדרת מדינתם כאזור סכסוך. עם זאת, עם תום מלחמת האזרחים, החלו סוכנויות האו"ם לתאם חזרה מרצון של מיליוני הפליטים למדינה, שהייתה אחת המשגשגות באפריקה עד סוף שנות ה-90. בחודשים האחרונים מקיימים אנשי משרד החוץ קשר שוטף עם שלטונות חוף השנהב, לצורך החזרתם של אזרחי המדינה שהגיעו לישראל, לאחר שמלחמת האזרחים בה הסתיימה וחוות הדעת של המשרד קבעה כי לא נשקפת סכנה לביטחון האזרחים במדינה.

בשבועות האחרונים, על רקע התגברות הלחץ הציבורי בעניין השוהים הבלתי חוקיים, הורה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להאיץ את גירוש אזרחי מחוף השנהב, כמו גם אזרחי מדינות אחרות עמן ישראל מחזיקה בקשרים דיפלומטיים, ואין מגבלות מדיניות על החזרה בעקבות סכסוכים פנימיים או אלימות, כמו דרום סודן, גאנה ואתיופיה. במסגרת זאת, הורה שר הפנים על מבצע "חוזרים הביתה" להחזרה מרצון של פליטים מהמדינות הללו, ובשבועיים האחרונים נחתו שני מטוסים עם מאות שוהים בלתי חוקיים מדרום סודן בג'ובה, בירת מדינתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully