וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם בשריפות אתמול: מערכת הקשר של הכבאים קרסה

27.6.2012 / 19:30

שבוע לאחר דו"ח המבקר שהציג לקויים בשירותי הכיבוי, מצביעה בדיקת וואלה! על שיפור בתיאום עם השירות המטאורולוגי ובמרכז השליטה, אך מערכת הקשר היא עדיין נקודת התורפה

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, טל אנגלנדר, קובי אליהו, דרור פיקלני, קריינות: אביב אברמוביץ, עריכה: טל רזניק)

בחורשות המפויחות סמוך למוצא עילית ומעלה החמישה עדיין מנסים החוקרים להבין מה גרם לשריפות הענק שהשתוללו אתמול (שלישי) באזור. עם זאת, כבר עכשיו ברור שדו"ח מבקר המדינה על אסון הכרמל שפורסם בשבוע שעבר ומסקנותיו החריפות עמדו לנגד עיניהם של הכבאים בזמן כיבוי השריפות, ואולי סייעו בסיום יעיל ומהיר של האירועים, הפעם תוך הימנעות מאסון. בדיקת וואלה! חדשות מעלה בעייתיות במערכת הקשר, אך שיפור בכל הנוגע לתיאום עם השירות המטואורלוגי ולפעולת מרכזי השליטה.

שריפה בצומת מוצא בירושלים , יוני 2012. דרור עינב
מטוס הכיבוי אתמול בשריפה/דרור עינב

אז מהן המסקנות של הדו"ח אותם יישמו הכבאים בשריפות של אתמול? ראשית, מה שטרם שופר הוא נושא התקשורת הפנימית במצבי חירום. למרות שהמבקר מצביע על בעייה במערכת הקשר בין הכבאים, מסתמן שבנושא הזה לא חל כל שינוי. שירותי כבאות והצלה משתמשים במערכת מכשירי קשר מיושנת של חברת מוטורולה. מערכות קשר אלו לא עומדות בעומס בזמן אירוע גדול. המערכות עובדות על תדר אחד בכל נקודת זמן, וכך כשכבאי מבקש להעביר מסר הוא אינו יכול לעשות זאת בזמן שמישהו אחר מדבר.

בעבר בוצעו מספר ניסיונות לשדרג את מערכת הקשר, בין היתר שדרוג למערכת ניצן שנמצאת בשימוש הצבא והמשטרה, אך אלו לא צלחו. בעיה נוספת של מערכת הקשר היא במערכת האישית של הכבאים. כל כבאי שיוצא לאירוע מצוייד במכשיר קשר שבעזרתו הוא יכול לקבל סיוע או להכווין את חבריו. התדר שמכשירים אלו שולחים חלש מידי, ובדרך כלל לא נקלט למעט ברכבי הסער החדשים.

אחד הכבאים שלקח חלק בפעולות הכיבוי בשריפה במוצא סיפר לוואלה! חדשות: "מצאתי את עצמי כשאני לבדי בתוך ואדי ומולי להבות בגובה 15 מטר. כשיש מולך מטען אש כזה חזק הוא משחרר אנרגיה אלקטרו-סטטית שמחלישה עוד יותר את התדרים. במשך חצי שעה ניסיתי לעלות בקשר, לקבל סיוע ולהכווין כוחות ולא הצלחתי. לא ידעתי מי מקבל אותי ולא קיבלתי תשובה חזרה. לפעמים אנו צחוקים שמה שאנו לא מצליחים לעשות בזמן חירום, נהג מונית עם הקשר הבסיסי שלי מצליח. צריך לבנות כאן מוצר מהתחלה, מערכת קשר איכותית שתענה על הצרכים שלנו בזמן חירום".

שריפה בצומת מוצא בירושלים , יוני 2012. דרור עינב
בעבר בוצעו מספר ניסיונות לשדרג את מערכת הקשר/דרור עינב

נקודה נוספת שציין המבקר בנוגע למערך הכבאות הייתה ההתעלמות מהודעות השירות המטאורולוגי והצבת צוותי כוננות בהתאם. "הודעות השירות המטאורולוגי על סכנת שריפות נשלחו לארבעה גורמים במערך הכבאות, אולם איש מהם לא נדרש להביא הודעות אלה לידיעת רשויות הכבאות", נכתב בדו"ח. בכבאות ירושלים מקבלים בכל בוקר חיזוי של השירות המטאורולוגי, הכולל תחזית של פרמטרים כגון יובש, טמפרטורה ומשטר רוחות.

בשיאו של האירוע פעלו 42 צוותי כיבוי

בימים של מזג אוויר קיצוני נוהג מפקד כוחות הכיבוי בעיר, שמוליק פרידמן, להוציא כמחצית מכוח האדם לסיורים באזורים בעיתיים על מנת לקצר טווחים במקרה של שריפה, לצד תגבור של 10% ממצבת כוח האדם. כיצד בא הדבר לידי ביטוי אתמול?

ב-13:00 התקבל דיווח ראשון על שריפה במוצא. זמן קצר לפני כן התקבל דיווח על תחילתה של השריפה סמוך למעלה החמישה, אליה הוזנקו תחילה ארבעה צוותים של כבאות בית שמש ולאחר מכן עוד שלושה.

ב-13:05 כבר הגיעו למקום ארבעה צוותים ראשונים של כבאות ירושלים שדילגו משריפה קטנה יותר בליפתא. כבר בשלב הראשוני, בעקבות קבלת תמונה עדכנית מהשטח ממצלמות מרכז השליטה של עיריית ירושלים, הגיעו צוותים נוספים, ובסך הכל פעלו 11 צוותי כיבוי בדקות הראשונות של השריפה. ברחבי העיר ובסביבתה פועלות 130 מצלמות כאלה אשר בזמן אירוע מסוגלות להעביר תמונות לתחנה המרכזית של כבאות ירושלים, וכך מקבלים מפקדי הכיבוי תמונת מצב רלוונטית של האירוע.

נקודה נוספת שדו"ח המבקר הזכיר היא שמפקדי התחנות פיקדו בנפרד על האירוע במקום להטיל את המשימה על מפקד אחד. באירוע אתמול לא היה אומנם מפקד אחד עד להגעתו ב-15:30 של נציב כבאות והצלה ארצי לאירוע, אך מרכז שליטה שנפתח לפני שלושה חודשים כחלק מלקחי אסון הכרמל, נכנס לראשונה לפעולה. המרכז נפתח בראשון לציון בעלות של ארבעה מיליון שקלים, ומהווה מרכז שליטה ובקרה ארצי של שירותי הכבאות וההצלה, מרכז שנבחן לראשונה באירוע גדול בזמן אמת אמש.

יש לציין כי כעשרים דקות לאחר תחילת האירוע כבר סייעו בכיבוי שני מטוסי כיבוי שהוזנקו ממנחת בקדמה, וארבעה נוספים הגיעו בהמשך ממנחת במגידו.

ב-14:10, כשהיה ברור שצוותי הכבאות של ירושלים ובית שמש זקוקים לסיוע, נכנס מרכז השליטה לפעולה. קצין המשל"ט, להב משנה ירון קורן, הקפיץ עשרה צוותי כיבוי מהמרכז בשלב הראשוני, חניכי קורס מפקדים שמהווים גם עתודה לכל אירוע חירום בארץ וכאמור, ארבעה מטוסי כיבוי נוספים לשניים שפעלו, כאשר בשיאו של האירוע פעלו 42 צוותי כיבוי. המרכז קיבל תמונות שהגיעו ממסוק משטרתי שחג באזור, וכך יכול היה להכווין את הכוחות.

משירותי כיבוי והצלה ירושלים נמסר בתגובה: "במסגרת השנה האחרונה נעשה ניסיון לשדרג את מערכות הקשר בכיבוי. השיפור לא היה חלקי, בעיית הקשר נותרה כבעיה מרכזית שהועלתה גם בפני הנציב. כפי שפורסם בעבר, הנציב העלה בעבר את הבעיה במפגש עם משרד האוצר והתריע שבפלח התקציב שהוא מקבל כרגע בראש סדר העדיפויות עומדות פתיחת תחנות, קליטת רכבי כיבוי חדישים וקליטת כבאים לשירות. יש עוד דרך ארוכה עד שהמצב בקשר ישתפר משום שהמערכת הנוכחית לא מספקת".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "במסגרת החלטת ממשלה ל-2011 נקבעו תקציבים במאות מיליוני שקלים שהועברו למערך הכבאות. המשרד לביטחון פנים ונציבות שירות הכבאות הם אלו שקובעים את סדרי העדיפויות לחלוקת התקציב. בנוסף על כך, במקביל מתקיים דיון בממשלה בדבר הקמת מערכת קשר רב ארגונית הכוללת גם את מערך הכבאות, משטרה, פיקוד העורף, מד"א ואיכות הסביבה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully