וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס לפוטין: "רוסיה לא תרשה איום מאירן"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הגיע לישראל לביקור מדיני קצר, ובהמשך יסייר גם ברשות הפלסטינית ובירדן. בנאומו בטקס חנוכת אנדרטה בנתניה, התעלם מהמשבר בסוריה ומהאיום האירני

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: גדי וינסטוק)

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בא היום לישראל לביקור קצר של 24 שעות, במהלכו יסייר גם ברשות הפלסטינית ומשם ימשיך לירדן. פוטין נחת בצהריים (שני) בנמל התעופה בן גוריון כשהוא מלווה במשלחת ענק של 300 בכירים רוסים, שבאו ממוסקבה בארבעה מטוסים, ושעבורם נשכרו כל חדרי מלון המלך דוד בירושלים. בירושלים קיוו לרתום את פוטין למאבק בנושא האירני, אך בנאומו, זמן קצר לאחר נחיתתו, הוא התעלם לחלוטין מהנושא, כמו גם ממלחמת האזרחים המתחוללת בסוריה.

את פניו של פוטין קיבל בשדה התעופה שר החוץ ליברמן, שיצא עמו בשיירה רשמית לנתניה, לטקס חנוכת אנדרטה המנציחה את תרומתם של חיילי הצבא האדום לניצחון על גרמניה הנאצית.

לטקס החגיגי, על חוף הים של נתניה, בא גם הנשיא שמעון פרס. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שרגלו קובעה בגבס בשל פציעה במשחק כדורגל, ממתין לפוטין בבית ראש הממשלה, וייפגש עמו פגישה מצומצמת, שאליה יצטרפו לאחר מכן השר ליברמן ושרים נוספים, בהם שר הביטחון ברק והמשנה לראש הממשלה, השר שאול מופז. במהלך הביקור בישראל, הראשון לנשיא הרוסי מאז 2005, הוא ייפגש עם הנשיא שמעון פרס, עם ראש הממשלה בנימין נתניהו כאמור ועם כמה שרים בכירים בממשלה, בהם שר הביטחון אהוד ברק.

ולדימיר פוטין ושמעון פרס בחנוכת האנדרטה בנתניה. 25 ביוני 2012. רויטרס
הנשיא פרס והנשיא פוטין, הבוקר בנתניה/רויטרס

"כנשיא רוסיה, אתה נושא על שכמך את משא ההיסטוריה הרוסית ולא רק את מדיניותה השוטפת", אמר פרס לפוטין בפתח נאומו. "כשנבחרת לנשיאות, הכרזת שלא תיתן שרוסיה תכרע על ברכיה".

"רוסיה, שהכתה בפשיזם, לא תרשה איומים אחרים"

בהתייחסו לאנדרטה שהוקמה בנתניה, אמר פרס כי "מתרוממות ממנה שתי כנפיים לבנות, הן שהיכו את שתי הכנפיים השחורות, (...) והצבא האדום הוא שהפך את השחור ללבן. אני מתחלחל כאשר אני שואל את עצמי, מה היה קורה לנו? מה היה קורה לעולם כולו אילו הצבא הנאצי היה כובש את מוסקבה, במקום שהצבא האדום כבש את ברלין. למזלה של האנושות, הגבורה הסובייטית הכתה את הטירוף הנאצי. מלחמת העולם השנייה הייתה הנוראה במלחמות שידעה ההיסטוריה. בעלות הברית נשאו במחירה. אבל היו אלה בני העם הרוסי שנשאו בחלקו הארי"

בסיום נאומו, אמר פרס לפוטין כי חלק גדול מהעם היהודי חי ברוסיה הגדולה. "שם ידענו עליות וידענו ירידות - אבל יכולנו להישאר יהודים. יכולנו להתפלל בעברית. יכולנו לחלום על מדינה יהודית במולדתנו העתיקה. את הגשמת החלום הזה, אדוני הנשיא, אתה יכול לראות במו עיניך בביקורך כאן". בפנייה אישית לנשיא הרוסי, אמר פרס כי הוא בטוח שרוסיה, מדינה "שהכתה בפשיזם", לא תרשה איומים דומים בעתיד, ומנה עליהם את "האיום האירני" ואת "שפיכות דמים בסוריה".

פרס גם ניצל את נאומו לשלוח ברכה לנשיא הנבחר במצרים, מוחמד מורסי. "נכבד את השלום שבינינו, כי השלום הוא הניצחון האמיתי לשנינו", אמר. "השלום הוא בעצם ניצחונם של כל הילדים בעולם".

הכנות לטקס חנוכת אנדרטה בנתניה בהשתתפות נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין. 25 ביוני 2012. רויטרס
אנדרטת "היונים" בנתניה/רויטרס

בנאומו לרגלי האנדרטה לזכר הקורבנות הרוסים של מלחמת העולם השנייה, התייחס פוטין בעיקר לזכר הנופלים במלחמה, אך בניגוד לנשיא פרס, לא הקדיש חלקים בנאומו ליחסים בין ישראל לרוסיה, או לאיום האירני.

פוטין התעלם בנאומו מהמשבר בסוריה ומאיום הגרעין האירני

פוטין כי "ברוסיה, זיכרון המלחמה האיומה ההיא הוא זיכרון קדוש". לדבריו, "אנו מוקירים את ישראל כשותפה לרגשות הכנים שלנו. היום, בחנוכת האנדרטה, אנו מתאבלים יחד על מי שנפל בשדות הקרב, ועל מי שמתו מפצעים ומרעב, מי שסבל מהתעללות במחנות המוות. השואה היא אחד מהדפים השחורים, הטרגיים והמבישים בהיסטוריה העולמית. עד היום אי אפשר להשלים עם ההתאכזרויות חסרות-התקדים של הנאצים. אך היה זה הצבא הסובייטי ששם קץ לשיגעון הזה. הוא הציל מהשמדה לא רק את העם היהודי אלא עמים רבים אחרים. לכבודו מרימים כאן, בארץ הקדושה, את האנדרטה הנפלאה הזאת".

לדברי פוטין, האנדרטה "מזכירה לנו שהעולם עודנו שביר. אנחנו צריכים לעשות כל מה שתלוי בנו, כדי שהדוקטרינות הנאציות הנפשעות יישארו נחלת העבר... אנחנו חייבים לשמור ולעמוד על האמת אודות המלחמה. להתנגד לכל ניסיון להצדיק את עוזריהם של הנאצים, לשים בשורה אחת את התליינים ואת קורבנותיהם, לעוות את האמת ולהחליף אותה במיני זיופים וספקולציות". פוטין אמר כי "היפוך כזה של ההיסטוריה חוטא לזכר המיליונים שמסרו את חייהם בעבור הניצחון, וחוטא לדורות הבאים, שצריכים להכיר את הגיבורים האמיתיים של מלחמת העולם השנייה, להבדיל בין האמת – לשקר החצוף והציני". בסיום דבריו, ביקש פוטין להוקיר תודה אישית לראש הממשלה נתניהו ולנשיא פרס, ואמר כי היחסים בין המדינות צריך להתבסס על שלום הדדי.

ולדימיר פוטין ושר החוץ, אביגדור ליברמן, בנמל התעופה בן גוריון. 25 ביוני 2012. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
הפמלייה הרוסית עם הנחיתה בארץ/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו
לפניות: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully