וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתח במצרים גואה: "קרבים לעימות בין הצבא לעם"

ניר יהב

21.6.2012 / 11:03

עם דחיית פרסום תוצאות הבחירות, מתריעים באחים המוסלמים מפני קנוניה של הצבא להטותן לטובת שפיק - ומזהירים כי לא יעברו על כך בשתיקה. בשני המחנות ממשיכים לטעון לניצחון

המתח במצרים הולך וגובר היום (חמישי) לאחר הודעת ועדת הבחירות המרכזית אמש, על דחיית ההכרזה על המנצח בבחירות לנשיאות. ההכרזה הרשמית הייתה אמורה להתקיים היום, אולם לנוכח מאות התלונות שהוגשו על ידי נציגי שני המועמדים, אחמד שפיק ומוחמד מורסי, הודיעה הוועדה כי ההכרזה נדחית ליום ראשון. המתח בין הצדדים הולך וגובר, ובמחנהו של מורסי אף אומרים בגלוי כי אם שפיק יהיה זה שיוכרז בסופו של דבר כנשיא - "עלול לפרוץ עימות בין העם לצבא".

ארץ הנילוס בוחרת: סיקור נרחב בוואלה! חדשות

תומכי המועמד לנשיאות מצרים מוחמד מורסי בכיכר תחריר, קהיר, לאחר שבילו בה את הלילה, 21 ביוני 2012. רויטרס
כמו בימי המהפכה: תומכי האחים המוסלמים שהתנחלו בכיכר תחריר, הבוקר/רויטרס

מזכיר ועדת הבחירות, חאתם בגאתו, הסביר כי נציגיו של מורסי, מועמד האחים המוסלמים, הגישו לוועדת הבחירות המרכזית 220 תלונות על תוצאות הבחירות במחוזות מסוימים, בעוד שנציגיו של שפיק - מועמד עצמאי שכיהן כראש הממשלה האחרון בתקופת שלטונו של חוסני מובארק - הגישו 190 תלונות. "לאחר שנדון בכל תלונה ותלונה, נבדוק שוב את הקולות ונכריז על תוצאות הבחירות", הבהיר.

"שהאחים המוסלמים לא ידברו בשם העם"

הדחייה בהכרזה על התוצאות הולכת ומגבירה את המתיחות במדינה, בעיקר לנוכח העובדה שכל אחד מהמועמדים ממשיך לטעון כי הוא המנצח בבחירות. בצדו של שפיק, עם זאת, מנסים להרגיע את הרוחות. באסל אל-באז, דובר הקמפיין שלו, אמר כי יש לכבד כל תוצאה של הבחירות: "שפיק מוכן לקבל כל תוצאה, תהיה אשר תהיה. אם מורסי יהיה המנצח, שפיק יהיה הראשון שיתקשר לברך אותו. עם זאת, אנו בטוחים ששפיק ניצח. אם זה אכן יקרה, הוא מתכוון למנות לו אישה, קופטי ואיסלמי כיועצים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
מפגינים בכיכר תחריר בקהיר נגד המועצה הצבאית העליונה של מצרים ולמען מועמד האחים המוסלמים לנשיאות, מוחמד מורסי, 20 ביוני 2012. רויטרס
אלפים ממשיכים להפגין נגד המועצה הצבאית מדי יום בכיכר תחריר/רויטרס

במחנה היריב, לעומת זאת, נשמעים קולות לוחמניים יותר, ואף מאיימים שלא לקבל את תוצאות הבחירות אם שפיק יוכרז כמנצח. דובר תנועת האחים המוסלמים, ד"ר מוחמד רזלאן, נקט במילים חריפות במיוחד, כשקשר קשר ברור בין שפיק למועצה הצבאית העליונה השולטת עדיין במדינה, ואמר כי "אם שפיק יוכרז כמנצח, עלול לפרוץ עימות מסוכן בין העם לבין הצבא". ההצהרה הזו גררה לא מעט ביקורת בקרב גורמים פוליטיים במדינה. מנהיג מפלגת "א-תג'מוע", למשל דרש מרזלאן "לא לדבר בשם העם". מנהיג איסלמי אחר אמר כי הצהרות מסוג זה הן "איום חבוי של האחים המוסלמים, ומהוות סכנה גדולה".

תומכים של נשיא מצרים המודח חוסני מובארק מחוץ לבית החולים מעאדי בקהיר בו הוא מאושפז, 20 ביוני 2012. רויטרס
ובינתיים, מול בית החולים מעאדי בקהיר, ממשיכים תומכיו של חוסני מובארק להמתין לבשורה על מצבו/רויטרס

מאז הבחירות נמשכות הפגנות האלפים היומיומיות בכיכר תחריר שבמרכז קהיר. הן מתמקדות בזעם על המועצה הצבאית, בעקבות החלטתה לאחר הבחירות ליטול לעצמה עוד סמכויות שלטוניות - אך יש בהן גם גוון איסלמי בולט, ומונפות בהן תמונותיו של מורסי לרוב. הגרעין הקשה של המפגינים התנחל בכיכר, כמו בימי ההפיכה בשנה שעברה, והוא מבלה שם גם את לילותיו באוהלים.

אתמול קראו ראשי האחים המוסלמים לקיים הפגנות ושביתות-שבת בכל כיכרות מצרים, עד ההודעה הרשמית על תוצאות הבחירות. "ההחלטה התקבלה בעקבות מידע שהגיע אלינו לפיו תוצאות הבחירות ישונו לטובת שפיק", נמסר מלשכתו של מנהיג האחים המוסלמים, מוחמד בדיע. בין היתר, מתוכננת הפגנה מרכזית בהובלת האחים המוסלמים מחר בכיכר תחריר. בינתיים לא ברור אם מורסי עצמו יגיע להפגנה.

לקריאה נוספת:
שני הצדדים טוענים לניצחון, הצבא נאחז בשלטון
מצבו של מובארק: "לא במוות קליני, אבל בתרדמת"
המצרים שוב חוזרים לתחריר: "די להפיכה הצבאית"
הצבא קיצץ את כנפי האחים המוסלמים / ניר יהב

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

ילד נושא כרזה של המועמד לנשיאות מצרים, מוחמד מורסי, ברחוב בקהיר, 20 ביוני 2012. רויטרס
סמטה בקהיר, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully