וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מגיב לדו"ח המבקר: מצבנו הביטחוני חסר תקדים

טל שלו

13.6.2012 / 12:00

ראש הממשלה מגיב לביקורת על תפקודו הלקוי בהליך קבלת ההחלטות לפני אירועי המשט. "הדיונים הביטחוניים במהלך כהונתי - חסרי תקדים בהיקפם". דובר צה"ל: מרבית הלקחים יושמו

"במבחן התוצאה אזרחי ישראל נהנים מביטחון שלא היה כמותו מזה שנים רבות", כך מגיב היום (רביעי), ראש הממשלה בנימין נתניהו לדו"ח מבקר המדינה המצביע על שורה של ליקויים "חמורים ומשמעותיים" בתהליך קבלת ההחלטות שקדם לאירועי המשט הטורקי במאי 2010. "הביטחון ממנו נהנים אזרחי ישראל הוא תוצאה ישירה של ניהול אחראי ומדיניות נחושה. הדיונים הביטחוניים שמתקיימים בשלוש השנים האחרונות הם חסרי תקדים בהיקפם ובעומקם ויעידו על כך המשתתפים בהם", נמסר בתגובת משרד ראש הממשלה, בה הודגש כי נתניהו מבקש למסור את הערכתו לעבודה שביצע לינדנשטראוס.

גורמים במשרד ראש הממשלה הדגישו כי "בדיונים משתתפים כל הגורמים הרלוונטיים בדרג המדיני והביטחוני", והצביעו על כך שגם המבקר עצמו מציין את כמות הדיונים המרובה בנושאי חוץ וביטחון. בתקופה שבין ינואר 2010 לאפריל 2011 התקיימו 57 דיונים שנסובו על נושא מסווג, המטופל על ידי המזכיר הצבאי בהנחיית ראש הממשלה, ובפעילות מבצעית של הגופים הביטחוניים. "נוסף לסדרת הדיונים הזאת התקיימו עוד עשרות דיונים על האתגרים הביטחוניים והמדיניים בפניהם ניצבת מדינת ישראל", מסר גורם במשרד ראש הממשלה.

"גם לפני המשט היווני לא כונס הקבינט, והוא סוכל"

בסביבת נתניהו הדגישו כי גם לינדנשטראוס עצמו מציין בדו"ח כי "גם אם התהליך במשט הטורקי היה שונה, לא בטוח שהתוצאה הייתה שונה", והדגישו כי שנה לאחר אירועי המשט, סיכלה ישראל בהצלחה את הגעתו של משט טורקי ושני מטסי התרסה, בתהליך דומה לתהליך במשט הטורקי. "ראש הממשלה הצביע בפני המבקר על כך שהמשט היווני סוכל מבלי שהקבינט דן בפעילות זו ומבלי שהמועצה לביטחון לאומי נדרשה לכך", אמר גורם במשרד.

חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
"גם אם התהליך במשט הטורקי היה שונה, לא בטוח שהתוצאה הייתה שונה?. האירועים האלימים על המרמרה/רויטרס

בנוסף, גורמים במשרד ראש הממשלה הדגישו כי המבקר מציין בדו"ח את הפעילות המדינית הענפה שהתקיימה בתקופה שקדמה להגעת המשט, בה לקחו חלק ראש הממשלה, שר החוץ, שר הביטחון ואנשי משרדיהם, במטרה לנסות ולמנוע את יציאתו או לחילופין למנוע את הגעתו לעזה. "במסגרת זו גם העביר ראש הממשלה מסרים (באמצעות גורמים שלישיים – ט.ש.) לראש ממשלת טורקיה – 'כך שנוצרה היתכנות גבוהה לסיכול המשט הטורקי'", הדגישו בסביבת נתניהו.

שר הביטחון, אהוד ברק, מסר בתגובה לממצאי המבקר, כי הוא "מקבל את הביקורת ויפעל כבעבר, כדי שבמערכת הביטחון ובצה"ל יתקנו את כל הדרוש תיקון - כך צריך לעשות וכך אכן נעשה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

צה"ל: "מרבית הלקחים יושמו מול משטים נוספים"

בתגובת דובר צה"ל לממצאי הביקורת נמסר כי "צה"ל מברך על קיום ביקורת מטעם מבקר המדינה, מחויב לשיתוף פעולה מלא עם עורכי הביקורת, לומד ביסודיות את ממצאי הביקורת ומייחס חשיבות רבה לתהליך". מיד לאחר המשט, "ומבלי להמתין לכל גוף חיצוני, פעל צה"ל בצורה רחבה ומקיפה לתחקור מכלול ההיבטים מתוך שאיפה אמיתית ויסודית להפיק לקחים וליישמם במהרה. במסגרת זו, הופקו לקחים רבים וחשובים, בכל ההיבטים המרכזיים הקשורים להתמודדות עם משטים ומתוך ראייה רחבה ועתידית", נמסר בהודעת צה"ל, וצוין כי מרבית הלקחים כבר יושמו, הלכה למעשה, בהתמודדות עם משטים נוספים.

מעל לכל, הדגישו בצה"ל, כי "ועדת טירקל קבעה שהמהלך שנקט צה"ל היה מוצדק לפי כללי המשפט הבינלאומי ההומניטרי וכי תפיסתם של כלי השיט הייתה חוקית. כן קבעה הוועדה, כי האימונים וההכנות שנעשו לקראת המבצע היו יסודיים מאוד וכי הצבתם של מפקדים בכירים מאוד בשטח, ובכלל זה מפקד חיל הים דאז, ממחישה את הרצינות הרבה שבה התייחס צה"ל למבצע כולו".

לקריאה נוספת
ליברמן: האשמת בכירי צה"ל - "פרובוקציה טורקית"
אשכנזי על כתב האישום בטורקיה: "השכל הישר יגבר"
"ישראל הציעה לשלם 6 מיליון דולר לקרבנות המרמרה"

המטה לביטחון לאומי

היועץ לביטחוו לאומי וראש המטה לביטחון לאומי, האלוף (במיל? יעקב עמידרור) אמר היום בהתייחס לדוח מבקר המדינה על המשט הטורקי כי ?המבקר עצמו אומר שהוא בכלל לא בטוח שיש קשר בין תהליך שונה לבין תוצאות יותר טובות?. לדברי עמידרור, ?מאז המשט הטורקי תוכנן עוד משט אחד - המשט היווני (שסוכל בהצלחה ביוני 2011 ללא התערבות הדרג המדיני, ט?ש), עוד שני מטסי התרסה ועוד אירועים נוספים. התוצאה בהם אחרת?.

עמידרור הוסיף כי ?היום יש לנו דברים גדולים שאנחנו מתעסקים איתם במערכת הבינלאומית. אני חושב שאם מסתכלים על כל האירועים האלה מבינים שתהליך קבלת ההחלטות הוא הרבה הרבה יותר טוב. הטיפול בכל הדברים מהללו נעשה בתהליך קבלת החלטות מסודר?.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully