וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קלינטון ופרס נועדו: ”על רוסיה להפסיק לחמש את סוריה”

טל שלו

12.6.2012 / 20:45

כחלק מביקורו בארה"ב לרגל קבלת מדליית החירות הנשיאותית, השתתף הנשיא בדיון לצד מזכירת המדינה, בו שוחחו על המצב באזור. פרס: ”על הליגה הערבית להוביל בחירות בסוריה"

מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, הבהירה הערב (שלישי) כי ארה"ב מודאגת מכך שיתכן שרוסיה שולחת מסוקים לסוריה ומחמשת את משטר אסד. "התעמתנו עם הרוסים כדי שיפסיקו את משלוחי הנשק לסוריה. הם אמרו שאין מה לדאוג", אמרה קלינטון במסגרת אירוע חגיגי לציון עשור ל"פורום סבן לדמוקרטיה", בו השתתף גם נשיא המדינה, שמעון פרס.

קלינטון ציינה כי הרוסים טענו שהנשק אינו קשור לפעולות של המשטר בתוך המדינה, אך הכריזה כי טענתם אינה נכונה. "אנו מודאגים מהמידע שהגיע לאחרונה על כך שמסוקי תקיפה נמצאים בדרך מרוסיה לסוריה, דבר שיגרום להסלמת הקונפליקט באופן דרמטי", ציינה.

נשיא המדינה שמעון פרס עם מזכירת המדינה הילארי קלינטון בפורום סבן בוושינגטון. עמוס בן גרשום לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"התעמתנו עם הרוסים". פרס וקלינטון/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום לע"מ

כאמור, בדיון השתתף גם נשיא המדינה, שמבקר בימים אלה בארצות הברית, לרגל קבלת מדליית החירות הנשיאותית, אותה הוא צפוי לקבל מחר מהנשיא האמריקאי, ברק אובמה.
כשנשאל על המשבר בסוריה ענה פרס כי "במזרח התיכון צריך לחשוב על שתי טקיטיקות: ההווה שהוא זמני, והעתיד שהוא קבוע. קרו בסוריה שני דברים חסרי תקדים: ראשית, האומץ של העם הסורי הוא נערץ ולא ייאמן. אנשים מתמודדים עם אש מדי יום. דיקטטור שהורג ילדים. עבורי, התמונה המזעזעת ביותר היא ארון קבורה קטן. אני לא יכול לעמוד בזה". פרס ציין כי "יש אנשים שאומרים – אם אסד ילך, אין אלטרנטיבה. ואני אומר –אסד הוא ממילא לא אלטרנטיבה. אני רוצה להביע את הערצתי לעם שנלחם על חירותו".

"נקודה נוספת חסרת תקדים, היא שהליגה הערבית לקחה אחריות נגד ממשל ערבי. אנחנו לא רוצים התערבות זרה, אמרו. אז תעודדו בעצמכם לתהליך בחירות, והאו"ם יעמוד מאחוריכם", אמר הנשיא. "זה או דיקטטור שיאלץ את הסונים, השיעים והשאר לחיות יחד, או קונפדרציה שתיאלץ אותם להידבר. בואו נתמוך בהם. גם ישראל תתמוך מורלית, אפילו אם לא ירצו את עזרתנו. זוהי ההחלטה. אין מדינה מערבית שיכולה לתמוך בעם הסורי בלי להיות מואשמת, והליגה הערבית כן. זו צריכה להיות המדיניות".

"העם האירני הוא לא אויב"

מלבד על סוריה, נשאלו פרס וקלינטון במהלך הדיון, אותו הנחה שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, מרטין אינדיק, על ההתמודדות עם אירן.

"העם האירני הוא לא אויב", הבהיר פרס. "מה שמפנה את העולם נגד אירן, היא שההנהגה האירנית היא היחידה שרצתה לשחזר את האימפריאליזם בשם הדת. זו הסיבה שערבים רבים הם נגד המשטר האירני. הם לא אומרים שצריך להיות שלטון ערבי, כי הם לא ערבים. הם רוצים שלטון מוסלמי. והם רוצים ליצור אותו עם טרור, שחיתות, אנחנו לא נוכל לתמוך בכך. גם העולם לא. גם הרוסים אמרו שלא יוכלו לתמוך באירן גרעינית. אם הם ינצחו, המזרח התיכון והכלכלה העולמית יהיו הקורבנות". קלינטון קראה לעולם להיות מאוחד נגד האיום הגרעיני מצד טהרן והתייחסה לשיחות הצפויות בנושא במוסקבה. "אני לא יכולה לומר מה האירנים יסכימו או לא יסכימו לעשות, אבל בהחלט יש עליהם לחץ רב מסין ורוסיה לבוא למוסקבה עם תשובה. אם היא מספקת או לא, אנחנו נשפוט זאת".

נשיא המדינה גם לא שכח בדבריו להחמיא לקלינטון. "היא נערצת בשל ייחודיות עבודתה. מעולם לא היה איש בהיסטוריה שנסע מאות אלפי קילומטרים כמו שהיא עושה, כי היא חשה אחריות חסרת תקדים. כל מזכירי המדינה הקודמים עסוק ביחסים בינלאומיים - הילרי עוסקת באחריות גלובלית", אמר פרס.

לקריאה נוספת
פרס נפגש עם פנטה: ”שיתוף הפעולה חזק מתמיד”
פרס יקבל העיטור מאובמה ויבקש לשחרר את פולארד
מתנה נשיאותית: מה יעניק פרס לזוג אובמה בביקורו?

עדכון ראשון: 18:57

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully