וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האופוזיציה בסוריה: "משטר אסד - בשלביו האחרונים"

ניר יהב וטל שלו

10.6.2012 / 11:17

אחרי עוד סוף שבוע של מרחץ דמים בסוריה, טען יו"ר המועצה הלאומית כי הנשיא איבד שליטה על אזורים רבים, גם בבירה דמשק. נתניהו: "סוריה מבצעת טבח בסיוע אירן וחיזבאללה"

רויטרס

(צילום: רויטרס, סרטוני חובבים שהועלו ליוטיוב, עריכת וידאו: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

המועצה הלאומית הסורית, שנחשבת לארגון האופוזיציה העיקרי בסוריה, סבורה כי שלטון אסד מתקרב לסופו. יו"ר המועצה הטרי, עבד אל-באסט סידא, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי שלטונו של נשיא סוריה, בשאר אסד, "נמצא בשלביו האחרונים". הוא טען כי "אסד איבד שליטה על אזורים רבים ברחבי סוריה, וביניהם בבירה דמשק. נכנסנו לשלב קריטי, והעובדה שהמשטר מבצע מעשי טבח ומפגיז שכונות מלאות באזרחים - מוכיחה כי המשטר נמצא במצוקה".

הלילה בחרה המועצה בסידא, פעיל כורדי, בעקבות התפטרותו של ראש המועצה, בורהאן רליון, שהנהיג אותה מחודש אוגוסט האחרון.

הלוויות של ההרוגים על ידי המורדים בסוריה, יוני 2012. רויטרס
הלוויות של ההרוגים אתמול בסוריה/רויטרס

האלימות הקשה נמשכה גם בסוף השבוע האחרון בסוריה ופעילים לזכויות אדם דיווחו כי אתמול נהרגו 96 בני אדם מאש כוחות הצבא ברחבי המדינה. על פי הדיווחים, ההרוגים היו במחוזות דרעא, חומס, לטאקיה ואידליב. עוד דיווחו הפעילים, על "טבח חדש" שאירע בעיר מערת א-נעמן שבמחוז אידליב, שהביא למותם של עשרות בני אדם ולפציעתם של מאות.

ערוץ "אל-ג'זירה" דיווח כי כוחותיו של אסד הפגיזו לאורך השבת גם באזורי מגורים, בהם מתגוררים אזרחים חפים מפשע, וגרמו "למותם של עשרות בני אדם, בהם נשים וילדים".

גורמי אופוזיציה במדינה דיווחו כי בתי אזרחים רבים הוחרבו כתוצאה מהפגזות הצבא. בשל החשש מן מירי הצבא, קברו קרובי הנרצחים את יקיריהם בתוך הבתים.

"פרצופו של ציר הרשע חשף במלוא כיעורו"

ההתפתחויות בסוריה זכו להתייחסות גם בישראל. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי במדינה מתבצע טבח אזרחים. "אנחנו רואים את התמונות האיומות האלה של ילדים וקשישים. זה טבח שמתבצע לא רק בידי ממשלת סוריה, מי שמסייע בידה אלה אירן והחיזבאללה, והעולם צריך לראות היום את ציר הרשע הממוקד: אירן-סוריה-חיזבאללה. פרצופו של ציר הרשע הזה נחשף במלוא כיעורו. כדאי שכולם יבינו באיזו סביבה אנחנו חיים".

גם המשנה לראש הממשלה, השר לעניינים אסטרטגיים משה (בוגי) יעלון, הצטרף לקריאות המופנות לקהילה הבינלאומית, להתערבות בקטל הנמשך בסוריה. "המאבק בסוריה עקוב מדם וסופו עדיין לא נראה", אמר יעלון. "לקהילה הבינלאומית חייבת להיות אמירה יותר משמעותית כדי לעצור את הטבח בסוריה, גם באמצעות הגברת סנקציות כלכליות על המשטר שיובילו לקריסתו, ועד כדי פעולה. אסור לעולם לעמוד מנגד כשטבח שכזה בנשים, גברים וילדים מתקיים באופן יומיומי".

לדבריו, "ישראל נמצאת בעמדה מאוד רגישה משום שהתערבות שלנו לטובת אחד מהצדדים עלולה לפגוע".
יעלון הזהיר כי המצב הכאוטי בסוריה עלול להידרדר לאנרכיה, וחזר על החשש בישראל ובמערב ממצב זה. "אחת הדאגות של גורמי המערב ושלנו היא למשל גורל הנשק הכימי, שעדיין נמצא בשליטת המשטר. העולם המערבי בהחלט צופה בדאגה במצב הזה, שמא זה יתפתח למצד יותר אנרכיסטי", אמר והוסיף כי התמונות הקשות לצפייה שמגיעות מסוריה, הן "הוכחה נוספת לכך שמשטרו המטורף של אסד חייב להסתלק מהבמה, למען העם הסורי. במוקדם או במאוחר אסד יאבד את כסאו".

לפני כן קרא סגן שר החוץ, דני אילון, לקהילה הבינלאומית לשגר לסוריה רבבות חיילי כוחות שלום בכדי להפסיק מידית את טבח העם בסוריה ולהשליט בה סדר. "הקהילה הבינלאומית צריכה להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות", אמר.

עוד בנושא
אסד לא עוצר: "96 נהרגו אתמול, 'טבח' באידליב"
לפני שבועיים: באופן חריג, גםנתניהו גינה את הטבח בסוריה

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully