וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגן: "רוב העולם הערבי והאיסלמי מפנה גב לאירן"

ניר יהב

10.6.2012 / 9:40

ראש המוסד לשעבר טען שטהרן מעוניינת לפתח נשק גרעיני כ"תעודת ביטוח" אולם הסביר כי השפעתה של אירן באזור הולכת ופוחתת. הוא טען שיש לאיים על שרידות משטר האייתולות

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

"אופציה של תקיפה באירן צריכה להיות תמיד על שולחן, אך תמיד צריכה להימצא בעדיפות אחרונה" – כך אמר הבוקר (ראשון) ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, בכנס שהתקיים באוניברסיטת תל אביב. "אירן החליטה להשיג יכולת גרעינית מכמה סיבות, בין היתר כדי להשיג תעודת ביטוח. לא אנבא מה יהיה בעתיד אך אני חושב שאם מישהו ישלב מדיניות שמצד אחד תיצור לחץ ומצד שני תיצור איום ישיר על המשטר, בשלב כלשהו אירן תשקול מחדש את תכנית הגרעין שלה. אין לי מושג כמה זמן זה ייקח", ציין. עוד אמר ראש המוסד לשעבר כי רוב העולם הערבי והאיסלמי מפנה לאחרונה גב לאירן, למרות שזו "רוצה להפוך למנהיגת העולם השיעי והאיסלמי". דגן התייחס בנאומו למצב המדיני באזור והעריך שהשפעה של טהרן על מדינות האזור פוחתת.

מאיר דגן נואם בכנס במרכז למורשת היהדות באוניברסיטת תל אביב, יוני 2012. דרור עינב
"אופציה של תקיפה באירן צריכה להיות תמיד על שולחן, אך תמיד צריכה להימצא בעדיפות אחרונה". דגן, היום/דרור עינב

לדבריו, "רק בלבנון הצליחה אירן להקים ארגון שיעי, חיזבאללה. אירן רואה את עצמה ככוח אזורי ולמרבה הצער רוב עתודות הנפט נמצאות שם", אך יחד עם זאת ציין כי "מצבו של המשטר האירני הולך ונחלש הודות לכמה גורמים, ביניהם התנהלות גרועה, קריסה כלכלית עולמית וסנקציות כלכליות".

"מעולם לא דיברת על נושאים צבאיים ולא הפרתי סודות, טען דגן בדבריו. "דנתי בנושאים שלדעתי הם ציבוריים וייתכן שעצם העלאתם תחסוך קצת חיים. אני מסכים עם ראש הממשלה שלפעמים הגישה כלפי אירן היא רכה מדי. גם מלחמת לבנון הייתה נתונה לדיון ציבורי. ישראל חזקה מספיק על מנת שדיון כזה לא יחליש אותה".

דגן אמר את הדברים בכנס גנדל על המזרח התיכון במסגרת מושב חבר הנאמנים הבינלאומי של אוניברסיטת תל אביב. כזכור, דגן סיפק בשנה האחרונה מספר אמירות בנוגע לאירן, שכללו ביקורת חריפה על ראש הממשלה ושר הביטחון, והביע התנגדות נחרצת לתקיפה.

בכנס במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב טען דגן לפני מספר ימים כי אין בתקיפה צבאית כדי לעצור את פרויקט הגרעין האירני. "אני לא חושב שאופציה צבאית צריכה להיות מוסרת מהשולחן, ואני חושב שאופציה כזו צריכה להישקל בכובד ראש. אבל בתחושה שלי, זה שמנפנפים בה או משתמשים בה כאיזה אמצעי הרתעה – בתחושה שלי זה לא מרתיע את האירנים. להיפך. מבחינות מסוימות זה אפילו משרת שאיפות אירניות".

  • עוד באותו נושא:
  • מאיר דגן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully