וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט קבע: גירוש אזרחי דרום סודן - חוקי

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את העתירה שהגישו ארגוני זכויות אדם נגד החלטת שר הפנים להפסיק את מדיניות "ההגנה הקולקטיבית" על האזרחים הזרים - ונתן אור ירוק לגירושם

בית המשפט המחוזי בירושלים דחה היום (חמישי) את העתירה שהוגשה נגד החלטת שר הפנים, אלי ישי, להפסיק את מדיניות ה"הגנה הקולקטיבית" על אזרחי דרום סודן השוהים בישראל, ובכך נתן אור ירוק לגירוש האזרחים הזרים למולדתם – עם ביטול הצו הארעי המונע את גירושם.

הפגנה גדולה של פליטי חוף השנהב נגד החלטת שר הפנים אלי ישי,אפריל 2012. ספק 500
המצב בדרום סודן לא השתנה מהותית לאחר ההכרזה על עצמאותה/ספק 500

הרקע לעתירה, שהגישו לפני מספר חודשים ארגוני זכויות אדם, היא מדיניות שהונהגה במשך מספר שנים על ידי שר הפנים, לפיה לא הורחקו אותם נתינים, אך גם לא התברר עניינם באופן פרטני, לרבות טענות למעמד של פליטים מכוח אמנת הפליטים. לפי מרכזי הסיוע, ישנם בישראל 750 נתינים דרום סודנים. יצוין כי אותם נתינים קיבלו אשרות מכוח חוק הכניסה לישראל.

בחודש ינואר האחרון, הודיע שר הפנים על ביטולה של מדיניות זו, ועל נקיטת פעולות אכיפה נגד שוהים בלתי חוקיים מדרום סודן, שלא יעזבו מרצונם. זמן קצר לאחר מכן הוגשה העתירה, בה נטען שהחלטת השר אינה סבירה ואינה מידתית - ודינה להתבטל. טענתם המרכזית של העותרים הייתה, שהמצב בדרום סודן הוא מצב של לחימה ופגיעה באזרחים, כמו גם עוני והיעדר טיפול רפואי - מצב, שלדבריהם, לא השתנה מהותית גם לאחר ההכרזה על עצמאות דרום סודן בשנה שעברה.

הפגנה נגד המסתננים בתל אביב, מאי 2012. דרור עינב
הפגנה נגד המסתננים בתל אביב בחודש שעבר/דרור עינב

עם הגשת העתירה, ניתן צו ארעי המשעה את הודעת שר הפנים ונדרשה תגובתו של השר. בתגובה, שהוגשה כעבור כחודשיים, נטען שנעשתה בדיקה יסודית ועדכנית של המצב בדרום סודן וזאת, בין היתר, באמצעות ביקור של שני שגרירים בעבר ובהווה במקום וסיורים שונים שהתקיימו. חוות דעת מקצועית של משרד החוץ, שצורפה לתגובה, פירטה את המצב בדרום סודן ועיקרה היה שאמנם יש קשיים במדינה וחוסר יציבות מסוים, אולם הוא מתרכז בעיקר באזורי הגבול ובמתיחות עם הצפון. יתר שטח המדינה, הרחב בהיקפו, אינו מצוי בסכנה, ויש גם חזרה של מאות אלפי נתינים אליו. על כן, נטען כי אין עוד הצדקה להחלת מדיניות "ההגנה הקולקטיבית", וניתן להחזיר מבקשי מקלט מדרום סודן המצויים בישראל לארצם.

בית המשפט המחוזי קבע שלשר הפנים שיקול דעת רחב בכל הקשור בהסדרת הכניסה לישראל ולשהייה בה. לדעת בית המשפט, שיקול דעת רחב זה מגודר, בין היתר, בהתחייבויות בינלאומיות של מדינת ישראל ובפסיקת בית המשפט העליון. המחלוקת בין הצדדים הייתה בעניין מרכזי אחד: אם להמשיך במדיניות "ההגנה הקולקטיבית". בכך פסק בין המשפט, שאין עילה להתערב בהחלטת שר הפנים להפסיק מדיניות זו.

ישי: "מלחמה לשימור החלום הציוני-יהודי בארץ ישראל"

השר ישי הביע הבוקר סיפוק נוכח החלטת בית המשפט. "אני מברך על ההחלטה, שתאפשר לגורמי האכיפה לגרש כ-1,500 מסתננים שהגיעו מדרום סודן, ומקווה שזהו רק הצעד הראשון בשורת צעדים שיאפשרו לנו לגרש גם את נתיני אריתריאה וצפון סודן", אמר. "עד להרחקת כל המסתננים, אני דבק בעמדתי לבנות עיר אוהלים ומתקני כליאה נוספים לאכלוס כל המסתננים, כדי שלא יתפזרו בערי ישראל ויתמקמו בהן". ישי הוסיף, כי "לא מדובר על מלחמה נגד המסתננים, מדובר על מלחמה לשימור החלום הציוני-יהודי בארץ ישראל".

הארגונים שעתרו לבית המשפט הביעו צער על ההחלטה. "אנו חוששים לשלומם וביטחונם של המגורשים ובמיוחד לשלום הילדים העומדים להישלח למקום מסוכן", נמסר מהארגונים א.ס.ף ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל, האגודה לזכויות האזרח בישראל, רופאים לזכויות אדם, המרכז לקידום פליטים אפריקאים והמוקד סיוע לעובדים זרים, "הקהילה הדרום-סודנית, קהילה אוהדת ישראל, נאבקה בחודשים האחרונים באמצעים חוקיים להגן על עצמה והיום היא מבקשת כי רשות הגירה תאפשר את היערכותה לעזיבתם של בני הקהילה בצורה מכובדת ולא כפושעים". בארגונים דרשו מהמדינה לעמוד "בהתחייבותה אשר עוגנה בפסק הדין לאפשר לחברי הקהילה להגיש בקשות מקלט פרטניות וכי תבדוק בקשות אלו באופן הוגן וראוי" והוסיפו כי "היום, לא נותר לנו אלא לקוות כי המצב בדרום סודן ישתפר ויתייצב בחודשים הקרובים כך שההחלטה על הגירוש לא תעלה במחיר כבד של חיי אדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully