וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפינוי המתוכנן: "ניתן לקפל הבתים כמו לגו"

לאחר שהכנסת דחתה ברוב קולות את "חוק ההסדרה" וקבעה כי תושבי גבעת האולפנה יפונו מבתיהם, במערכת הביטחון בוחנים את האפשרויות לביצוע המהלך: "הפרויקט ניתן לביצוע. נקודה"

עם פסילתו של "חוק ההסדרה" בהצבעה טרומית, כשבכך נסתם הגולל על תקוותם האחרונה של תושבי גבעת האולפנה להימנע מפינוי, במערכת הביטחון בוחנים את האפשרויות השונות לביצוע המהלך וכן את עתיד השטח שצפוי להתפנות. מנגד, בבית אל מתכננים להשיב מלחמה, עם הגעתם בימים הקרובים של מאות תומכים להתנחלות, בה צפויה לקום "עיר" אוהלי מחאה שתקדם את פניהם של הכוחות המפנים.

באשר לעתיד השטח עליו בנויים חמשת המבנים העתידים להתפנות, במערכת הביטחון מתכננים להעבירו לידי בעליו הפלסטינים, זמן קצר לאחר הריסת או העתקת המבנים. האפשרות המסתמנת כעת מדיונים המתקיימים במערכת הביטחון היא כי השטח יועבר לידיו של תושב הכפר דורא אל קרע, חרבי חסן, שהיה בין העותרים לבג"ץ בדרישה לפינוי.

לדברי גורם המעורה בדיונים, העברת השטח לידיהם של הפלסטינים תתאפשר תוך מספר ימים מרגע ההריסה, אולם במידה וירצו לגדל בו יבולים יאלצו לבקש לשם כך אישורים מתאימים. לשטח, הנמצא כזכור בלבה של בית אל, אין כל גישה מכיוון הכפר הפלסטיני. עם זאת, בהתנחלויות רבות קיימים שטחים פלסטיניים פרטיים המובלעים בלב היישובים, ובעליהם נכנסים אליהם בכפוף לאישורים של צה"ל והמנהל האזרחי.

"השטח הוא פרטי ועליו לשוב לבעליו"

על אף הכוונה לפנות את המבנים, אפשרות נוספת שנבחנת היא הוצאת צו צבאי שיהפוך את שטח השכונה, וייתכן שאפילו את המבנים עצמם, לבסיס צבאי. אפשרות זו, המגובה גם בחוות דעת משפטיות, איננה נראית סבירה מאחר שהיא עשויה להיתפס כהתחמקות מביצוע החלטת בג"ץ, אשר קבע כי יש להרוס את המבנים. אפשרות שכזו גם מחייבת דרישה צבאית להקמת בסיס בלב בית אל בנימוקים ביטחוניים, אולם עד היום לא הועלתה דרישה שכזו על ידי פיקוד מרכז. בשלב זה ממתינים במערכת הביטחון לחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שיקבע מה יעלה בגורלו של השטח שיפונה, כאשר האפשרות המסתמנת היא כאמור העברתו לידי התובעים הפלסטיניים.

"לנו אין ספק שהשטח הוא פרטי ועליו לשוב לבעליו", אומר עו"ד מיכאל ספרד, שייצג את העותרים הפלסטיניים מטעם ארגון "יש דין". "הבעלים מעולם לא ביקשו לבנות במקום, אלא רק להחזיר עטרה ליושנה ולעבד במקום גידולים כפי שנהגו בעבר. העתירה שהוגשה לא הייתה לפינוי המבנים, אלא למימוש צווי הריסה. קשה לי להאמין שצה"ל יגיע פתאום בדרישה שבמקרה הם חייבים להקים על הגבעה של שכונת האולפנה בסיס צבאי. הרי הבסיס הגדול ביותר בגדה המערבית מצוי ממש בסמוך ולכן כל ניסיון לבצע תפיסה צבאית של השטח, ברור שמקורו יהיה בשיקולים זרים שעיקרם כניעה למתנחלים ובשום אופן לא שיקולים ביטחוניים".

מתנחלים מפגינים בעד חוק ההסדרה מול בית משפט העליון בירושלים, יוני 2012. עומר מירון
במערכת הביטחון החלו במאמצים למציאת פתרונות דיור ל-30 המשפחות שיפונו/עומר מירון

במקביל, עם פסילת חוק ההסדרה, במערכת הביטחון החלו במאמצים למציאת פתרונות דיור ל-30 המשפחות שיפונו. השטח בו מתכננים במערכת לשכן את המפונים הינו רצועה בגודל של כ-11 דונמים, המצויה בין שני בסיסים צבאיים סמוכים לבית אל ששימשו בעבר למטווחים. כפי הנראה, בימים הקרובים ייקבע דיון מיוחד במערכת הביטחון שיעסוק בהקצאת השטח לטובת העברת 30 מבנים יבילים, ככל הנראה קראווילות, שישמשו כמגורים זמניים עבור תושבי שכונת האולפנה.

בשבועות האחרונים נמנעו במערכת הביטחון מדיונים מסוג זה, עקב האפשרות של העתקת המבנים במקום הריסתם, אותה העלה ראש הממשלה בנימין נתניהו. עם זאת, גורמי ביטחון ומהנדסים עדיין חלוקים ביניהם בשאלה האם היוזמה ברת ביצוע. עם העלאת אפשרות העתקת המבנים, לא הסביר נתניהו כיצד יבוצע המהלך – וכתוצאה מכך ספג ביקורת רבה על עצם העלאתה. מהנדסים טענו כי מדובר ב"רעיון הזוי" שלא ניתן ליישמו, בניגוד לפרויקט דומה שיושם בהצלחה להזזת בתי המושבה הטמפלרית שרונה סמוך לבסיס הקריה בתל אביב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"עלות העברת המבנים זולה ממה שאמר נתניהו"

מנגד, בשיחה שערכו אתמול גורמים במשרד הביטחון עם קציני צה"ל, טענו הגורמים כי רעיון העתקת שכונת האולפנה בבית אל למיקום אחר הוא בר ביצוע ואף בעלויות נמוכות מאלו שדיבר עליהן ראש הממשלה, תוך הישענות על ידע של חברות הנדסה ישראליות. גורם ביטחוני שמצוי בפרטי ההיערכות לפינוי שכונת האולפנה, אמר במפגש עם קצינים בכירים בצה"ל כי "הביקורת על התוכנית לא עניינית. מי שחשב שראש הממשלה התכוון לנסר את עמודי היסוד של הבית ולגרור אותם עם מנוף באמת הוזה. הפרויקט ניתן לביצוע נקודה".

לדברי הגורם, "ניתן לקפל את בתי האולפנה כמו 'לגו' ולהרכיבם מחדש כבתים טרומיים במיקום שתבחר המדינה. עלות העברת המבנים יותר זולה ממה שאמר ראש הממשלה. מחיר הפרויקט נגזר כמובן ממרחק הקמת המבנים מחדש". הגורם הסביר כי הביצוע יכלול חברות שמתמחות בניסור בטון ואבן, ומאחר ומרבית הקירות יצוקים מבטון - ניתן לבצע את המשימה. כמו כן, הדגיש הבכיר כי "החברות הישראליות ביצעו משימות גדולות ומורכבות יותר בתחום. כעת אנחנו מחכים להחלטת הממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully