וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בירושלים מגיבים לאיום מאירן: ומה יקרה כשיהיה להם גרעין?

טל שלו

31.5.2012 / 10:28

יו"ר הפרלמנט בטהרן איים שהתערבות בסוריה תגרור מלחמה שתגרום ל"ציונים לעלות באש", ובישראל מזכירים לה את "ציר הרשע". שגרירת ארה"ב באו"ם: שוקלים לעקוף את מועצת הביטחון

בירושלים מגיבים בזעם לאיומים שנשמעו מטהרן, לפיהם אם הקהילה הבינלאומית תתערב בסוריה "הלהבות יגיעו עד למשטר הציוני". יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, הזהיר אתמול (רביעי) מפני התערבות צבאית נגד משטרו של בשאר אסד, והתריע כי מבצע כזה עלול לגרום מלחמה שתזלוג לשאר מדינות האזור.

בתגובה, בישראל הדגישו הבוקר את הקשר בין מעשי האלימות שנעשים בסוריה לאיום הנשקף מאירן. גורם מדיני בירושלים אמר כי "אירן מנסה לנהל את המזרח התיכון, בזמן שהיא תומכת ברצח ההמוני בסוריה". אותו גורם הדגיש את הסכנה מפני "ציר הרשע" המחבר בין אירן לסוריה ולחיזבאללה, בזמן שלאירן אין עדיין יכולת גרעינית. "כדאי לחשוב מה יקרה אם יהיה ברשותה נשק גרעיני", אמר. בישראל הגבירו בעת האחרונה את הדרישה לקהילה הבינלאומית להתערב בסוריה כדי לכפות פתרון על הנשיא אסד. בתחילת השבוע, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התבטא בנושא באופן חריג, כשגינה את מעשי הטבח בחולה, שם נרצחו כ-110 בני אדם, והדגיש את הגיבוי שמקבל אסד מאירן ומחיזבאללה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי, מאי 2012. דרור עינב
בישראל מחריפים את הטון. נתניהו, בתחילת השבוע בכנס בתל אביב/דרור עינב

בארצות הברית ובבריטניה מחריפה את הטון נגד אסד. בלונדון, אמר שר החוץ וויליאם הייג כי ארצו לא שוללת כעת כל אפשרות בנוגע לפתרון המשבר בסוריה, כולל פעולה צבאית. במועצת הביטחון, רמזה שגרירת ארה"ב, סוזן רייס, כי בוושינגטון שוקלים לעקוף את מנדט המועצה. עד כה, המועצה כלל לא דנה בפעולה צבאית בסוריה, בשל התנגדותן התקיפה של רוסיה וסין.

ארה"ב יצאה בעבר למלחמות ללא אישור מועצת הביטחון

בשיחה עם כתבים, הגדירה השגרירה רייס את תכנית השלום של שיזם קופי אנאן בסוריה כ"אוטובוס שאיבד את גלגליו", ומנתה שלוש אפשריות להמשך הדרך. האפשרות הראשונה, לפי רייס, היא כי אסד יפסיק את מעשי האלימות בהתאם ליוזמת השלום של אנאן, וינהל מגעים מול האופוזיציה; האפשרות השנייה, לטעמה, היא שמועצת הביטחון תכפה על אסד לקבל עליו את תכנית השלום; בוושינגטון מעריכים כי שני התרחישים הללו אינם סבירים, משום שדמשק לא מראה כל רצון להפסיק את האש נגד האופוזיציה, ומשום הלחצים שרוסיה וסין מפעילות נגד שאר החברות במועצת הביטחון.

לדברי רייס, החלופה השלישית - והיחידה - היא שארה"ב תעקוף את מועצת הביטחון. "זהו התרחיש הגרוע ביותר", אמרה, אך הודתה כי אם האלימות בסוריה תימשך, "זהו גם התרחיש המסתמן". רייס לא פירטה למה כוונתה בתרחיש זה, אך ככל הנראה כוונתה למבצע צבאי בהיקף לא ברור. ארה"ב כבר עקפה בעבר את החלטות המועצה, כשפלשה לעירק וקודם לכן, כשיצאה למלחמה בקוסובו.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

(הפצצות בחומס, אתמול)

בתקופה האחרונה הגבירו בכירים בפנגטון את ההתבטאויות לפיהן הצבא מוכן לצאת לתקיפה בסוריה. ראש המטות המשולבים, מרטין דמפסי, לפיהם "מעשי זוועה עשויים להוביל לפעולה צבאית", אך באופן רשמי, בבית הלבן ממשיכים להתעקש כי אין מקום להתערבות צבאית בסוריה בשלב זה. דובר הבית, ג'יי קרני, אמר השבוע כי יש חשש שאם הקהילה הבינלאומית תפעל במדינה, הדבר רק "יוביל לעוד שפיכות דמים ולעוד תוהו-ובוהו".

בתוך כך, נראה שאירן ממשיכה לתמוך באסד ולחמש את צבאו. ערוץ הטלוויזיה הגרמני ZDF, שציטט מקורות ביטחוניים במערב, דיווח כי חברות התעופה האזרחיות "אירן אייר" ו"יאס אייר" משמשות לשינוע תחמושת בין טהרן לדמשק ולביירות. בעבר כבר דווח כמה פעם כי משאיות אירניות נעצרו בדרכן לסוריה, בעיקר בגבול הטורקי. כבר בחודש מרץ של השנה שעברה, מטוס נוסעים אזרחי של אירן נתפס בטורקיה כשעליו כלי נשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully