וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאיר דגן: "תקיפה לא תעצור את הגרעין האירני"

טל שלו

30.5.2012 / 17:24

ראש המוסד לשעבר אמר בכנס בתל אביב כי "כשמנפנפים באופציה צבאית - זה לא מרתיע את האירנים, אלא משרת אינטרסים שלהם". עוד אמר: "אם נפציץ, נספק להם לגיטימציה"

"אין בתקיפה צבאית כדי לעצור את פרויקט הגרעין האירני" – כך אמר היום (רביעי) ראש המוסד לשעבר, מאיר דגן. בדברים שנשא בכנס במכון למחקרי ביטחון לאומי בתל אביב אמר דגן כי על אף שהוא "לא חושב שאופציה צבאית צריכה להיות מוסרת מהשולחן, ואני חושב שאופציה כזו צריכה להישקל בכובד ראש. אבל בתחושה שלי, זה שמנפנפים בה או משתמשים בה כאיזה אמצעי הרתעה – בתחושה שלי זה לא מרתיע את האירנים. להיפך. מבחינות מסוימות זה אפילו משרת שאיפות אירניות".

מאיר דגן בשבוע פוליטי באוניברסיטת תל אביב, מאי 2012. דרור עינב
מתנגד לתקיפה צבאית באירן. מאיר דגן/דרור עינב

דגן המשיך ואמר: "אם נפציץ, האם לא תהיה להם פצצה? אני חושב שאם נחשוב על העניין, מהר מאוד נבין שמחיר שתקיפה תזרז את הגרעין האירני, כי אנחנו נספק להם לגיטימציה". ראש המוסד הוסיף כי תקיפה באירן עשויה לגבש את העם האירני, המפולג כיום וסולד בחלקו מהמשטר, מאחורי שלטון האייתוללות. דגן אמר עוד כי תקיפה בלבד לא תחסל את פרויקט הגרעין, שכן ביכולתה של טהרן, בשל העומק האקדמי בה, להצליח ולהשיג נשק גרעיני, "טכנולוגיה שאינה חדישה, ושמדינות נכשלות מאירן, כמו צפון קוריאה ופקיסטן, הצליחו להשיג".

"יש אלטרנטיבות נוספות לטיפול באתגר האירני"

ראש המוסד לשעבר הוסיף כי "זה לא נכון שהדרך היחידה למנוע מהם מלהשיג פצצה גרעינית היא תקיפה צבאית. ישנן אלטרנטיבות נוספות כיצד לטפל באתגר האירני". דגן תקף את תהליך קבלת ההחלטות בישראל בעניין התקיפה, וציין: "המציאות לא נגמרת בתקיפה. המציאות נגמרת בתהליך של דו שיח, בגיבוש אסטרטגיה כוללת שעוסקת במה קורה יום אחרי התקיפה. אני לא מכיר שהדיונים בתחומים האלה נעשו בשאלות האלה, כיצד מטפלים בהמשך בסוגיה הזו. גם הסוגיה הזו היא מורכבת ומסובכת.

דגן טוען כי יש להמשיך בהפעלת מנופי לחץ פוליטיים וכלכליים, להמשיך ב"מלחמה החשאית", החשובה לדבריו שכן "אני חושב שלמרות שאירן הופכת ליותר ויותר עצמאית, היא עדיין תלויה בגורמים חיצוניים", והוסיף את מה שהוא כינה "ניצול הזדמנויות" – קרי, האצת הדחתו של נשיא סוריה, בשאר אסד, מתפקידו. "בנקודת הזמן הזו יש הזדמנות יוצאת דופן להחליש את מעמדה של אירן בעולם ובמרחב. אירן היום שמה את כל יהבה על סוריה וחיזבאללה ככלים נגד ישראל והמערב. בעיתוי הזה, גרימת מציאות שבשאר אסד נופל והסונים עולים, תחליש באופן אוטומטי את חיזבאללה בצורה דרמטית. העלויות והלגיטימיות לפעולה כזו היום הן הרבה יותר נרחבות מבעבר, ואין ספק שמציאות כזו יוצרת אילוץ על יכולתה של אירן לפעול נגד ישראל והאמריקאים".

"אי אפשר 'להכיל' את הגרעין האירני", המשיך דגן. להערכתו, "הם לא מתקדמים בריצה אל הפרויקט, הם מתקרבים אליו בזהירות, תוך כדי שהם מקצרים-מרחק, ואנחנו עוד לא הגענו לנקודת ההחלטה המרכזית שלהם – פריצה כדי להגיע ליכולת גרעינית צבאית, אך אין לנו ספק שזה היעד".

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

באירוע נאם גם הרמטכ"ל לשעבר, גבי אשכנזי. האחרון היה מעט יותר זהיר בדבריו מדגן, ואמר כי לדעתו יש למצות ראשית את האפשרות של הטלת סנקציות על טהרן, "לפני הדיון על שימוש באופציה צבאית". "אין לי ספק שהדרך המועדפת היא לנסות ולמצות את האפשרות של סנקציות, אך איני משוכנע שזה יעבוד", אמר הרמטכ"ל לשעבר. "אני יודע שהאירנים לא אדישים למחירים שהם משלמים, אך נכון להעמיד בפני הדרג המדיני את האופציה הצבאית". לדברי אשכנזי, "יש עדיין זמן לדיפלומטיה. ישראל צריכה לשכנע את מדינות המערב בעוד רעיונות יצירתיים, כדי שנדע שניסינו הכל".

אשכנזי התייחס גם לפרסומים בתקשורת בדבר פעולה צבאית באירן. "באופן כללי הדיון החשוב גלש למקומות שעדיף היה שלא יגלוש אליהם. לישראל יש דרכים רבות להוכיח שהיא מתכוונת ברצינות למה שהיא אומרת ואולי היינו צריכים לוותר על חלק מהדברים. זה לא תרם לאינטרסים שלנו", אמר. לדבריו, "על ישראל לשכנע את העולם כי הבעיה האירנית היא בעיה אזורית ולא רק בעיה ישראלית וצריך להיערך לאפשרות שהסנקציות לא תעזורנה". לגבי סיכוייו של מבצע צבאי באירן להצליח אמר אשכנזי: "אי אפשר להבטיח הישג. גם לגבי עירק לא יכולנו להבטיח הישג".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully