וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: מועצת הביטחון גינתה את משטרו של אסד

ניר יהב

28.5.2012 / 1:09

בעקבות הטבח בחולה, בו נהרגו לפחות 108 בני אדם, גינו חברות המועצה - לרבות סין ורוסיה, שהתנגדו לכך עד כה - את האלימות מצד המשטר בסוריה. "הפרה של החוק הבינלאומי"

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק)

מועצת הביטחון גינתה הלילה (שני) לראשונה, פה אחד, את המשטר בסוריה על הטבח בחולה, בו נהרגו לפחות 108 בני אדם, בהם ילדים רבים. "מועצת הביטחון מגנה בכל לשון את המעשה, שאומת בפנינו מפי משקיפי האו"ם בסוריה, בו נהרגו עשרות גברים, נשים וילדים ונפצעו מאות נוספים, בתקיפה ארטילרית מצד הממשלה על שכונות מגורים", נכתב בהודעת מועצת הביטחון.

עוד צוין, כי "שימוש שערורייתי שכזה בכוח נגד אוכלוסיה אזרחית, מהווה הפרה של החוק הבינלאומי החלים על התחייבויות השלטון הסורי כלפי מועצת הביטחון".

מדובר בגינוי ראשון מצד מועצת הביטחון למשטרו של אסד, שכן בשנה האחרונה, רוסיה וסין דחו והטילו וטו על כל ניסיון של המועצה לגנות את הנשיא אסד, ורוסיה אף המשיכה להעביר תחמושת למשטרו.

מועצת הביטחון התכנסה לדון במעשי הטבח שהיו בסוף השבוע בכפרי חולה בסוריה, כשבמקביל ברחבי העולם נמשכו הגינויים התקיפים לרצח התושבים במחוז השוכן במרכז המדינה. בבית הלבן, אמרה דוברת המועצה לביטחון לאומי, ארין פלטון, כי מעשי הרצח שהיו בתושבים, בהם עשרות ילדים, מהווים "עדות נוספת למעשים מבחילים של משטר שאיבד מהלגיטימיות שלו". לדבריה, משטרו של הנשיא בשאר אסד מגיב למחאה שקטה "בצורה אכזרית ובלתי אנושית, ובאופן שלא ניתן לתארו".

ראש צוות משקיפי האו"ם בסוריה, גנרל רוברט מוד, העיד בפני מועצת הביטחון כי משקיפי האו"ם איתרו 108 גופות, ודיווחו על 300 פצועים לפחות. את הדברים מסר לרויטרס דיפלומט שהאזין למוד, שדיבר מסוריה בשידור וידאו. במכתב ששלחו למזכ"ל האו"ם באן קי מון, הצהירו משקיפי האו"ם כי ראו בחולה את גופותיהם של 108 בני אדם לפחות. במכתב, נאמר כי המתים נהרגו מפגיעת פגזי ארטילריה וטנקים, שנורו לעבר בתי מגורים.

שגריר סוריה באו"ם. רויטרס
שגריר סוריה באו"ם, בשאר ג'עפרי, בדיון קודם/רויטרס

עוד לפני החלטת מועצת הביטחון, דיווח ארגון זכויות אדם סורי כי 33 בני אדם נהרגו אמש במתקפה של הצבא הסורי בחמה. בין ההרוגים, שבעה ילדים וארבעה עריקים. בכך עלה מניין ההרוגים ביום ראשון ל-48.

בתוך כך, בניו יורק טיימס דווח כי הממשל האמריקני מגבש תכנית חדשה לסיום מרחץ הדמים בסוריה, על פי המודל שיושם בתימן. על פי התכנית, וושינגטון תנסה ליזום מגעים בין אסד לגורמי האופוזיציה, וליצור מתווה לממשלת מעבר. התכנון הוא כי במסגרת אותה ממשלה, יישארו שרידים ממשטרו של אסד בשלטון, אבל אסד עצמו יודח. על פי הדיווח, נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ינסה לרתום לתכנית את רוסיה, שתעדיף שלא לפעול בצורה גלויה נגד עמיתה הסורי.

גם במוסקבה גינו את הטבח, והגדירו אותו מעשה טרגי שראוי לגינוי. עם זאת, התגובה הרוסית הייתה מאופקת כהרגלה – ועד כה, הגיעה בטוויטר: סגן שר החוץ גנדי גטילוב צייץ כי "מותם הטרגי של עשרות אנשים ראוי לגינוי, אך ראוי גם לבחון לעומק את נסיבות האירועים והגורמים להן".

אזור הטבח בכפרי חולה

בהתבטאות נדירה למדי, גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בחר להתייחס לנושא, אחרי שהעדיף לשמור על עמימות בסוגיה הסורית - בניגוד לעמדת משרד החוץ. בהודעה שפרסם, אמר כי ברצונו להביע "שאט נפש מהטבח הבלתי-נפסק שמבצעים כוחותיו של נשיא סוריה אסד באזרחים חפים מפשע". לדברי נתניהו, הטבח בסוף-השבוע כלל גם עשרות ילדים תמימים, והוא הדגיש כי "אירן וחיזבאללה הן חלק בלתי נפרד ממעשי הטבח הסורים, והעולם צריך לפעול גם נגדם". חיזבאללה, אגב, פרסם אף הוא הודעת גינוי לטבח, אך בהודעה לא הוטלה אחריות על מצבעי הטבח.

הפגנות נגד המשטר בסוריה בעקבות הטבח בעיר חולה. טריפולי, לבנון. מאי 2012. רויטרס
מפגינה נושאת תמונות של תושבי חולה, הבוקר בטריפולי שבלבנון/רויטרס

מוקדם יותר, דובר משרד החוץ בדמשק, ג'יהאד מקדסי, אמר כי שליח האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, יבוא מחר לדמשק, וכי סוריה הודיעה לו כי הקימה על ועדת חקירה למעשי הטבח. עם זאת, במסיבת עיתונאים שקיים, דחה בתוקף דובר משרד החוץ את ההאשמות כי כוחות הביטחון עמדו מאחורי מעשי הרצח בחולה. לדבריו, גורמי טרור היו מעורבים במעשים, ובמיוחד אנשי אל-קאעדה. מקדסי אמר כי "פעולות הטרור" נועדו ליצור רושם שסוריה נתונה באי-סדר מוחלט לקראת שובו של אנאן למדינה. "נשים, ילדים וקשישים נורו למוות, אך זהו לא סימן ההיכר של הצבא הסורי", אמר מקדסי לכתבים. "אנחנו לחלוטין מכחישים כל אחריות אליו".

לקריאה נוספת
הדיווח הראשוני על הטבח בחולה
יותר ממאה הרוגים ביום בסוריה; אנאן יבוא שוב לדמשק
בעולם מגנים את הטבח בסוריה: "פשע מחריד ונורא"
שלטון אסד מתנער מהטבח: "רצח ילדים - לא סימן ההיכר שלנו"

(עידכון קודם : 23:45)

בהכנת הידיעה השתתפה טל שלו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully