וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיעוד נוסף להצתות ליד יצהר: "צה"ל מועל בחובתו"

יהושע בריינר

28.5.2012 / 0:00

ארגון "בצלם" פרסם סרטונים נוספים של העימות בין תושבי יצהר וכפר עוריף, במהלכו נפצע קשה נג'אח סעדי. ראש מועצת שומרון: "היה מארב מתוכנן של מחבלים, הפצוע שלף סכין"

אסור להשתמש

(צילום: בצלם, עריכה: אמיר קוטיגרו)

סרטונים נוספים שפרסם אתמול (ראשון) ארגון "בצלם" מראים מזווית אחרת את העימותים ביום שישי בין אנשי יצהר לתושבי הכפר עוריף דרומית לשכם, בהם נפצע באורח קשה פלסטיני מירי של איש כיתת הכוננות של היישוב. בסרטון אחד נראית קבוצה של רעולי פנים מגיעה אל מטעי הזיתים של הפלסטינים וכעבור מספר שניות נדלקות במקום מספר שריפות. בסרטון אחר נראים ידויי אבנים הדדיים בין אנשי יצהר לבין פלסטינים וכח צה"ל עומד בתווך ומנסה לחצוץ בין הצדדים. בתמונות נראים גם אנשי יצהר מצלמים את הפלסטינים מיידים אבנים לעברם זאת לאור פסק הלכה של רב היישוב המתיר צילום אירועים ביטחוניים בשבת.

עימותים בין אנשי יצהר לתושבי הכפר עוריף, דרומית לשכם. 26 במאי, 2012. רויטרס
תושבי הכפר מנסים לכבות את האש שהתלקחה בשדה/רויטרס

במהלך האירוע נפתחה אש לעבר הפלסטינים, ככל הנראה על ידי כיתת הכוננות של יצהר, וכתוצאה מכך נפצע נג'אח סעדי, אחד מתושבי עוריף, בבטנו ופונה במצב יציב אך קשה את בית החולים רפידיה שבשכם. מקורות פלסטינים סיפרו לוואלה! חדשות כי לפני שפונה הוא הוכה נמרצות בידי המתנחלים. ביצהר אומרים כי איש כיתת הכוננות פתח בירי לאחר שפלסטיני שלף סכין.

ב"בצלם" הפנו אצבע מאשימה כלפי צה"ל שלדבריהם לא מנע את האירועים האלימים אתמול. "על אף הצהרות הצבא שלקחי אירועי השבוע שעבר נלמדים, הצבא מעל בחובתו להגן על תושבי עוריף ולמנוע את השתוללות המתנחלים", אמרו בארגון, "ראשית בכך שאפשר למתנחלים להגיע לאדמות הכפר עוריף ולא מנע את הצתות השטחים החקלאיים, וכן בכך שלא עצר את התוקפים והעבירם למשטרה. בצלם יעביר את כל תיעוד הווידאו שברשותו לגורמי החקירה בדרישה שהצבא יקיים את חובתו להגן על התושבים הפלסטינים מאלימות מתנחלי יצהר". מצה"ל מסרו אתמול כי הם רואים את האירוע בחומרה רבה וכי בפתחו בתחקיר המקרה.

עימותים בין אנשי יצהר לתושבי הכפר עוריף, דרומית לשכם. 26 במאי, 2012. רויטרס
תושב עוריף, נג'אח סעדי, מפונה מהמקום/רויטרס

מנתונים שנאספו לאור התקריות בשתי השבתות האחרונות עולה כי מאז 2005 הוגשו 100 תלונות של פלסטינים מהכפרים הפלסטיניים הסובבים את יצהר בחשד לפעילות אלימה של המתנחלים נגדם, אולם בשבע השנים האחרונות הוגש כתב אישום אחד בלבד. מנתוני ארגון "יש דין" המלווה את הפלסטינים עולה כי בשבע השנים האחרונות הגישו תושבי הכפרים עסירא אל קבליה, בורין, חווארה, עינאבוס ועוריף, כולם כפרים הסמוכים ליצהר, עשרות תלונות על פגיעה בהם על ידי אנשי יצהר. 31 התלונות הוגשו על נזק לרכוש, 22 על כריתת עצים ושמונה על ירי.

לטענת "יש דין", הנתונים מעידים כי המשטרה נכשלת בחקירת פשיעה אידיאולוגית של המתנחלים. "האירוע החמור אתמול מצטרף לשרשרת התנכלויות לפלסטינים באזור בתקופה האחרונה", אומר חיים ארליך, מנכ"ל הארגון, "והוא תוצר ישיר של כישלון אכיפת החוק בגדה המערבית ושל מדיניות היד הקלה עם פורעי החוק המעניקה להם רוח גבית".

ראש המועצה האזורית שומרון גרשון מסיקה הגיב לאירועים ואמר כי "השמאל הקיצוני לא מתעד אלא מצייר אירועים". לדבריו, "מדובר במעלילים ומסיתים מקצועיים, והציבור מוקיע אותם ובז להם. אני מחזק את ידי כיתת הכוננות שהוזעקו לכבות הצתה מטרים מבתי היישוב ומצאו עצמם במארב מתוכנן מראש של מחבלים חמושים באבנים ובמצלמות של בצלם. היורה פעל על פי ההוראות כשהתגונן בפני המחבל ששלף סכין על מנת להרוג אותו". עוד הוסיף מסיקה כי "חמור שבצלם צנזרו את שליפת הסכין. אני דורש מרשויות הביטחון להוציא צווי הרחקה מנהליים לפעילי השמאל הקיצוני והמסיתים האחרים, המסכנים חיים בפרובוקציות היזומות שלהם".

לקריאה נוספת
צפו: מתנחלים מציתים שדות פלסטינים ליד יצהר
ראשי המתנחלים על תיעוד הירי שבוע שעבר: "עלילה והסתה"
תיעוד: מתנחלים ירו אל פלסטינים, חיילים עמדו מנגד

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עדכון ראשון: 20:31

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully