וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר במצרים: רוב לשימור השלום עם ישראל, אך תוך צינון היחסים

ניר יהב

21.5.2012 / 19:46

ערב הבחירות לנשיאות, מסקר משותף לחברות ישראלית ופלסטינית עולה כי 81% מהמצרים מעדיפים שלום עם ישראל על מלחמה. יחד עם זאת רוב מכריע רוצה שהיחסים יהיו קרים-עויינים

יומיים לפני פתיחת הקלפיות בבחירות לנשיאות במצרים, פרסם הערב (שני) המרכז למורשת מנחם בגין, סקר שבדק את עמדותיו של הציבור המצרי כלפי הסכם השלום עם ישראל. הסקר, שנערך על ידי מכון המחקר "מאגר מוחות" בהנהלת פרופ' יצחק כץ ובשיתוף חברת סקרים פלסטינית, מגלה כי למרות שרוב הציבור המצרי מעוניין בהחרפת היחסים בין העם המצרי לישראל, הרי שכמעט 90% ממנו סבור כי החתימה על הסכם השלום הייתה "צעד נכון".

בתגובה לשאלה "עד כמה חשוב או לא חשוב לדעתך להמשיך ולשמור כיום על עקרונות הסכם השלום שנחתם בין ישראל למצרים", ענו 30% מהנשאלים "חשוב מאד". 26% מהנשאלים ענו "חשוב" ו-21% ענו "חשוב במידה בינונית". בסך הכול השיבו כמעט 80% מהנשאלים כי חשוב להמשיך ולשמור על הסכם השלום עם ישראל. בנוסף, השיבו 81% מהנשאלים כי הם מעדיפים שלום על פני מלחמה עם ישראל.

ציור גרפיטי של חוסני מובארק ומוחמד חוסיין טנטאווי בכתובת גרפיטי נגד המועצה הצבאית העליונה השולטת במצרים, קהיר, מאי 2012. רויטרס
66% מהנשאלים סבורים כי היחסים בין העם המצרי לבין ישראל הם "יחסי שנאה ואיבה" ו-28% ענו כי אלו יחסים קרים. קהיר, היום/רויטרס

רוב הנשאלים (60%) תיארו את היחסים בין השלטון המצרי למדינת ישראל בתור יחסים "חמים" או "חמים מאד", ואילו 40% תיארו יחסים אלו כ"קרים" ואף כ"יחסי שנאה ואיבה". אך יחד עם זאת, כשנשאלו המצרים שהשתתפו בסקר כיצד היו רוצים לראות בעתיד את היחסים בין השלטון המצרי לבין מדינת ישראל, ענו מחצית מהנשאלים שהם מעדיפים לראות את היחסים הופכים לקרים. שליש מהנשאלים אף אמרו כי הם מעוניינים לראות בעתיד את היחסים כיחסי שנאה ואיבה, כך שלמעשה כ-80% מעוניינים שהיחסים בין השלטונות יהיו קרים-עויינים. 18% בלבד מהנשאלים השיבו כי הם רוצים לראות יחסים חמים או חמים מאוד בין השלטונות.

המצרים לא רוצים בצעדים לנורמליזציה עם ישראל

מהסקר עולה עוד כי 66% מהנשאלים סבורים כי היחסים בין העם המצרי לבין ישראל הם "יחסי שנאה ואיבה" ו-28% ענו כי אלו יחסים קרים. 6% בלבד מהנשאלים השיבו כי היחסים הם "חמים" או "חמים מאוד". בתגובה לשאלה כיצד היו רוצים לראות יחסים אלו בעתיד השיבו יותר ממחצית הנשאלים כי היו רוצים לראות את היחסים כ"יחסי שנאה ואיבה", 40% השיבו כי היו רוצים לראות את היחסים כיחסים קרים, ואילו 9% בלבד השיבו "יחסים חמים" או "חמים מאוד", כך שלמעשה רוב של יותר מ-90% מהנשאלים מעוניינים שהיחסים בין העם המצרי לישראל יהיו קרים-עויינים.

האזרחים המצרים הביעו בסקר התנגדות נחרצת לצעדים הקשורים לנורמליזציה של יחסים בין ישראל למצרים. כך למשל, 64% השיבו כי הם נגד ביקורי תיירים ישראלים במצרים, 62% מתנגדים לנוכחות שגריר ישראל במצרים, 85% נגד ביקורי תיירים מצרים בישראל, 82% מתנגדים לקיום קשרים עסקיים בין אנשי עסקים ישראלים ומצרים, 62% נגד נוכחות של שגריר מצרי בישראל, 93% נגד המשך אספקת גז לישראל ו-87% נגד הרצאות של סופרים ואנשי רוח ישראלים במצרים.

52% מהנשאלים השיבו בחיוב על השאלה אם היו רוצים לדעת יותר ממה שהם יודעים כיום על העם הישראלי, על תרבותו ועל אורח חייו. כמעט שליש מהנשאלים אמרו כי במידה ויהיה הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים, יחסם כלפי ישראל ישתנה לטובה. עם זאת, 66% השיבו כי אם ייחתם הסכם כזה, יחסם כלפי ישראל לא ישתנה. רוב מוחץ של הנשאלים (74%) אמרו כי הם סבורים שהעם בישראל אינו רוצה שלום עם מדינות ערב, ואילו 26% סבורים שדווקא כן.

בסך הכול התראיינו 400 מתושבי קהיר מעל גיל 18, מהם 54% גברים ו-46% נשים. גילם הממוצע של הנשאלים הוא 33. הראיונות בוצעו פנים אל פנים על ידי חברת סקרים פלסטינית. יו"ר מרכז בגין, הרצי מקוב, אמר בתגובה לממצאים כי "הואיל והסכם השלום הוא מאבני היסוד של פועלו ומורשתנו של מנחם בגין, חשבנו כי ראוי לבדוק את הלכי הרוח במצרים לגבי קיומו של הסכם השלום ובמיוחד לעתידו. לאור הממצאים אפשר לשאוב אופטימיות מהתמיכה של הציבור מעצם קיום הסכם השלום ומעניינו להמשיך לקיים אותו".

עוד באותו נושא:
בישראל כבר הצביעו בבחירות במצרים: "לוקחים חלק בהיסטוריה"
העימות במצרים: מוסא סרב לכנות את ישראל "אויבת"
מדינאי נגד איסלמי: מרוץ דו-ראשי לנשיאות מצרים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully