וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמאנו בטהרן: "שיחות טובות, יש נושאים פתוחים"

משה-חי הגיגת ויוסי מלמן

21.5.2012 / 19:51

מזכ"ל סבא"א סיים כבר שתי פגישות בבירת אירן, והדיווחים הרשמיים משם מתמקדים ב"אווירה כנה והרחבת שיתוף הפעולה" - תוך התעלמות מופגנת מנושא השיחות האמיתי: המתקן בפרצ'ין

"עדיין נותרו נושאים נוספים, אולם אלו אינם מונעים התקדמות עתידית בשיחות". כך, לפי דיווחי כלי התקשורת באירן, אמר אחר הצהריים (שני) מזכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם, יוקיה אמאנו, בתום הפגישה שקיים במהלך ביקורו בטהרן בירת אירן, עם יו"ר המועצה לביטחון לאומי וראש צוות המו"מ האירני בנושא הגרעין, סעיד ג'לילי. "השיחות שקיימנו היו חיוביות", הוסיף אמאנו. "ודאי שההתקדמות בשיחות תשפיע לטובה גם על השיחות שיהיו למעצמות ה-'5+1' עם אירן". השיחות הגורליות עם המעצמות - ארצות הברית, רוסיה, סין, צרפת, בריטניה וגרמניה - אמורות להיפתח מחרתיים בבגדד בירת עירק, ולעסוק בעתיד תוכנית הגרעין האירנית.

גם ג'לילי הביע בפומבי שביעות רצון מהפגישה, ואמר בסיומה כי "הרפובליקה האיסלמית של אירן היא מהטוענות הרציניות ביותר ליישום הקריאות להתפרקות מנשק ברמה הבינלאומית, להתמודדות מול הפצתו של נשק גרעיני ולשימוש לצורכי שלום באנרגיה גרעינית עבור החברות החתומות על האמנה הבינלאומית למניעת תפוצת נשק גרעיני, NPT. היו לנו שיחות טובות היום עם מר אמאנו, ובעזרת אללה, יהיה לנו שיתוף פעולה חיובי בנוגע לשלושת הנושאים הללו".

מוקדם יותר נפגש אמאנו עם ראש סוכנות הגרעין האירנית, פריידון עבאסי. בפגישה זו, לפי דיווחי התקשורת האירנית, אמר אמאנו כי הסוכנות מתעתדת להרחיב את שיתוף הפעולה עם אירן בנושאים שונים. לפי הדיווחים, גם עבאסי דיבר בפגישה בזכות הרחבת שיתוף הפעולה בין הצדדים, וקרא לאמאנו "לספק ערבויות" לכך.

בתום הפגישה פורסמה הצהרה קצרה מטעמו של עבאסי, בה אמר כי השיחה בין השניים "נערכה באווירה כנה, במטרה להסיר מהדרך אי בהירויות". בפגישה השתתפו מהצד האירני גם שגריר אירן בסבא"א, עלי אסגר סולטנייה, ומהצד השני גם סגנו של אמאנו, מריאנו גרוסי, וראש מערך הפיקוח של הסוכנות, הרמן נקארטס. אמאנו אמור בהמשך ביקורו בן היממה להיפגש גם עם שר החוץ של אירן, עלי אכבר סאלחי.

בסיס המחלוקת בפרצ'ין - היעזרו בחיצים לערוך בו סיור וירטואלי

בדיווחים באירן על פגישותיו אין בינתיים זכר לנושאי המחלוקת בין סבא"א לאירן, ובהם הדרישה לאפשר פיקוח בבסיס הצבאי בפרצ'ין, בו מפתחים לפי החשד ראשי נפץ גרעיניים - אף שברור שזהו הנושא העיקרי העומד לדיון. יתרה מכך, בסבא"א הבהירו לאירנים כי לא ידונו עם האירנים בכל נושא אחר, לפני פתרון סוגיית פרצ'ין, ולכן יש לקחת בעירבון מוגבל מאוד את הדברים שפורסמו לכאורה בדבר הסכמה על "הרחבת שיתוף הפעולה" בפגישה בין אמאנו לעבאסי.

מצד הסוכנות הבינלאומית, טרם פורסם דבר על התנהלות השיחות. גם שלא בפומבי, סירבו מסרו מקורות במטה סבא"א בווינה כי לא ידוע להם דבר על הנעשה בשיחות היום, והם אינם יודעים אם יסתיימו היום או יימשכו גם מחר.

"זו העת להגיע להסכם"

על ביקור אמאנו בטהרן הוכרז במפתיע ביום שישי האחרון. הוא מתקיים ערב פתיחתן של סבב השיחות בבגדד בין אירן לקבוצת שש המעצמות, דיונים שברחבי העולם מגדירים אותם "רגע האמת" במרוץ למנוע מאירן פיתוח נשק גרעיני. אחרי סבב הדיונים הקודם שהיה באיסטנבול, המגעים מול אירן הגיעו לישורת האחרונה - הרגע שבו תתקבל הכרעה בשאלה כיצד יתגלגל העימות בין אירן לקהילה הבינלאומית בעניין עתיד תוכנית הגרעין שלה, רגע לפני כניסתו לתוקף של אמברגו הנפט האירופי שהוטל עליה, ב-1 ביולי.

לפני המראתו מווינה הלילה, הביע אמאנו אופטימיות לגבי הסיכוי להגיע לפשרה מול סוכנות הגרעין של אירן. "אני באמת סבור כי זו העת הנכונה להגיע להסכם", אמר לכתבים, "שום דבר אינו בטוח, אך אני שומר על גישה חיובית. "עלינו לשמור על המומנטום. הייתה התקדמות טובה בסבב השיחות האחרון בין סוכנות האטום לאירן". עם זאת, אמאנו הבהיר כי אין בכוונתו לסייר במתקן החשוד בפרצ'ין, דרומית-מזרחית לטהרן, שם אירן ככל הנראה עושה ניסויים בקבוצת הנשק - השלב הסופי בהרכבת הפצצה הגרעינית.

עדכון ראשון: 17:11

לקריאה נוספת:
אמאנו החל בשיחות בטהרן: "שום דבר אינו בטוח"
סמנכ"ל סבא"א לשעבר: אירן תוכל לפתח פצצה תוך 8 חודשים
באירן מכינים תירוצים? "המערב יכשיל את השיחות"
מדינות ה-G8: נמשיך ללחוץ יחד על אירן
וכך פיתחו האירנים גרעין כבר בשנות ה-80

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully