וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בישראל כבר הצביעו בבחירות במצרים: "לוקחים חלק בהיסטוריה"

ניר יהב

20.5.2012 / 9:53

99 מאזרחי מצרים המתגוררים בארץ הם בעלי זכות הצבעה בבחירות שייערכו השבוע, ומחציתם העניקו ניצחון לראש הממשלה לשעבר, אחמד שפיק. "מי יודע, אולי השלטון הבא יהיה שונה?

ראש ממשלת מצרים לשעבר, אחמד שפיק, הוא המנצח הגדול בבחירות לנשיאות מצרים שנערכו בישראל. לא, זו לא טעות: ב-166 מדינות, בהן ישראל, נפתחו כבר לפני שבוע הקלפיות בבחירות לנשיאות מצרים. בישראל, 99 מתוך 5,000 אזרחי מצרים המתגוררים כאן, הם בעלי זכות הצבעה בבחירות ההיסטוריות. לפי הדיווחים בתקשורת המצרית, שפיק גרף 49 קולות בהצבעתם של 68 האזרחים המצרים שמימשו את זכות ההצבעה שלהם בישראל וניצח בגדול בבחירות.

הרחק מאחורי שפיק, הגיע מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר, עמרו מוסא, למקום השני עם שמונה קולות בלבד. אחריהם התייצב המועמד הנאצריסטי חמדין סבאחי, עם ארבעה קולות, איש האחים המוסלמים לשעבר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח עם שלושה קולות, מועמד האחים המוסלמים מוחמד מורסי עם שני קולות והמועמד האיסלמי סלים אל-עווא עם שני קולות גם כן.

מצביעים בקונסוליה המצרית בישראל. רפיק רפאל והישאם פריד, ספק 500
הקלפיות בישראל נפתחו כבר לפני שבוע. פריד/ספק 500, רפיק רפאל והישאם פריד

בארץ, כאמור, מתגוררים כ-5,000 אזרחים מצרים, אולם רק מספר קטן ביותר - 99 ליתר דיוק - קיבל זכות הצבעה. הסיבה לכך היא שאזרח מצרי שרוצה להצביע בבחירות מחויב להגיע למצרים ולקבל תעודת זהות חדשה המאפשרת לו להצביע בחו"ל. "99 אנשים בלבד עשו את זה ורק הם קיבלו זכות הצבעה", אמר לוואלה! חדשות רפיק רפאל, אזרח מצרי המתגורר בישראל זה חמש שנים. "אני באופן אישי חושב שזה דבר טיפשי. מה זה משנה אם זו תעודת זהות כזו או אחרת? אני אזרח מצרי ולדעתי דרכון צריך להספיק".

רפאל, ביחד עם חברו הישאם פריד העובד כשדרן ברדיו א-שמס המשדר מנצרת, היו השניים הראשונים שהגיעו ביום שבת לקלפי שהוצבה בשגרירות מצרים ברחוב בזל בתל אביב. "ההצבעה כבר התחילה ביום שישי שעבר ואנחנו הלכנו ביום שבת. גילינו להפתעתנו שהיינו הראשונים שבאו להצביע". לדבריו, "הייתה אמנם התרגשות רבה, שכן זו הפעם הראשונה שאני וגם הישאם הולכים להצביע בבחירות לנשיאות. מעולם לא הצבענו, אפילו כשחיינו במצרים. הפעם אנו מקווים שכל הדברים הרעים שקורים שם יסתיימו בהקדם ולפיכך הצבענו".

"הרגשתי שאני אחד מהאנשים שלוקחים חלק בהיסטוריה של מצרים", הוסיף. למרות זאת, הוא מלא כעס על מצרים ומקווה כי השלטון ישנה את דרכיו כלפי האזרחים המצרים החיים בישראל: "באופן אישי, אני לא רוצה לחזור לעולם למצרים. כשהייתי שם בשנים האחרונות הבהירו לי בצורה שלא משתמעת לשתי פנים שלא מקבלים אותי שם ושעדיף לי לחזור לישראל ולא לשוב למצרים. לכן אין לי מה לעשות בתוך חברה שלא רוצה לקבל אותי. מי יודע, אולי השלטון הבא יהיה שונה".

מצביעים בקונסוליה המצרית בישראל. רפיק רפאל והישאם פריד, ספק 500
"אני לא רוצה לחזור לעולם למצרים". רפאל/ספק 500, רפיק רפאל והישאם פריד

רפאל מוכן לגלות כי בחר בחמדין סבאחי, מועמד השמאל הנאצריסטי. הוא הוסיף וטען כי הוא לא לוקח ברצינות את הצהרותיו, לפיהן יפעל לביטול הסכם השלום עם ישראל: "אני לא חושב שהוא תומך בביטול הסכם השלום. לשלום יש מחיר גבוה מאד ושני הצדדים הסכימו לחתום עליו. לפיכך, שני הצדדים חייבים לשלם את המחיר שעליו הם סיכמו כשחתמו. לכל מנהיג יש קווים אדומים שהוא לא מסוגל לחצות אותם, אפילו לברק אובמה. אז גם לסבאחי יש קווים אדומים, ובהם הסכם השלום. הוא לא פועל לבד בעולם והוא יכבד את ההסכם".

"נושא השיחה המרכזי כיום הוא הבחירות לנשיאות"

לדבריו, הסיבה שאזרחי מצרים החיים בישראל בחרו באחמד שפיק היא חששם מהלא נודע: "רובם מפחדים. אחמד שפיק הוא איש המשטר הקודם ויש לו ניסיון בפוליטיקה. הוא יודע איך לשחק את המשחק הפוליטי ולכן הוא מאד אהוד כאן בישראל".

רפאל ופריד סיפרו כי אלפי האזרחים המצרים המתגוררים בישראל מיודדים זה עם זה ונמצאים בקשר, וכי נושא השיחה העיקרי כיום הוא הבחירות: "הרוב גרים בצפון - בעיקר בנצרת, בטמרה ובעכו, אך ישנם גם רבים שגרים במרכז ובירושלים. אנחנו קהילה קרובה. רבים מאיתנו נפגשים באופן קבוע מדי שבוע, כל יום שישי. אנחנו יושבים, מדברים, צוחקים, מבשלים אוכל מצרי טעים, משוחחים על החיים בישראל, על מה שקורה במצרים, ובעיקר מעלים זיכרונות משם. נושא השיחה המרכזי כיום הוא הבחירות לנשיאות".

קצת פחות מ-600 אלף מצרים רשומים בספר הבחירות מחוץ למצרים, 260 אלף מהם בערב הסעודית, 120 אלף מהם בכווית ו-33 מהם בקטאר. לפי הדיווחים בתקשורת המצרית, מספירה ראשונית עולה כי המועמד העצמאי ואיש האחים המוסלמים לשעבר, עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, זכה ברוב הקולות בהצבעה של אזרחי מצרים בחו"ל. לפי הדיווחים, בערב הסעודית, כווית וקטאר נרשם שיעור השתתפות גבוה במיוחד בבחירות. עם זאת, בארה"ב ובאירופה נרשם שיעור השתתפות בינוני.

הבחירות במצרים ייערכו ביום רביעי וחמישי, 23 ו-24 במאי. בבחירות יתמודדו 13 מתמודדים, שבראשם מזכ"ל הליגה הערבית לשעבר עמרו מוסא, איש האחים המוסלמים לשעבר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, ראש הממשלה לשעבר ומפקד חיל האוויר לשעבר אחמד שפיק והמועמד הנאצריסטי חמדין סבאחי. אם איש מהמועמדים לא יגרוף יותר מ-50 אחוז מהקולות, ייערך סיבוב שני באמצע חודש יוני.

עוד על הבחירות במצרים
העימות במצרים: מוסא סרב לכנות את ישראל "אויבת"
מצרים: המועמד האיסלמי כבר מאיים ב"מהפכה חדשה"
מדינאי נגד איסלמי: מרוץ דו-ראשי לנשיאות מצרים

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully