וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה בכנסת: אין בחירות - קדימה מצטרפת לממשלת אחדות

פנחס וולף

8.5.2012 / 9:24

במסגרת ההסכם הקואליציוני, ימונה מופז למשנה לראש הממשלה ולשר בלי תיק, תחוקק חלופה לחוק טל ותשונה שיטת הממשל. ריבלין: "הרכבת הממשלה - היום או מחר"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, קובי אליהו, דניאל בוק, קובי נתן, ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

אין בחירות, הולכים לממשלת אחדות: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע הלילה (שלישי) לחברי סיעת הליכוד על ההסכם הקואליציוני שחתם עם יו"ר האופוזיציה, שאול מופז, אשר יביא לכניסת קדימה לממשלה ולמינויו של מופז למשנה לראש הממשלה ולשר בלי תיק. בנוסף, יכהן מופז כחבר הקבינט המדיני-ביטחוני וישתתף בכל פורום שרים מצומצם שיכלול את ראש הממשלה ושיעסוק בעניינים ביטחוניים, מדיניים, כלכליים וחברתיים.

השניים הגיעו לכינוסי סיעותיהם לאחר שנועדו בבית ראש הממשלה בירושלים, ובו סיכמו על חקיקת חלופה לחוק טל עד לתחילת חודש אוגוסט הקרוב ושינוי שיטת הממשל באופן שיאפשר קיום הבחירות לכנסת הבאה על פי השיטה החדשה, אותה ינסח צוות בראשות קדימה.

"הצדדים מתחייבים לפעול לחקיקתו של חוק אשר יסדיר חלוקה שוויונית והוגנת של נטל השירות בצה"ל בין חלקי האוכלוסייה השונים בישראל", נכתב בהסכם, כאשר החקיקה כאמור צריכה להתבצע עד אוגוסט. "הצדדים מתחייבים לפעול לשינוי מהותי בשיטת הממשל הנהוגה בישראל, ולכונן שיטת ממשל אשר תגביר את היציבות השלטונית והמשילות, ובין היתר תאפשר לראש ממשלה למלא את ימיו על פי פסיקת הבוחר, ליצור רץ שלטוני, יכולת תכנון לטווח ארוך והגנה על טובת הכלל".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההסכם המדובר להקמת ממשלת אחדות/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד סיכמו נתניהו ומופז, כי ראש הממשלה יפעל לחידוש התהליך המדיני ולקידום המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית. בנוסף, תפעל הממשלה לגיבוש תקציב חירום לאומי שיאפשר התמודדות עם המשבר הכלכלי-העולמי, וזאת במאמץ לחזק את השכבות החלשות ואת מעמד הביניים. כמו כן, יפעלו הסיעות לצמצום החקיקה הפרטית ולחיזוק המשמעת התקציבית. שמועות נפוצו על נספח סודי בהסכם הקואליציוני, לפיו חברי כנסת נוספים בקדימה יקבלו תיקים, אולם כל נספח סודי כזה חייב להיות מובא לאישור הכנסת.

מוקדם יותר, במהלך ישיבת ועדת הכנסת הלילה, בה אמורה הייתה הוועדה להכין את הצעת החוק לפיזור הכנסת לקריאה שנייה ושלישית, האריך יו"ר הוועדה, ח"כ יריב לוין, את משך הדיון מעבר למצופה, ככל הנראה בשל בקשה שהגיעה אליו מהקואליציה או מאנשי ראש הממשלה.

בנימן נתניהו בסיעת ממשלה. עומר מירון
מנע את הבחירות ברגע האחרון. נתניהו/עומר מירון

בשלב בו כבר הייתה הצעה והוגשה בעקבותיה רביזיה - דהיינו שינוי בתוכנה - הוחלט לקיים הצבעה חוזרת רק כעבור שעה. אחר כך הוחלט להאריך את הזמן עוד יותר, ובמקביל עברה הצעת החוק לסוף סדר היום על אף שהייתה אמורה לידון במליאת הכנסת מיד עם האישור מוועידת הכנסת. במקביל, דנו נתניהו ומופז עם סיעותיהם, דיונים שהובילו להסכם לממשלת אחדות, מה שהפך את הצעת החוק ללא רלוונטית. יש לציין כי בהצבעה שנערכה בקדימה על הכניסה לממשלת אחדות, נמנע חבר כנסת אחד בלבד - רוברט טיבייב.

מי שיעמוד כעת בראש האופוזיציה היא יו"ר העבודה, שלי יחימוביץ', שעל פי חוק אמורה להתמנות לתפקיד מאחר שסיעתה הכי גדולה בכנסת. אפשרות נוספת שקיימת היא כי תתקיים הצבעה בנושא, ואז ניתן לבחור יו"ר אופוזיציה אחר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראיון לגלי צה"ל ציין יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, כי הרכבת הממשלה החדשה תעשה היום או מחר, והתייחס למהלך. "אפילו זקני צפת לא זכו לראות את התופעה שהייתה היום בלילה", אמר יו"ר הכנסת, וסיפר על מה שהתרחש מאחורי הקלעים.

"התגנב חשד ללבי כשראש הממשלה, יו"ר האופוזיציה ושר הביטחון לא הגיעו בזמן לקריאה הראשונה", אמר. "רוב הזמן האיצו בי לא לתת לח"כים לדבר מעבר למותר. כשראיתי שהם מאחרים, התגנב חשד ללבי, אבל אמרתי לעצמי שאני עייף מדי. ראש הממשלה טלפן אלי בהמשך הערב, הוא יודע שלא כדאי להפתיע אותי".

הסכם ממשלת אחדות - כותרות אחרונות
לפיד על הסכם האחדות: "פוליטיקה ישנה ומכוערת"
שרי הליכוד בירכו את נתניהו; דנון: פגיעה בציבור
רק לפני חודשיים: ממשלת נתניהו רעה, לא אכנס אליה
פרשנות: ממשלת אחדות - למי זה טוב?
הסכם האחדות בין הליכוד וקדימה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

(עדכון ראשון: 02:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully