וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד בכנס בחירות ראשון: לשלול קצבאות ממשתמטים

פנחס וולף

1.5.2012 / 17:58

"ציניים מעולם לא הקימו דבר" - כך אמר לפיד לתומכי מפלגתו "יש עתיד", שם הציג תחליף לחוק טל: חמש שנים פטור לחרדים - ואז שירות בן שנתיים. דבריו זכו לתשואות רמות

אבי כהן

(צילום: אבי כהן; עריכה: טל רזניק)

יאיר לפיד נאם הערב (שלישי) בכנס פעילים ראשון, במהלכו הוא פירט את מצע הבחירות שלו ואת הצעתו לגיוס אזרחי - שיחליף את "חוק טל", שבסיסה שלילת קצבאות ממי שלא משרתים בצה"ל או בשירות לאומי. את דבריו פתח במתקפה על יריבו הפוליטיים, ואמר כי "הציניים מעולם לא הקימו דבר ולא השיגו דבר".

כנס הפעילים הראשון של מפלגת יש עתיד של יאיר לפיד, מאי 2012. דרור עינב
מציע חמש שנים של פטור חוקי לחרדים. לפיד, היום/דרור עינב

על פי הצעתו של לפיד, חרדים אשר יגיעו לגיל 18, יקבלו פטור משירות צבאי למשך חמש שנים, כשבסופם ישרתו כשנתיים. בנוסף, לפיד מציע כי ישללו קצבאות וזכויות מאזרחים אשר יסרבו לשרת בצבא או בשירות לאומי. "מדובר בפתרון אמיתי, מקיף, לא רק סטיקר", אמר לפיד בכינוס באוניברסיטת תל אביב, "פתרון שנוסח עם אנשים אשר לאו דווקא חברים במפלגה: כמו ראש אגף כוח אדם לשעבר, אלוף (במיל') אלעזר שטרן, פעילי המחאה החברתית, וגם חרדים. גם החרדים אמרו לנו 'אנחנו לא יכולים יותר'". לפיד הוסיף כי "יש ריח בחירות באוויר, ולכן פתאום הפוליטיקאים מגלים שצריך למצוא מודל חדש. אבל איש לפנינו לא הציג פתרון כולל, עמוק ורציני, שיביא את הבעיה הסבוכה הזו לידי פתרון שהחברה הישראלית יכולה לחיות איתו".

כנס הפעילים הראשון של מפלגת יש עתיד של יאיר לפיד, מאי 2012. דרור עינב
כנס ראשון מול תומכי המפלגה החדשה/דרור עינב

הצעתו של לפיד מצטרפת למבול הצעות חוק בנושא, שהגיעו לשולחן הכנסת באחרונה. בין היתר הגיעו הצעות חוק של שר הביטחון אהוד ברק, שר החוץ אביגדור ליברמן ויו"ר קדימה שאול מופז, לצד זו של ח"כ יוחנן פלסנר, חבר סיעתו. עד כה לא נמצאו הבדלים משמעותיים בין הצעות החוק, ההבדלים העיקריים הם בעיקר במספר מקבלי פטור בגין "תורתו אומנותו".

ההצעה מבוססת על תכנית של ראש אכ"א הקודם

ראש אגף כוח אדם לשעבר שטרן, הציע תכנית משלו, לפיה במשך עשר שנים תינתן לחרדים בחירה: להמשיך ללמוד או לצאת לעבוד ולהתפרנס בכבוד. באותן שנים הם לא יחויבו להתגייס, אך המדינה תתחיל לפעול להקמת מודלים לשירות, כדי שכאשר יחלפו השנים הללו המדינה תוכל לגייסם לשירות צבאי או אזרחי. ייתכן כי תכניתו של לפיד תתבסס, לפחות בחלקה, על תכנית שטרן. עם זאת, אנשי לפיד הכחישו היום את העניין.

על רקע ההצעות השונות, מחר תעלה במליאת הכנסת הצעת חוק של ח"כ עמיר פרץ (העבודה) הקובעת שחיילים משוחררים יקבלו גמול כספי. "חייל בשירות סדיר אשר נמצא בשירות שלוש שנים מחייו, ראוי שיפוצה ע"י המדינה על זמן יקר זה. שכן מדובר בשנים שבהן לאזרח אשר על ידי התגייס לצה"ל יש את כל ההזדמנויות לבסס את עצמו", אמר פרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully